Sera.. igen
Ber återigen om råd ang. hur jag ska göra med Sera.
Hon är otroligt mysig utanför buren, sitter gärna i knät och blir klappad. Är lite nervös när man är ute i sele eller träffa främmande människor men annars så är hon som vilken kanin somhelst.
Men i buren.. Hon fräser, "hoppar" fram mot ens hand med bakåtstrukna öron och visar tänder. Jag tror mer att hon är rädd än agressiv då hon först går undan, sen om man börjar försöka ta i henne "attackerar" hon, oftast drar hon sig tillbaka efter att hon "hotat". Har bitit mig 2-3 ggr.
För tillfället använder jag transportbur när jag tar ut henne, och det fungerar bra. Hon går in helt frivilligt och jag behöver inte bråka med henne.
Kort sagt, världens trevligaste kanin annars, men i buren väldigt "elak". Jag kan inte ens röra henne utan att hon hotar att bitas. Ska dock köpa ett par rejäla handskar så att jag kan börja försöka klappa henne litegrann. I vissa perioder får jag dock klappa henne utan att hon bryr sig.
Har ni haft kaniner som varit såhär? vad gjorde ni/har ni råd till hur jag kan göra? Jag är villig att lägga ner i princip hur mycket tid som helst.
Det är inget alternativ att avliva henne. Jag förstår inte varför man avlivar en kanin som är hur mysig som helst i vanliga fall men tyvärr tjurig i buren.
the vanity, it becomes insanity
När Sissi var yngre gjode hon ocksü sü. Men för att lugna ner henne lite lade han mi´n hand över hennes huvud, över hennes ögon sü att hon inte süg nügonting. Sen harhon iaf blivit bättre.

#1: grejen är att jag tror hon hoppar på och river mig på handen om jag försöker lägga den över hennes huvud..
men tack för tipset!

Hm .. Jag hade ju något liknande förutom att hon inte bet mig, men hon var enormt rädd och skygg i buren, man kunde inte ens gå förbi buren för då sprang hon iväg till andra änden och skakade. När man tog in handen och skulle klappa så antingen stack hon iväg eller så la hon sig helt platt ner och skakade. Men utanför buren var hon hur lugn och snäll och mysig som helst.
Det jag gjorde var att lägga en handduk över ena halvan på buren så hon kunde känna sig lite tryggare när jag gick förbi hennes bur, hon hade även ett stort hus som hon kunde "gömma" sig i. Sen så satt jag timmar brevid hennes bur och bara pratade på om allt och inget, sen efter några dagar började jag med att ta in handen i buren och bara ha den där så hon fick nosa om hon ville/vågade.
och sen fortsatte det så ..
Men det kanske inte hjälper dig eftersom min "bara" var skygg och rädd och inte bet.. =/

#3: okej!
jag ska prova ditt råd. Tror det fungerar då hon endast biter när hon trängs in i ett hörn eller verkligen känner sig hotad. Självförsvar, typ.
tack för hjälpen! :)
Har ungefär så med molle också. Men han attakerar bara om jag stoppar in handen jättefort i buren mot honom om han sitter i tex toalätten, då skulle jag nog också attakera. Men han är också väldigt osäker så jag förstår varför han försvarar sig eller vad man ska säga.. har funderat ganska länge på att sälja honom men nu har jag typ "bytt taktik" så han har blivit mysigare och lite "kaxigare" eftersom han verkar vara säkrare med mig. Vet inte om det här var till någon som helst hjälp eller så, men lycka till med henne! Hoppas hon slutar morra och det :)
Trullsa är likadan :/
Hur gamal är hon?

#7: tre år

#5: tack! :)

Har ingen erfarenhet av sådana kaniner själv, tyvärr.
Ville bara kommentera en grej som #5 skrev ;)
Hihi, tyckte det lät lite roligt när du skrev "M_en han attakerar bara om jag stoppar in handen jättefort i buren mot honom om han sitter i tex toalätten, då skulle jag nog också attakera."
Lät lite roligt ^^ Då skulle jag också attackera ;)_
Mvh Sigrid
Cassie var så när hon var i tonåren. Min uppfödare gav mig rådet att ta på mig tjocka handskar och sticka in handen i buren, sen när hon attakera skulle ju "boxa" till henne. Jag gjorde det aldrig, då kan väl inte kaninen lite mer på en? Då borde det snarare bli värre, kaninen borde bli rädd för en.
Tyvärr har jag inget bra tips? …
Kör Tixy-metoden? Tänk dig in i kaninens situation, hur vill Du bli bemött om du är rädd? ;D
Lycka till med damen. :)
beskrivningen passar precis in på hur kotten är , mer exakt kan det inte vara. Hon är kelig utanför, men aggresiv och hoppar på min hand och biter den då jag sträcker in min hand i buren.
Men idag bytte jag bur till min nya tvåfackare, i morgon när jag åker dit så ska jag kolla om kotten reagerar som hon brukar.
förresten, om det går så försök och plocka upp Sera uppifrån, inte framifrån. Då brukar det vara lättare och få tag i kotten med mindre bitmärken på mina händer.

tack för era tips?!
#13: hm, jag tror det är bättre att ta henne framifrån. Då ser hon handen och blir inte lika rädd som om jag "ställer" mig över henne. Jag är ju hund-människa egentligen och har alltid vanan att närma mig djur framifrån och inte uppifrån då det uppfattas som hotfullt.

har gått liiite bättre nu, visserligen har det bara gått några dagar och jag antar att det lär ta månader.
Har låtit henne vara med mig inomhus i ca tre timmar idag, sen satt vi i hagen två timmar. Hon har sprungit väldigt mkt och var därför trött när hon kom in i buren. Jättemkt lättare att hantera henne då märkte jag. Visst fräser hon lite men jag kan åtminstonde klappa henne lite på ryggen.
Stort framsteg, tycker jag.
Låter precis som Fia, dock verkar Sera vara snäppet värre.
Fia går att klappa i buren och lyfta ut. Men kommer man med mat springer hon rakt in i handen och i bland hugger till. Tar man det jättelugnt när man ska klappa henne går det bra, bara hon får nosa på handen först..
Utanför buren är hon enormt trevlig och mysig!
Inka håller också på så.. SKit jobbigt :/
Men jag försöker komma in med handen och sedan klia på huvudet/nacken om hon sitter framåt mot mig. Sen när jag kliat henne så tar jag henne :P
Från början va hon omöjlig men satt vid buren och te.x höll på med maten satt och plockade i den.. Tog ut halm från höet. Och bara lät henne titta på mig.. Tillslut kommer hon fram till mig och jag kan ta henne (oftast)
Hoppas det ordnar sig ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#16: skönt att du kan få ut henne iallafall! Det är så tråkigt när man inte kan sitta och mysa med dem i buren.. :/
#17: ska försöka med det. Skönt att Inka blivit bättre iallfall :)
yes, nu har kotten blivit mycket snällare i sin nya bur! hon bits inte alls och jag kan sträcka fram handen utan att hon anfaller den. vad bra att det har blivit lite bättre :)
Min ddv hona var sådära innan jag köpte henne och hade henne på foder innan med. Fast hon var aggresiv i buren och i gården. Och fivk låv att fånga henne med en transportbur och hon var inte villig att gå in :/ Men vet ej hur hon blev tam O.o Gav henn emycket kärlek och gos och böjde mig ner i gården för att hon skulle fram till mig. Och nu är hon super go :) Har dock inga råd för Sera verkar vara bara agressiv i buren om jag förstår rätt^^

Mina honor burkar gör också så. Honor har väldigt starka revir och dom vaktar sin bur som revir. Jag får ta ut dom med en resebur och det funkar bra. Många honor som jag känner gör lika dant och det är just för reviret.

#19: mysigt ;D
#20: okej, bra att hon blivit tam nu iallafal l:)
#21: okej. Jag har aldrig haft en hona som gör så tidigare, så blev lite förvånad..
Men du tycker inte det är något man behöver träna bort, eller?

putt

Hur går det med henne? :)