Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 942 ggr
senna
0

Ceasar

Ja, nu har jag bestämt mig för att döpa den siste i kullen till Ceasar. Mest för att det matchar Sessan.

Har även tagit några bilder på honom. Kommentera inte förrens alla bilder är ute.

senna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ceasar

senna
0

Ceasar

senna
0

Ceasar och jag :)

nu får ni gärna skriva. ^^

matilds
0

Jättefina bilder!

Ska du behålla honom? Eftersom att du har döpt honom till Ceasar för att det ska matcha Sessan. Du skulle väl sälja kaninerna?

// Cissi (ciss)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

senna
0

#4 - Tack.
Jag vet inte. Jag kanske gör det. Det var meningen, men eftersom 4 har dött, så vill jag inte riskera att sälja en unge som kan dö vilken dag som helst.

[Wera]
0

Vad sööt :D

Flikka
0

Fyyy vad söt :D hahahah

matilds
0

#5 Då kanske du ska avliva honom? Vitscheckar har ingen förmåga att ta upp saltämnet natrium i tarmarna, vilket gör att de får grova defekter med matsmältningen. De kan även bli sjuka ofta och är svagare än friska kaniner. Detta orsakar, som du kanske förstår, endast lidande.

Det är ditt beslut, men jag ville bara skriva det. Hoppas att du inte tar illa upp! Han är jättesöt såklart, och jag vet att du kommer ta ett beslut som gynnar er båda :)

senna
0

#8 - Jag förstår vad du menar, men det finns också chans att han är frisk, att han inte blivit vitscheck. Men såklart, blir han dålig och sånt så kan ju inte låta honom lida, då får jag avliva honom.

matilds
0

#9 Jo, och det är ju onödigt att avliva honom om han nu inte ens är vitscheck. Men du kommer inte att märka om han lider, det syns inte utanpå.

[Caaassie]
0

Han är verkligen jättefin! Och du är grym på att fota! :)

[Niike]
0

Jättefina bilder! Han ser helcharmig ut! :D

Lendsi
0

Vad är vitscheck, vad innebär de?

[Caaassie]
0

#13 läs #8.

ciss
0

#13: Om man parar brokat + brokat (som Senna har gjort) eller mantlat + mantlat, eller brokat + mantlat så blir 25% av ungarna vitsheckar, fast slumpen kan avgöra så att alla ungarna blir vitscheckar, eller att ingen blir det.

Vitscheckar har dubbelt anlag för brokat, dubbelbrokat. Dom har alltså 2 anlag för mantel/brokat. Oftast (inte alltid) så har dom inte så mycket teckning, t.ex enbart färgade öron och någon prick eller liknande, men de kan även vara vanliga manteltecknade.

För att säkrast kunna ta reda på att om den är vitscheck ska man para den med en enfärgad för att se vilka färger ungarna blir. En vitscheck med en enfärgad får alltid ENBART brokade ungar. Det är det enda sättet man kan ta reda på om kaninen är vitscheck, om den inte redan dött.

Vitscheckar dör oftast, nästan alltid (men det finns såklart undantag som med allt annat) i förtid. De kan inte ta upp saltämnet natrium i tarmen och får därför grova defekter med matsmältningen vilket kan leda till döden.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Bra förklarat Cissi!

ciss
0

#16: Tack :) Jag & Matilda satt och funderade lite och det blev lite långt ..

www.frihetenskaniner.se

Feliciaa
0

Grymt söt <33

håller tummarna för att lillkillen överlever :D

RobiaS
0

Varför para du två brokade när du visste att det kunde bli vitschekar?

ciss
0

#19: För att hon tyckte att det var värt det eftersom att båda föräldrarna hade ett sådant underbart temperament. Så även om ungen kanske bara levde 1 år så skulle den i alla fall ha ett bra temperament.

www.frihetenskaniner.se

[PixelMollan]
0

Vf avlar man på kaniner som nästan garanterat dör i  förtid :S?? Nu menar jag inte speciellt detta fallet men överhuvudtaget..

thexclub
0

sötis!

the vanity, it becomes insanity

RobiaS
0

:S Hon kunde väl hitta en annan kanin med bra temprament!

Jag tycker det borde vara förbjudet att avla på kaniner som inte överlever utan dör som unga. jag tycker inte det är snällt mot kaninen att låta den lida och så lever den jätte kort.
Helt sjukt! :S

senna
0

#10 - jag märker ju om han bli dålig.

tinaLY
0

Jätte söt :)

senna
0

#23 - Nej, jag kunde inte det! Det är inte kaninerna jag avlade på som dör unga, vafan är det du snackar om? Vill du någon så kan du PMa mig istället.

[PixelMollan]
0

#26 tror snarare att hon menar att de kaniner du parar föder ungar som dör för tidigt. :/ Vissa passar inte tillsammans.

Tina-A
0

Supersöt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

RobiaS
0

#27 Precis! det var det jag mena.

Majsbecka
0

Sötnos! ^^