Gå upp i vikt
Min Bix har gått ner i vikt. Han är en kastrerad dvärgvädur. Han vägde 2,6 och nu vet jag inte exakt hur mycket han har gått ner men det är en del..
Just nu äter han:
0,6 dl pellets Bunny Basics
en halv msk havre
och har självklart fri tillgång till hö och får grönsaker varje dag.
Vad skulle du öka? Hur mycket? Varför?
Vill gärna veta hur ni skulle göra :)
jag skulle inte öka något, utan hällre fått ner honom lite. en dvv "ska" väga max 2 kg ;)
Fast det beror ju lite på hur "stor" kaninen är, min dvärgvädur väger 3.2kg nu och skulle den gå ner till 2kg så hade det bara varit ben kvar. Så det är svårt att säga utan att se kaninen om den är för stor eller liten.

vet inte om han e dvärg men vädur har han i sig iaf. han e hittekanin.

Min kanin, dvv korsning är också j*vligt smal.. Men jag fick special foder från vettrinären, och jag ger havre och solrosfrön.. Och det blir bara bättre och bättre!

hur mycket ger du? av havre och solrosfrön?
#3 Har du någon bild på honom :) ?

vet inte exakt hur mkt det är, använder ett mått jag fick från vet.
Har själv en kanin som går ner i vikt. Han gör det pga av att han är rätt gammal.
Men min tanke för att göra hans vikt stabil igen är att börja med havre och solrosfrön (ev ngt annat fett också). Hur mycket man ger beror ju på storleken. Min vägde 3kg innan och kan nog väga runt 2,8kg nu och då får han 1dl pellets. Så han kommer få iaf 1/2dl med feta saker också.

#3 Han är nog inte ren dvv då, tror jag iaf :)
En dvv som väger 3,2 är nog lite för överviktig.. En av mina honom väger lite för mycket, är lite för rund, och hon väger typ 2,3 eller 2,4, nått sånt, sist jag vägde henne iaf, vill att hon ska gå ner till 2,0 eller nått.. :) Och så hade jag en liten kille som vägde 1,7 och han var INTE för smal :)
Mvh Sigrid

Bix väger mindre nu och när han var hos veterinären och vägde 2,6 var han i okej hull, sa de.
Ok, då vet jag. Jag tycker nämligen han e alldeles för smal.
#8 tack för tipset.
eftersom han e en hittekanin vet jag inte exakt hur gammal han är men han kan vara 3-6 år gammal.
#9 nej, ren dvärgvädur e han nog inte, någon krosning.. han vägde mer än en dvv innan han gick ner. men som jag skrev tidigare vet jag inte.
#6 tyvärr har jag ingen bild på datorn.