Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3121 ggr
tinaLY
0

Hon vänder på dygnet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon allihop, ännu en sömnlös natt.

Idag har jag haft Bella i 1vecka & det har varit blandande känslor. Ibland har hon inget imot att bli borstad, vissa dagar vill hon inte alls och biter mig :/ Ibland är hon svårfångad när hon är ute på golvet och vissa gånger är hon jätte lätt! Men jag älskar det lilla charmtrollet<3 Hon är alltid så mysig och snäll som ett lamm när hon ligger i min famn.

Det stora "problemet" är att hon vänder på dygnet. Hela denna natten har hon bitit på gallret eller skuttar runt i buren som en galning. Ni ska veta att jag verkligen bet mig i tungan, för att förhindra att jag skulle börja skrika på henne. Klockan 07.00 började jag inse att jag inte kunde sova mera :/ vad tror du inte Bella håller på med? Jo, sover! Hur ska jag lära henne att vara vaken på dagen och sova på natten?

Ett annat minimalt problem är att hon biter på alla föremål som kommer ur hennes väg. En sladd har blivit drabbad utan jag hade märkt det :O så glad att hon inte dog, för den var kopplad till el-uttaget. Hur ska jag lära henne att sluta bita?

Det hörs som hon är värsta problemkaninen, men det är hon inte<3 Älskar mitt lilla flufftroll^^

Tejos
0

Oj oj, såg sladdarna i bakgrunden. Det är mycket bättre om du ser till att gömma undan, finns sladdgömmor att köpa tex på Ikea.

Kristall
0

Uj uj… så där är det ibland för mig med Saga också. Att hon vänder på dygnet, vill säga.

Så fort jag släcker lampan och hon ser att jag försöker sova/sover,  börjar hon rafsa i burbotten. Och hon gör det hela natten. Minsta lilla höstrå ska ut ur huset, så jag har börjat städa ur det på kvällen innan jag går och lägger mig, men när det är fixat ska allt hö in igen. .__O Hon väcker hela huset när hon håller på så. -.-

Tyvärr vet jag inte riktigt vad du ska/kan göra åt det problemet. Ett tips? är att hålla henne riktigt aktiverad under dagen, och inte ge energirik mat på eftermiddagen/kvällen utan på morgonen istället. Ge t.ex. pellets och grönsaker på morgonen/förmiddagen, kanske funkar vem vet. ;)

Kanske det går att fixa så att hon får springa lös hela nätterna också (om du först "kaninsäkrar" rummet - gömmer bort sladdar osv. och får henne rumsren), för då kan hon ju sysselsätta sig själv istället för att gnaga på gallret och väcka dig också.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Kanske kan du bara fixa en Hage runt buren så att hon kan springa lite lös iaf, så att hon blir av med en del energi. En vanlig bur hjälper ju inte direkt så mycket för en liten kanin med en massa energi som vill utföra glädjeskutt och "racinglopp" hela natten. ^^

Granmor
0

Men kaniner är natt djur? Dem ska vara aktiva och pigga på natten, inget konstigt med de. Du bör inte försöka vänja henne att vara vaken på dagen istället.

Innan man skaffar en inne kanin som man har i sovrummet så borde man ha de i åtanke..

Zvintos
0

#4: Kaniner är inte nattdjur.
De är grynings- och skymningsdjur. =)
Dvs som mest aktiva under gryningen och skymningen.

Kristall
0

#4 - Folk vänjer hamstrar, som är nattdjur, vid att vara vakna på dagen. Varför inte då kaniner? Om man vänjer dem sakta.

Dessutom är det väl roligare för kaninen att vara vaken när alla andra är pigga och uppe och kan sysselsätta den, istället för att den är vaken sent på kvällen och tidigt på morgonen när ingen har så mycket tid för den.

Eller?
:)

Granmor
0

#5 Man kallar det ändå nattdjur, eftersom dem är aktiva större delar av natten, och ska vila på dagen.

#4 Jag tycker inte det är rättvist mot en kanin att vända på dess dygn. Det är naturligt för dem att vara aktiva vid, som Ninnih sa, gryning och skymning och sedan delar av natten.

Det är ju inte så att dem är sjusovare hela dagarna, utan mindre aktiva bara. Det går ypperligt att gosa och sysselsätta dem även på dagen.

Thumper-KG
0

Som jag har skrivit tidigare i en annan tråd här på forumet…

ju mer "frihet" man ger kaninen, ju "vildare" blir den…

Ha två burar, flytta kaninen mellan burarna varannan dag, möblera om i burarna ofta, inget "springa lös på golvet".

Burflyttningen gör kaninen osäker (den har inget att försvara ).

DU ska förknippas med "nu får jag komma ut och leka", därför ingen "frihet"..bara med dig…du blir kompisen…o.s.v.

[Wera]
0

Kaniner är ju natt djur, de är mer aktiva under natten än på dagen.

[Wera]
0

Jo, det som #8 skriver om ju större frihet desto "vildare" blir dom, tycker jag är sant för min "nya" dvv hane fick den största buren vi har på gården när han kom till mig för de andra var upptagna, nu är dom mindre ldeiga och jag flyttade han i en annan bur som är mkt mindre för syrrans hona med kull ska bo i den största, - Nalle blev helt galen och sprang runt och bet sönder gallret i burarna (provade två "små" burar) nu bor han tillbaka i sin stora bur och han är som normal igen :S

matilds
0

Jag har vänt på mina kaniners dygn. Jag har de ute i mitt rum och i hallen hela dagarna (oftast) och de sover på nätterna (oftast).

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Niike]
0

Aktiverar man dom hela dagarna borde dom ju vara trötta på nätterna :)

tinaLY
0

Jag har funderat på att jag kankse ska prova att motionera henne innan jag släcker lampan & ge henne mat samtidigt. Har märkt att hon äter på natten. Vad tycker ni?

matilds
0

#13 Men varför har du henne inte ute och aktiverar henne hela dagarna? Då kommer hon att sova/vila på natten.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

DodeN
0

Endel av mina kaniner håller på och röjer på nätterna ibland, men dem får vara ute dagtid och dem gånger dem gräver för mycket så det stör oss så släpper jag ut den igen. Ofta så lägger dem sig då och sover på golvet.

Den kaninen jag hade i min studentlägenhet var ute jämt, han sov på nätterna när jag sov för då hade han ingen att leka med, trots att han kunde skutta runt som han ville. Var vädligt få gånger som han röjde på nätterna.

Du har haft kaninen så kort tid, så den lär sig nog snart att när du sover så är det tråkigt och då sover den med.

emms
0

det där med att de bli vildare ju mer frihet dem får känner jag inte igen. Muffin får springa lös i huset flera timmar om dagen och han är jättesocial och kommer fram och "hälsar" jätteofta. Han har även en ganska stor bur (har satt ihop 2 burar).

Känner igen det där med att de biter på saker, men muffin har inte ens luktat på en sladd. Det ända han biter på är tyg och mattor och sånt. Synd att du har haft sånna problem med Bella :/ hoppas det blir bättre :)

Emma

tinaLY
0

#14 Hon biter på allt som kommer ur hennes väg så jag måste vara här inne och hålla koll på henne, så hon inte skadar sig eller annat. Jag är inte i mitt rum en längre tid. Jo, på kvällen^^ men då brukar hon vara ute.

Flikka
1

Är det sant om man aktiverar dom på dagen kanske går en promenad i 2 timme sover den på natten :) såklart får den vara i en Hage också:D men att man aktiverar den sover den på natten? :D

Perso
0

Hoppas att du lyckas lära henne att veta skillnad på natt och dag :)

tinaLY
0

Tack allihop :) Hon har redan börjat se skillnad. Denna natten var tyst tills klockan 7.00^^ hon har iallafal sovit denna natten :)

Kristall
0

#20 - Vad bra! :)

ciss
0

Kan du inte ha henne i ett sladdfrittrum?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

tinaLY
0

#22 Nej, alla rum här hemma har sladdar.

Taci
0

#23, det går att göra åtminstone ett rum kaninsäkert. Hugo biter på varenda sladd han kommer över, o jag har blivit så arg flera gånger. Men nu när vi flyttade så gav jag mig fan på att gömma allt. Har köpt sladdsamlare, på Biltema. Som spiraler man kan ta i sladdarna i, skitbra! Rekommenderas :) O sen såna där lister man klistrar fast eller spikar i väggen/lister, o lägger sladden i o knäpper till. Finns också på Biltema. Sedan har jag satt för nät, o plankor lite här o var så han inte kommer bakom vissa möbler osv.

Det kan va ett jäkla jobb att göra det kaninsäkert med sladdarna, men det är det värt! Har inte haft några problem sedan jag gjorde detta. Behöver inte passa honom hela tiden :)

tinaLY
0

#24 Hm..låter bra :) ska nog besöka biltema en dag^^

Taci
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25, det tycker jag absolut! :)

På bilden ser du lite av den där spiralen jag pratade om. Den är lindad runt lampsladden, se så fyndigt! :)

tinaLY
0

#26 Tack! Harru bild på lister med?

PaaatyPalm
0

Gör henne till ute kanin ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

DreamerOf
0

#26 Så himla söt kanin alltså :)

Vilken uppfödare?

Lendsi
0

Jo, asså kanske låter dum men. Kaniner dom sover inte på natten heller. Asså, dom har sina små "vilor" under dagen. har läst mkt om kaniner i ,många olika böcker, så vfr säga emot..

psyko
0

Du kan vänja henne att vara vaken på dagen genom att du väcker henne lite försiktigt på dagen och tar ut henne och låter henne t.ex springa omkring i ett nedsläckt rum (då menar jag inte ett kolsvart). Då kan du sitta med henne på golvet och samtidigt passa på att lära känna henne. Ha ute henne i 1-2 timmar, alltså inte allt för länge.
Vänj henne vid att du tar upp henne (helst en bestämd tid) stund om dagen. Sedan kan du långsamt vänja henne vid dagsljuset och få henne att förstå att ljuset inte betyder läggdags för hennes del utan lek och bus med matte.

För att få henne lugnare om kvällarna så är nog det bästa att låta henne få springa omkring en bra stund till ca 1 timme innan du själv ska lägga dig.
Då har hon sprungit av sig sin värsta energi och hon hinner lugna ner sig den timmen i sin bur innan du kommer.

Hoppas jag inte förklarade allt för rörigt, lycka till!

RobiaS
0

Jag min kanin ute mycke på dagen och på natten täcker jag halva buren men en filt.  Då brukar han inte gnaga eller skaka gallret.

tinaLY
0

Jag har haft henne ute nu 3gånger idag :) (hon är även ute nu) så jag ska se hur denna natten kommer bli^^

lill-jarven
0

När Hubert var liten och höll på med såna där dumheter som att skaka gallret osv gjorde jag helt enkelt som #32.. fast jag täckte hela buren. Vips blev han helt tyst! :) Motionerade honom såklart på dagen också.

tinaLY
0

Idag är hon mycket bättre! =D Hon var tyst hela natten men klockan 08.00 började hon busa runt i kanske en halvtimme, sen sov hon vidare tills 12.00 då jag vaknade^^<3

Även köpt sladdhållare nu så hon inte biter på sladdarna. Dessvärre kan jag inte ta allihop men jag vet vilka hon gnager på och jag har alltid koll på henne när hon är lös. (aldrig ensam springande på mitt golv)