Biggles och sele
Kan börja med att skriva att allt går jättebra med Biggles. Han är en riktig liten fästingsamlare, men annars är det inga problem ;) Han har blivit hur mysig som helst! :) Nu är han 7½ månad.
Han har ett H-sele som jag sytt till honom (han är lite stor för dom "vanliga"). Det används inte så ofta eftersom han springer lös här hemma, men på kif-träffar och ute på landet så behövs det.
Han är jätteduktig på att gå i sele, drar inte alls osv, men när han blir rädd (och ganska mkt rädd) så får han panik och slutar tänka verkar det som. Han springer så snabbt han kan och försöker hitta nånstans att gömma sig. Så länge han bara springer så går det ganska bra, men när han försöker springa in i buskar eller under huset måste jag ju hålla emot, och då kommer problemet. Han fortsätter och springa och kommer nästan ur selet.
Hur ska jag göra för att han inte ska kunna komma ur det? Kan man sätta nåt band mellan frambenen t.ex?
det finns h selar med rygg och mag band ^^
Eller borde jag skaffa bogsele åt honom?
Vill gärna ha svar snabbt eftesom jag åker imorron eftermiddag eller lördag förmiddag till mitt landställe och blir troligtvis internetlös i 4 veckor^^,
jag tycker bogsele är bättre ^^ så sigger det runt boden, så tan de itne sticka ut frammåt iaf ;)
okej :)
:)
Jag tror att bogsele är det bästa alternativet, det ger väl också ett mindre tryck om man måste hålla emot. Jag har själv aldrig använt det men jag vet hur jobbigt det är när kaninen blir rädd och hoppar då ur H-selen.
Kastanjegårdens Kaniner
#6 okej :)
Om nån har nåt tips? när man ska sy bogsele får den gärna komma med det^^ :)
Jag tycker bogsele är jättebra. Men min kanin rymmer ändå ur sin. Fast hon är för liten för M (en ganska liten dvärgvädur), så jag måste väl köpa en S….
Men iaf. Det finns väl speciella kattselar som har "extra band" eller nåt, har för mig att jag har sett sådana. Men vet inte var man kan köpa. Hoppas du hittar någon bra iaf.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag tycker inte bogselar är bra (iaf. inte på mina kaniner) de kommer ut de ;S Men Biggles är ju MKT större än mina XD (har dvv och hermelin) H-sele med ett band typ som går under magen från halsen till mag bandet (finns ju vissa selar som bara går på ryggen).
#8 okej :)
men kan en kanin rymma ur ett bogsele frammåt? Tror inte att backar ur iaf..
#10 Mina kaniner tar sig ut ur bog selet frammåt.
Rymmer han ur en h-sele så rymmer han säkert också ut en bogsele. Spänner du remmarna tillräckligt hårt, och är selen tillräckligt stadig?
Det går ju att köpa katt/hundselar till en bj.
#11 okej
#12 okej. Nja, spänner inte remmarna så jättehårt, ska testa att spänna hårdare nästa gång.. Ved inte riktigt hur stadig selen är, men tror inte den är så jättestadig.
Jo, det går ju. Fast då skulle jag nog behöva ta med honom till affären för att få rätt storlek :P

#10 Ja om han får tassarna över framremmen. Fast biggles är ju så pass stor, så tror inte det är någon större risk för det.
Har ju bogsele åt tryggur och när han blir rädd kan jag inte hålla emot kopplet. Eftersom han tar sig ur på en gång då.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#14 okej :) jo, han är ju stor och försöker inte smita..
Vars finns att köpa bogsele? jag har sökt men hittar ingen bra sele till fridolf, han är en frasse.
#16 En bra hemsida där du kan beställa bogselar + annat är rabb-it.se
Jag har ett H-sele med en sån extra rem.
Jättebra! Verkligen något jag rekomenderar, skulle vilja ha några fler själv.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#17 tack så mkt.
#18 okej, kanske gör en extra rem till hans sele då :)

har inte läst alla komentarer nu men, bogsele tycker jag inte är bra för en kanin som drar utan att stanna. Expo tar sig alltid ut ur sitt bogsele när han vill iväg, han typ springer jättemkt och får tillslut över tassarna runt denhär remmen vid "bogen" och vips är han ute.
Rekomenderar ett H-sele med rem både på rygg och mage, det brukar fungera bra
the vanity, it becomes insanity

Bogselen får inte kaninen att stanna men om den drar mycket och är ivrig så drar det inte runt halsen på kaninen.

#23: nej självklart inte. Men h-sele drar inte särskilt mycket vid halsen om du satt "ringen" vid magremmen istället för vid rygremmen.
Och man kan ju lugna kaninen när den drar och försöker springa.
the vanity, it becomes insanity
#21 bröst sele har jag ;D dom är bra

Bröstsele är också väldigt bra för då drar det inte heller kring halsen.