Blir det bra ?
Jag har precis fixat så att Elsa kan få springa lös i mitt rum .. men jag tänkte höra med er om det e okej att jag har liksom en bur på 80x47 cm som hon kan ha mat vatten och hö i ?? och som hon kan använda som toalett ? Den e alltid öppen så hon kan springa ut och in .. så vad tycker ni , tycker ni att det låter bra ?
kram elin

Det låter väldigt bra :D jag hade mina kaniner lösa i mitt rum ;) men dom bet på sladdar kissade lite överrallt :D men har man en låda dom kan kissa i :D så är det nog inga problem, bara du håller kolla på dom :)
80x47 cm är inte lagligt för en kanin, även om hon bara ska ha mat & hö där inne.
Dvs. tycker jag att det inte är ok.

#1 jaa vad bra :D jag har inga sladdar i mitt rum så de e inget att oroa sig för :)

#2 men hon e ju aldrig i den hon springer ju lös hela tiden

#2 jag hadde ju ingen ledig kattlåda som hon kunde bajsa å så i så då valde jag den
buren är liten men om hon får springa löst på rummet hela tiden blir det bra :)
Syrrans ena hermelin hane hade alltid fått bott på golvet i lägenheten utan bur och bara gott på toa låda innan han kom till oss :) Så han blir jätte glad när han frå springa inne på vårt rum (nu bor han ute i bur), så han hoppar upp och lker i sängen och allt :D Jätte skojjigt. ^^
#2 men duska ha mat å hö skrev du ju.. men Lag är Lag .. det går itne att ändra på!

#6 jaa jag vet den e ganska liten :P vi använder den som nödfallsbur . :P .. men hon får ju springa lös hela tiden så ^^ Hon tycker det e jätte roligt :P
Om hon är lös hela tiden så tycker jag det är okej :)

#7 ja det måste jag ju ha i den eftersom att jag inte kan ha det på golvet .. Lagen säger bara att man inte får ha dom i en sådan bur DYGNET RUNT inte bara som mat och kisslåda
lagen går på 100x50x50 , då är den inte lite liten, utan väldigt för liten.. aja, jag ska inte bry mej mer, inte mitt fel om man blir anmäld.. ^^

men om den springer lös hela tiden så är det ju som ett hus med mat och sånt ingen större fara tror jag :/

#9 vad bra :)
Det blir bättre om du i sådana fall tar bort gallret och bara använder burbotten, så hon kan använda den som toalett.
Skål med mat och vatten kan stå utanför, höet kan du ju lägga i ena hörnet av bottnen.
Så skulle jag gjort iaf, om jag inte fick tag på en bur som höll lagliga mått.
För då räknas burbottnen egentligen inte riktigt som bur, utan mer som en toalåda.

#11 till låt mig skratta hahahaha anmäld bara för att man har en bur till en kanin som springer lös dygnet runt som man kan ha hö , mat å vatten i ?`haha

#14 okej då gör jag så då

Står ju inte i lagen om man får använda sån bur om den är öppen. Så man kan tolka lagen hursomhelst ^^ Tänk, transportburar håller inte måttet, bryter man mot lagen när man transporterar kaninen då?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Funkar bra tycker jag, hon har ju helt rum att springa i XD en bajslåda och ha mat/hö och vatten där går ju bra. Som jag har fattat det så är hon inte instängd där ju, borde funka enligt mig ;D

#17 precis

#18 japp hon e inte instängd :)
#17 vad är lagen för en transportbur då o__O

Jag tror det inte finns lag för transportburar. Men kaninerna är ju instängda i dem, så de borde räknas som bur typ…
#22 de gör det ju itne.
#22: Tror lagen är speciell när det gäller just transport.
Ska se ifall jag hittar det.

#23 jo de gör det eftersom i en transportbur e den instängd vilket den inte e i min bur och den e mycket större än en transportbur
#25 TRANSPORTbur skillnad, åså det beror ju väldigt mkt vad man har för bur, jag har en till marsvinen som är 100x4040 eller ngt.
Men en transportbur är ju som sagt vad en bur som man transporterar kaninen i och ingen permanent bur. Så är det ju även för katter, hundar och hästar m.fl. En transport är ju inget permanent boende.
#27 exakt

#23 Jag tycker burar räknas som bur när den är stängd, inte öppen…

Men om elinpelin96 tar bort gallret så är det ingen bur längre 
Asså om hon tar bort gallret är det ingen bur, så om hon hade skrivit att hennes kanin skulle bo lös inne på hennes rum med en bajs låda (som man har till katter) skulle ni endå skriva "Det är inte laglit mått") för det är ju som en bajs låda om hon inte har galler ;S !?
Hittade helt appropå minsta lagliga mått för en transportbur.
För kanin under 2,5kg ska den vara minst 0,1kvm och ha en minsta höjd på 24cm.
Dvs ungefär 30cm*35cm och höjd 24cm, som minst.
För kanin över 2,5kg ska den vara minst 0,25kvm och ha en höjd på 24cm.
Dvs ungefär 50x50cm med en höjd på 24cm, som minst.
#32 nästan som ett sov hus alltså (35x35x30) liknande minns inte ;D
Men du kan ju ha det som bajslåda typ, så tar du bara och ställer en "bricka" på golvet och sen vattnet, höet och maten där. Då är det lagligt. Eller så har du buren som sovrum med massor med hö/halm i..

men de e inte för litet för henne för hon väger inte ens 1 kilo
#35: Fast lagen gör ingen skillnad på om kaninen väger 1,2 eller 3kg.
För alla kaniner under 3kg ska ha samma minsta mått när det gäller bur.

Tkr det är ok, eftersom du skriver ju att hon kommer få vara lös i ditt rum dygnet runt. Dock vet jag inte hur du ska göra om hon gnager på sladdar.. Eller, pensla på hm.. vad det nu är, som inte är giftigt men luktar/smakar illa.. Någon annan kanske vet?
Mvh Sigrid
Det är klart att du kan ha det så om hon alltid har tillgång till ditt rum, då blir det ju rummet som är boytan. :)
- Mvh Emma
#37: Tänker du på ättika kanske?

Jag har inga sladdar i mitt rum!
Tycker det blir helt perfetk bara hon får vara lös (:
det är ju bra:) hoppas hon är rumsren då..

Jag tycker det låter bra,
hehe lät skoj att ha henne lös i ditt rum, var försiktig med sladdar bara :)

Jaa hon har nyss kommit på att man faktist kan hoppa in och ut i buren :P haha hon e så gullig :D

låter bra :P har du ingen bild på hennne ?:P

#48 Tack så mkt :D Jaa det e kul :D
Självklart kan du ha en mindre bur för mat, hö & toalett till din kanin. Jag tror att hon kommer trivas hur bra som helst! 
Det är ju bara löjligt att tjafsa om måtten om hon vara lös i hela ditt rum. Tjafsa helllre om dom som har kanin i laglig bur men som inte har tillgång till 1cm extra för Motion varje dag…
Lycka till med din kanin!
#47 Åh, vilken sötnos! Och vad roligt att ha henne lös i sitt rum!
Jag har pratat med jordbruksverket om vad som gäller om burar och utrymmesmåtten. Eftersom kaninen ska ha tillgång till ditt rum så är det inte olagligt, för minsta tillåtna yta är all den yta som kaninen har att röra sig på, dvs i det här fallet så är det buren+rummet (och det tror jag lätt överstiger 100*50). Men du får däremot aldrig stänga in kaninen i buren, om det inte är för transport.
Ursöt kanin du har!

#52 okej bra :) tack så mkt :)

Jag har gjort så istället att jag har lakt matskålen och vattenskålen utanför buren på en bricka i stället och så har jag höet breved i en korg :)