Nirs'Ors Kaniner's kullplaner
nirsors@hotmail.com (maila endast vid intresse eller skriv här, för min inkorg här på forumet börjar vara full…)
www.nirsors.se
Observera att alla kullarna är inavelskullar.
Återkommer med parningsdatumet senare på dom som ännu inte är parade (hermelinerna).
Holländska kaniner
E: Nirs'Ors Brimi, japantecknad gul/svart, 94p.
U: Nirs'Ors Gullveig, viltgrå, bed. 94p.
Förväntade färger: Svart och viltgrå.
Parade: 5 Februari.
E: Nirs'Ors Brimi, japantecknad gul/svart, 94p.
U: Nirs'Ors Stjärnstoft, svart, bed. 93p. _(har nu skickat in och sökt dispens på henne).
_Förväntade färger: Svart och japantecknat gul/svart.
Parade: 19 Februari.
Hermeliner
E: Nirs'Ors Imre, viltgrå, bed. 93p.
U: Nirs'Ors Irja, viltgrå, bed. 92,5p.
Förväntade färger: Viltgrå, viltgul, chinchilla och schwarzgrannen.
Paras: efter 15/3.
E: Goldens Gizmo, viltblå, bed. 94p.
U: Golden Lemona, viltgrå, bed. 93p.
Förväntade färger: Viltgrå, viltgul och ev. viltblå och viltisabella.
Paras: efter 15/3.
putt :)
- Mvh Emma
Vad menar du med inavelskullar?
#2: Att föräldrarna är släkt med varandra så att ungarna blir inavlade.
Vad roligt, hoppas det går bra med alla! :) Aldrig sett viltgrått på en holländare, lust o visa bild ? :) Kunde inte se bilderna på din hemsida nämligen :S
Oj, den bilden missade jag :)
Jättefin!
Är det verkligen bra att avla på kaniner som är släkt med varandra?
#7: Ja, för då kan man ta reda på om kaninerna bär på bettfel.
#8 Förklara för mig! Jag förstår inte argumentet. Om man nu har uppfödning och väljer att använda kaniner som är släkt med varandra, måste man ju veta att de inte har bettfel? Eller är jag helt ute och reser?
#9: Man kan inte veta om kaniner bär på bettfel utan att inavla, för kaninerna bär på det anlaget utan att det syns (om dom inte har bettfel).
Ploppar det upp bettfel, då kan man ta ur kaninerna ur aveln och höra av sig till folk som äger släktningar, så att inte bettfels anlaget sprids vidare (fast är man oseriös så fortsätter man ändå att avla på den linjen…).
Lycka till med kullarna! :)
#10 Med andra ord är det plågsamma djurförsök! Om du sedan avlivar kaninerna med bettfel!
#12: Vill du hellre att man avlar på kaniner som kanske bär på bettfel (men inte syns) och sprider det vidare?
Då föredrar jag att göra som Agda gör.
För på så sätt bidrar man till att bettfelen inte avlas vidare på.
Men denna diskussion hör inte hit.
Ursäkta jag tog upp din tråd lite.
Önskar dig lycka till med kullarna Agda! ^^
#12 det är väll mer djurplågning att avla med kaniner med bettfel?
#12: Sånna kommentarer kan du ju ändå skicka på pm åt den det berör. Kanske det skulle löna sig att fördjupa sig lite mer i inavel innan man ger ifrån sig någon kommentar angående det?
vah ?
#16 hon skrev inte till dig ;)
- Mvh Emma
Oj, Läste fel.
#11 & #13: Tack!
Som sagt, ni som vill diskutera inavel med mig, känn er fria att höra av er till mig privat, på nirsors@hotmail.com
Gullveig fick sina ungar igår, 2 svarta (1 död) och 3 viltgrå.
Blandraskaniner
E: Goldens Gizmo, viltblå Hermelin.
U: Nirs'Ors Halkatla, japantecknad gul/svart Holländsk kanin.
Förväntade färger: Blå, viltblå, japantecknat gul/svart & gul/blå + holländaretecknat.
Parade: 10 Mars.
Lycka till med dina kullar!:)
Tack =)
Stjärnstoft fick döda ungar tidigare i veckan, så hon ska paras om inom närmsta veckan.
Har blivit lite ändrat med kullplaneringarna för hermelin, sålde oplanerat iväg ena honan för ett par veckor sedan, så jag skall använda en annan hona i Avel. Kommer upp med nya kullplanerna för dom sedan parningarna har skett. (har dock testat att para, men är rätt så säker på att hanarna inte fick till det).
Halkatla är iallafall dräktig =)
Halkatla fick ungar den 11/4. 8 födda, men jag hittade en död igår…
Sedan fick en hermelin hona ungar igår, trodde inte att hon hade blivit parad, så jag hade inte skrivit upp något datum. Men som tur var så hade jag märkt ett annat temperament på henne, så jag var förberedd. Men skriver även upp den andra honan som också fick träffa en hane samtidigt, dock såg jag inte heller att hon hade blivit parad, men hon är lite tjockare nu, så vem vet…
(ska väl även nämna att dessa två hermelinkullar inte är inavlade).
**Hermelin
**E: Orsakullans Herkules, japantecknad gul/svart, 92,5p.
U: Nirs'Ors Irja, viltgrå, bed. 92,5p.
Förväntade färger: Japantecknat gul/svart.
Parade: Mars.
Födda: 16 April.
E: Nirs'Ors Imre, viltgrå, 93p.
U: Wallmans Beauty Madonna, chinchilla, 91,5p.
Förväntade färger: Chinchilla och viltgrå.
Parade: Mars.
**Holländsk kanin
**E: Nirs'Ors Brimi, japantecknad gul/svart, 94p.
U: Nirs'Ors Stjärnstoft, svart, 93p.Förväntade färger: Svart och japantecknat gul/svart.
Parade: 30 Mars.
är det farligt? att avla på pappa och dotter?
#28 gud va jag vart glad nu :D jag tror nämligen att min lilla alice at dräktig, har bara en hanne, hennes pappa ;o men jag är rädd iallafall :/
Igår blev ett par honor parade, blir troligtvis dom sista kullarna jag tar iår. Dessa kombinationer har gjorts tidigare iår (kolla på Isingur och Jólnir under mina kaniner på min hemsida).
**Holländska kaniner
**E: Nirs'Ors Hemlighet, svart, 93,5p.
U: Nirs'Ors Gunn, viltblå.
Förväntade färger: Svart, blå och viltblå.
Parade: 30 Maj.
E: Nirs'Ors Hemlighet, svart, 93,5p.
U: Nirs'Ors Finnja, blå.
Förväntade färger: Svart, blå, japantecknad gul/svart & gul/blå.
Parade: 30 Maj.
Båda honorna verkar vara dräktiga, Finnja har blivit en argbigga och Gunn får jag inte röra magen på

Vad roligt med så många ungar, hoppas att allt går bra med dina kaniner!
Tänkte bara säga också att det kan vara bra att veta vad man gör innan man parar t.ex far+dotter med mening.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Finnja fick ungar 28/6, 8st, alla döda (hon hade inte ork att ta hand om dom p.g.a. att hon hade ätit alldeles för dåligt).
Gunn fick ungar igår och idag, 9 st, 1 död. Efter en lite jobbig förlossning (en unge låg konstigt antar jag, för jag fick massera magen och grejja innan hon fick fram den, ca 3 timmar efter den första ungens födelse) så har nu Finnja fått tagit hand om två av ungarna. Färger är viltblå, blå, viltgrå och svart. För mer info. kolla på hemsidan (www.nirsors.se) under aktuella kullar, kull 87.