Nybliven förstagångsägare
Mina döttrar fick en kanin på 3 månader förra veckan. Kaninen är en lejonhuvad dvärgvädurshona.
Eftersom varken jag eller min sambo har haft kanin tidigare vet vi inte mycket….
Vi funderar främst på varför hon skakar hela tiden. Gör kaniner det eller är hon rädd, som ena dotterns kompis sa? Jag förstår att det blir en stor omställning för kaninen att komma till ett nytt hem, och vi vill verkligen bara hennes bästa.
Vi köpte henne på en djuraffär så vi har inte någon uppfödare att fråga. Jag hittar inget på nätet heller. Kaninen var inte ett impuls köp, vi har funderat på detta länge och tyckte att det var bäst att skaffa en nu när barnen har sommarlov. (Döttrarna är 12 & 13 år.)
Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa oss.

Hej!
till att börja med tycker jag du kan läsa artiklarna som finns här på sidan, det finns många som är väldigt intressanta och lärofulla.
Ta det lugnt med henne nu den första tiden, lyft inte för mycket, låt inte massa vänner och släkt träffa henne innan hon verkligen blivit lugn och säker på er. Det viktiga är att hon lär sig lita på er först och främst.
Det är som du säger en stor omställning för en kanin att flytta ifrån en djuraffär till en familj, och det är inte konstigt om hon är lite nervös och orolig i början.
lycka till!
the vanity, it becomes insanity

"Vi köpte henne på en djuraffär…", "Kaninen var inte ett impulsköp"…
Jag ska inte kritisera ert val, men så länge har ni inte funderat tycker jag, Tydligen kände ni till att det finns uppfödare som man kunde fråga och få hjälp av…men ni har ju hittat hit, så en viss ljusning finns ju 
Att kaninen skakar, beror på att den spänner sina muskler, anledningen till det är att den känner sig osäker.
Det kan bero på för mycket bärande, och av olika personer.
Ett sätt att stärka kaninen självförtroende är att ha en "bolåda" i dess bur, som den kan krypa in i och känna sig trygg.
Då kaninen är i sin bolåda, får den inte röras, enbart när den är ute i resten av buren.
Hoppas det hjälpte lite…
Anders /Thumper KG
www.thumper.se
Hej, att den skakar dom första 3 - 5 dagarna är normalt, det har alla mina kaniner gjort, mina kompisars kaniner har också gjort det. Du behöver inte vara orolig. Det kan också va att om ni kanske har en annat djur hemma så blir den nog lite skrajsen. Om det är för mycket ljud omkring den blir den VÄLDIGT osäker, varnar er. Så se till att prata lite lägre när ni är med kaninen så ska du se att den snart blir van :) Och om den står i "drag" kanske den bara är kall ? :') Och låt den vara dom första dagarna, har ni inte gjort det så tar det längre tid innan den vänjer sig . Lycka till <3

Låt den va ett tag.. nytt hem å nya personer blir mycket för en liten kanin, det bästa är om ni låter den vara några dagar.. Självklart ger ni mat å sånnt som ni brukar men asså inte låta alldeles för många bära/klappa den dom första dagarna, de gör att kaninen kan bli väldigt stressad! ge då och då en frukt/grönsak som kaninen kan knapra på så blir den kanske lite mer tillrätta hos er :)
De är vad jag tycker iaf :)
Tack för alla svar!