När kan dom para igen??
När två kaniner har parat sig och den har fått ungar när kan dom para igen ? Efter en vecka ? efter en månad ? halv år ? x'] (;
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Nån som kan ? ^^
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Låt henne vila ett tag emellan.
Hur gamla är hennes ungar?
#2 Har inte kanin ungar men jag undrar för ja ska ju para sen och sen troligen igen efter de .. så jag undrar bara :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Alla tycker ju olika i denna frågan, baserat på att denna fråga varit uppe ett antal gånger tidigare, hmpfr…
Men jag kan bara säga vad jag tycker och det är att jag skulle inte para mer än 2 ggr per år.

#4 När man har parat en hona så vill hon ha ungar minst 4 gng/år
#4 okeej ^^
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Vänta någon månad efter ungarna flyttat :)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

när man har sålt ungarna kan man väll para om honan? Rätta mej om jag har fel.. ^^
#5 Stämmer inte. Man ska absolut inte para en hona så många gånger på ett år. Det sliter enormt mycket på henne. 2 kullar räcker gott och väl!
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

#9 Stämmet inte det? Det har jag läst här inne något stans
4 gånger per år? Verkligen? Det tycker jag låter mycket… Menar Du att hon inte skulle må så bra annars?

#11 Nej, Asså.. Jag vet inte riktigt… Jag har iafl läst att när man parat honan så vill den ha minst 4 kullar per år..
Men jag har säkert fel :P

#11 Nej, Asså.. Jag vet inte riktigt… Jag har iafl läst att när man parat honan så vill den ha minst 4 kullar per år..
Men jag har säkert fel :P
para honan igen efter minst åtta veckor. Eller när dom tidigare ungarna flyttat.
enligt mej så max tre gånger per år.

Jag personligen tycker att det är viktigare att se till att det inte blir mer än två kullar per år än hur långt det är mellan kullarna. Tar man två kullar ganska tätt så får hon ju en låång vila sen.

jag skulle vänta minst 2-3 månader efter att ungarna flyttat innan jag parar igen. För mig är det absolut viktigast att honan kommit i bra hull igen, fått må bra och varit utan ungar ett tag innan hon får en till kull. Dock varierar det beroende på hona, såklart.
Efter den kullen jag hade var jag beredd att vänta 10 månader innan jag parade igen. Förstår inte riktigt syftet med att ta massa kullar på samma hona..
the vanity, it becomes insanity
Som sagt så tycker alla olika inom den fråga.. Själv hade min ena hona ungar som flyttade i början av april, och hon fick bara tre ungar, sen parade jag om henne i maj :) Men nu skulle jah aldrig parat om henne igen, hon har/haft 2 kullar i år så jag tänkte inte ta fler på henne det hade hon inte orkat, dessa 5 tar på henne nu så dom bör få vila också. Men jag tycket iallafall man kan vänta ett par veckor efter ungarna har åkt och se hur honan är då, det tar mycket på vissa honor så dom måste ha lite tid att äta upp sig. Men iallafall max 2 kullar per år, mer bör dom inte ha, det tar hårt på dom att ha ungar för öfta.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Två kullar/år räcker för att honan ska känna sig glad, och inte göra livet surt för omvärlden.
4 kullar/år gäller enbart kaniner i produktion.

#10 har åxå läst de i en kanin bok.. xD