Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 750 ggr
Cagi
0

blindtarmsavföringen

Hej, Min hona äter inte upp sin avföring, istället trampar hon i det.

Hon ammar…

Beror detta på fetma eller att hon inte får näringsrik mat? Eller finns det vissa kaniner som vissa perioder inte äter upp den? Detta har hänt i ca en vecka och en gång varje dag…

Zvintos
0

Det kan bero på att hon får för mycket mat (eller fel mat) och därför producerar för mycket blindtarmsavföring, så hon inte orkar äta upp allt.

Cagi
0

Förrutom hö, morötter, persilja får hon ca 2 dl pellets per dag

Cagi
0

Har nån annan varit med om detta någon gång?

aliciia
0

Ava äter typ aldrig upp den :S

Cagi
0

Läste även detta alldeles nyss "Ungarna äter den avföring som kommer från mammans blindtarm ", kan det vara så att hon lämnar det till ungarna och ungarna fattar inte att de ska äta upp det?

[chriistina]
0

Mina kaniner äter inte alltid upp sin. Och det kan va under någon period då jag gett dem massa "godis". Då producerad de mer än de kan äta. Och då försöker jag såklart se till att de inte får så mkt godis sen (a)

emms
0

Min äter inte alltid upp sin heller. Men det har han blivit bättre på :)

Emma

Lendsi
0

Men du vänta, menar du att hon ska äta upp all avföring? De i avföringen som är viktig för dom de äter dom dirkt från analöppningen :)

Siggen
0

:O Vaah? Ska kaniner käka upp sitt bajs? Fattar NOLL!

Mvh Sigrid

Zvintos
0

#9: Kaniner producerar 2 sorters bajs, just för att deras kropp inte kan ta tillvara på alla vitaminer och mineraler.
Så därför producerar de, förutom de vanliga runda pluttarna, något som kallas för blindtarmsavföring.
Denna innehåller en massa nyttigheter som kaninen behöver ha i sig, och som den äter direkt ifrån rumpan.
Den brukar se ut som en klase vindruvor ungefär och är alldeles mjuk.
Denna äter dem upp, men inte de runda pluttarna. =)

Har för mig det är sådär, men minns inte helt exakt.

Thumper-KG
0

#9: Ja, det är rätt.. Det kallas för "falsk idissling", och gör kaniner släktingar till kor.

Liten rättelse bara, kamniner har väldigs små magsäckar, men desto längre tarmar.
Därför kan en kanin inte äta en stor mängd på en gång, utan måste småäta hela tiden, och för att det ska komma nånting ut, så måste där gå nåt in i den andra änden.

Som NinniH skriver så kan de inte ta till vara vita miner i den takten de äter dem, och de får kanske inte i sig så mycket heller(hur mycket vitaminer är det i HÖ), så då jäser höet i deras blindtarm och i samband med det så bildas vitaminer, därför är det viktigt att kaninen äter denna vitaminrika avföring.
Detta sköter kaninen själv, och brukar ska på kvällen(ser ut som den tvättar sig i rumpan).

Det är därför en kanin kan leva ett helt liv på bara HÖ & Vatten, och ändå omvandla detta till mjölk eller muskler, finns ingen som har så näringsrik modersmjölk som just en kanin.

Men äter inte kaninen denna, så kan det bero på att du matar med för mycket pellets, ½ dl/dag för en D v v är tillräckligt.

Siggen
0

Åhåå :) Det visste jag inte ^^ Rätt häftigt ;) Att de kan leva på hö o vatten.. Det visste jag ju iofs, men inte liksom, varför de kunde det :) Har aldrig sett någon av mina göra det.. Eller, kanske, men har inte tänkt på det, jag har alltid trott att de tvättar sig! Tack för förklaringarna :D

Mvh Sigrid

Cagi
0

Men räcker det även med 1/2 dl pellets till en ammande hona? Trodde att de behövde mer mat. Min hona verkar jättehungrig!

Just nu ger jag henne 1 dl morgon och en dl på kvällen???

Jojsan
0

#13 Hur många ungar har hon? Min hona ger jag också 1dl på morgonen och 1dl på kvällen för att hon ska kunna ge ungarna nog med mjölk och orkar mata dem och så. Hon hade 7 ungar först, men nu är det 4. (hon är dvvkorsning)

Cagi
0

Hon fick sex stycken men bara fyra stycken som överlevde. Hon är en dvv

[Wera]
0

Har också sett att endel av mina kaniner trampar i det, men inte hela tiden utan bara ibland.

Cagi
0

Det har inte varit något på två dagar nu iallafall :-)

Thumper-KG
0

#13: Nej, då ska de ha mer naturligtvis…jag ger mina fri tillgång när de har ungar..