Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 917 ggr
ertan94
0

Är inavel....

Vad händer med ungarna om man parat kaninnen i inavel?

MarHai
0

Förhoppningsvis ingenting, men man ska INTE inavla i onödan! Speciellt inte om man är okunnig.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Salladshataren
0

första kullen i inavel brukar inte oftast hända något. Men fortsätter man inavla kan missbildningarna uppstå.

Har sett lite bilder på inavlade kaninungar, snea huvuden och bara ett öga osv…

Enligt djurskyddslagen är det förbjudet att avla på djur som medför lidande eller genetiska fel till sina avkommor.

Sen kan ju vara bra att inavla lite, förstärker positiva effekter, men även de dåliga. Jag vet att folk inavlar, men det är för att se vad för sjukdomar eller genetiska fel som medförs. Om de upptäcker att en kanin som har genetiska fel eller sjukdomar som ärvs, sätts den ur Avel.

Men som Martina säger, man kan inavla om man är kunnig och vet vad man gör.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

ertan94
0

okej …tack för alla svar=)

Siggen
0

Tror och tkr som de andra ^^

Mvh Sigrid

Agda
0

Om kaninen inte bär på genetiska defekter så händer ingenting. Jag inavlar (har hållit på med det i tre år nu), och har aldrig drabbats av kaniner med genetiska defekter.
Den vanligaste genetiska defekten är bettfel. Andra genetiska defekter brukar vara knasiga benställningar (o-bent och x-bent) och max-factor (som bara finns på hermelin såvitt jag vet). Jag vet inga andra defekter som är genetiska (förutom färger då, men det är ju en annan femma…).

Jag använder helst inavel bland mina kaniner, för då känns min Avel säkrare för mig. Alla mina egenuppfödda holländare är inavlade i olika grader.

ciss
0

#5: Max Factor finns väl på alla dvärgraser? Dock kanske det är vanligast på hermelin.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se