Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1024 ggr
TerriZue
0

Jag har en idé!

Jag har en idé (eller snarare plan eftersom det är något jag verkligen ska genomföra) som jag tänkte höra med er här på kanin.ifokus. vad ni tycker om den.

När jag har lyckats få ett fast jobb och har stadig ekonomi ska jag och min sambo flytta till ett hus med stor tomt. Där ska jag bygga en "stall-liknande" byggnad med kaninburar i stället för boxar. Jag tänker mig "fack-liknande" burar längs väggarna så att man får en stor yta i mitten för annat. Det ska finnas plats för c:a 40 kaniner. Burarna ska vara stora med stor bodel och de ska inte vara särskilt djupa utan större på längden. Jag ska ha ett separat foder- och förrådsrum. Ute ska det finnas många rasthagar och även stora uteburar för kaniner som är vana (eller ska vänjas) vid att bo ute.

Där ska jag sedan börja ta emot kaniner som kommer från hem där de inte blir omhändertagna ordentligt. (Jag jobbade på djuraffär förut och blev förvånad över hur många det var som kom in och lämnade inkaniner som de hade tröttnat på när de blev vuxna. Dessa kaniner avlivades eller blev ormmat). Jag tänker ta hand om kaninerna och sedan adoptera bort dem. Jag ska även ha inackordering och om det går bra för mitt kaninhem ska jag börja lite smått med uppfödning. :)

Vad tycker ni om själva idén och har ni några tips? och synpunkter?

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

malinroth
0

låter jättebra :) spännande!

[Niike]
0

Gud så bra!! Såna som dig borde det finnas flera av! =)

Calico
0

Jag har ju hört det mesta om din idé redan och i mina öron låter det toppen! Det skulle vara bra med ett "kaninhem" tycker jag.

/Matilda

kastanjen
0

låter som en härlig idé tyvärr så tror jag att det är risk för att det blir fullt i stallet väldigt fort. Är inte så lätt att bli av med vuxna kaniner.

Zvintos
0

Låter som en superbra idé. ^^

Jojsan
0

Låter jättebra!

Jennie104
0

Låter super bra!

Moonstrike
0

låter superbra! :)

Har själv tänkt på nåt liknande, men kan ju inte ha sånt.. :P

TerriZue
0

Tack så mycket! :)

#8 Varför kan du inte ha sånt?

MajaaR
0

låter super :D

thexclub
0

jättebra ide! Det lär ta ganska mycket tid men om du verkligen känner att du vill så, ,kör på =)

the vanity, it becomes insanity

TerriZue
0

Det är jag medveten om och jag är beredd att lägga ner så mycket tid som krävs. :) jag har alltid drömt om att göra något sådant. :D

Keligast
0

Låter superbra! :D om du har tid & pengar.

Clariiz
0

Låter jättebra! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Kristall
0

Låter jätte, jättebra ju!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

TerriZue
0

Om någon har några idéer om hur man kan organisera det hela, utseende på burar och hurman skulle kunna ställa upp det hela på ett praktiskt sätt. Eller vilka idéer som helst så tar jag gärna emot tips?. :)

viraa
0

låter sjukt bra ;)

sofijans
0

#16 jag tycker absolut du ska ha "långa" burar istället för "djupa", för kaniner som man får in brukar oftast inte vara tama (gissar jag på) eftersom kaninägaren inte har visat intresse för kaninen, därför är det mycket lättare att få tag i kaninerna om burarna är långa.. det kanske var så du hade tänkt :) vad kul att göra något sånt !

Wiizy
0

låter jätte bra.

//Wizy

TerriZue
0

#18 Ja, det var det jag hade i åtanke när jagbestämde mig för att ha långa burar.

Har planerat att ha en hemsida också där jag berättar lite om varje kanin och dess historia, samt vad den tycker om och inte tycker om och så ska självklart varje kanin ha en bild på sig så att man ser hur den ser ut. :)

Sen tänkte jag att när jag anser att kaninerna är redo för att adopteras bort så ska jag ta betalt för dem, inte så mycket men en symbolisk summa som i alla fall utesluter oseriösa köpare. Sen ska jag (i alla fall försöka så gott jag kan) följa upp och holla koll på hur det går för de kaniner jag adopterar bort. :) Det blir mycket jobb och pengar men det är det defenitivt värt! :)

molly__totte
0

låter jätte bra ska med ha det så när jag blir vuxen!!

du e min förebild:P

sofijans
0

Ja det är bra och ta en summa pengar när du säljer en kanin, då får du ju pengar för pellets till dom andra kaninerna också.. då går du kanske bara i plus efter några år :)

TerriZue
0

#21 Hehe, tack så mycket. :) Det värmer att höra!

#22 Det har du helt rätt i. :)

Kawaiih
0

Älskar den ideen. De är många kaniner som kommer älska dej för det :D
Sen är de nog många flera som kommer att välja en  äldre kanin då eftersom dom vet vart dom kan vända sej då. :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Kawaiih
0

Du kan ju göra en egen användare här enkomt för djur som söker hem :) alltså sen när du har kommit igång :D

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

TerriZue
0

#25 Det var verkligen ingen dålig idé! :) Tack för tipset!

Siggen
0

Åhh :) Jättebra idé! Sedan kan det ju vara bra att ha olika stora burar, men någon/några större än de andra, för det kan ju komma en BJ eller nått! (Inte för att jag tror det, men man ska ju alltid vara på den säkra sidan, och det kan ju komma en hona som är dräktig eller nått! :D)

Mvh Sigrid

TerriZue
0

#27 Det var också en väldigt bra idé! :) Det hade jag faktiskt inte ens tänkt på. :)

sofijans
0

#28 jag har som alltid velat göra något sådant, och sen göra en hemsida där det står: till salu. Så är det massor med kaniner där det står en liten historia om hur dom har haft det innan dom kom dit .. haha. Vars bor du?

TerriZue
0

#29 Jag bor i Eskilstuna. :)

Clariiz
0

#30; Jag bor också i Eskilstuna :)
Behöver du hjälp någon gång så hör av dig! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

TerriZue
0

#31 Det ska jag absolut göra! :) Kan nog behöva en hel del hjälp av erfarna kaninmänniskor när det väl kommer igång. :)

flisan93
0

#2 Håller med:)

Siggen
0

Det är alltid bra att ha ett mål i livet ^^ (haha, ville bara skriva det :D)

Mvh Sigrid

Mickis1994
0

Låter Jättebra :D

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

kaningodis
0

Låter toppen =D. Hoppas allt går bra:)

Kastanjegårdens Kaniner

Fnyan
0

Har tänkt på något liknande när jag flyttar hemifrån fast de e några år kvar, men nu när jag såg din idé så blev jag ännu mer fashinerad, å om jag ska va ärlig lät din ide bättre :P :)

Bra när de finns sånna som du! :D