hur?
Hehe, jag är nog inte mycket till hjälp då Saga (min dvärgvädur) endast kan hoppa en bom (typ 5 centimeter) och sedan börjar putta bort alla bommar. (Så jag har inte direkt lyckats så bra.) :P
Men man kan väl "löshoppa" kaniner som man gör med hästar? Det vill säga lägger en två - tre hinder på rad efter varandra och lägger något, till exempel nät, på sidan om hindren så att kaninen måste hoppa över hindren för att komma ut. Man kan ju börja med ett pyttelågt hinder och sedan avancera. ;)
Eller så kan man testa att hoppa kaninen i en miljö som den är van vid, till exempel inomhus om kaninen bor inne. Så finns det inte så mycket nytt och spännande att nosa på och utforska. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#1 smart, tack ;)
Jag har inte direkt lyckats träna mina tidigare kaniner, de har bara tittat bort och vägrat. men syrrans två dvärgvädurar hoppade (nu är de gammla) ganska högt. Men vi rtränade dom inte så mkt, lixx de har mest hoppat "fri villit" vi har bara stoppat dom framför ett hinder och puttat på dom så har dom hoppat, vet iaf. inte riktigt.
Min kani :D #3…
Kaninen ska först få nosa på hindret så den vet vad det är, du kan ha hinder i hagen det har jag ibland :) Och börja hoppa låg och sedan högre och högre (funkar för mig). Går det inte så får du prova många ggr men hoppa minte mera än 2 ggr i veckan för då kan kaninen tröttna, jag hoppar max en gång i veckan men du orkar inte mina dvv mera^^ p.g.a ålder. Du kan ha stegar (t.ex. trä setgar och metal) och få kaninen att hoppa över det, det är lättast engligt mina kaniner^^ äftersom det är lågt men dom måste hoppa helatiden och då lärdom sig att att fortsätta hoppa som t.ex. när man hoppar bana. Vissa kaniner stannar äfter ett hinder XD Men det var mitt ård :) Jag brukar göra det :)

#4 okeej
Ah, om kaninen stannar efter bara ett hinder, prova med en gammal trä stege (elr metall), det är ju lågt. Och så hoppar kaninen hela tiden femmaåt (hade en bild på det i datan men den är visst raderad ;S).

Då jag som hopptävlar med kaniner börjar träna så börjar jag med att alltid ha ett litet hinder i hagen då kaninen är ca 3-3,5 månader sedan så börjar jag även med selträning. Då kaninen vågat hoppa hindret i hagen och är van vid sele så brukar jag börja att hoppa små banor med dom på väldigt enkla hinder. Det brukar gå bra men det finns´ju kaniner i bland också som inte vill hoppa.
Min kaninhane gillar att hoppa.. Och är faktis ganska duktig. Dock hoppar han bara när det är kallt ute O.o Inte när solen är framme iaf.. Då hoppar han bara lite, sen tröttnar han. Men när det är kallt, kan han hoppa ganska länge och då hoppar han högt oxå. <3
Mitt tips; är att inte stressa på kaninen att lära den hoppa. Utan ta ett steg i taget. Börja med små hinder och lär den bara hoppa över, beröm den alltid när den hoppat över :) ge godis som belöning oxå ;P .. När man börjar fatta att den förstår att den ska hoppa över, öka höjden/bredden. Och ha skojj tsm med kaninen.. Den ska inte bli tvingad, då tröttnar den ;)
// Michis
Råka komma två gånger, mitt medelande.. Heh x)
// Michis