Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2016 ggr
Michiis
0

uppfödare ;)

Tänkte att ni som föder upp kaniner kunna berätta lite om sin uppfödning ;)
T ex:

Föder upp (ras), Färg, Mål med uppfödningen, Hemsida m.m.
Visa oxå en bild på rasen ni föder upp. Skriv mycket om din uppfödning. Så att man blir intresserad att läsa. Berätta gärna om rasen man föder upp :P
ja, bara att sätta igång nu ^x^

kanske finns en sånn här tråd redan.. Men då startar jag en ny och fräsch ! ;)

// Michis

Tarja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi heter Moängsvägens Kaningård, och föder upp Teddydvärgvädurar i liten skala.. Finns i Södermanlandslän .

Vi fotar bilderna med en EOS Canon 400D och den fungerar superbra! :P Vi har just nu här hemma 11 teddysar men fler är på G . (: Har förälskat mig i denna underbart lugna ras.. De alla har underbart temperament och har man en gång sett en teddy, så blir man förälskad.. (iaf jag+min familj) (; Har inge speciellt mål med uppfödningen förutom att få friska och trevliga individer med hyfsat lättskött päls! Färg har jag väl inte heller någon spec inriktning på men .. (:

våran hemsida: www.moangsvagenskaningard.se - Titta gärna, om du/någon annan är intresserad av en unge från mig.. MAILA eller RING mig då! ;P

Tarja
0

Här kommer lite flera bilder.. :P Hoppas att det inte gör något! :)

Tarja
0

Här kommer en tredje.. :P

Tarja
0

Och den sista.. :)

Zvintos
0

Zvintos kaniner, heter min uppfödning.
Jag finns i Smedjebacken, Dalarnas län.

Målet med min uppfödning just nu, är att förbättra kropp (typ), färg och temperament på dvärgvädurar.
Har inriktat mig på vit blåögd.
I framtiden är det tänkt att dessa vit blåögda, samt några vit blåögda franska vädurar tillsammans med min nuvarande lilla tysk (blå mantel), ska ingå i Avel för att få fram lilla tysk vädur i vit blåögd. =)
Har just nu enbart 2 vuxna dvärgvädurar, men kommer spara en unge från nuvarande kullen.

Min hemsida är för övrigt: http://www.zvintoskaniner.se.nu

MarHai
0

Solbackens kaniner

Jag föder upp Holländsk kanin.
Uppfödningen startades 2004, med två holländare.
Nu 4 år senare har jag 30 vuxna holländare. Jag har färgerna japantecknad gul-svart, japantecknad blå-gul, blå och svart.
Satsar mest på de gul-svarta japanerna.
Ställer ut minst 10 gånger om året.
För mig är temperamentet viktigast, alla kaniner med dåligt temperament tar jag bort, även kaniner som är bråkiga som ungdjur(tonåren som det kallas).
Färgen jobbar jag mycket med, japanerna ska ha en stark röd färg, de blåa ska ha en mörk och djup färg, och de svarta ska ha en mycket glänsande och djup färg.

Min hemsida: www.solbackenskaniner.se

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Michiis
0

Jag har en uppfödning av dvärgvädur viltgrå i en väldigt liten skala.  Jag får då inte ha så många kaniner nu, men när jag flyttar hemifrån så ska jag skaffa in fler. :)
Jag ska förmodligen skaffa in en viltgrå manteltecknad, så ska föda upp det lite smått också.
Mitt mål är att avla fram; fina färger, fina kroppar, trevliga, friska kaniner samt hoppkaniner:)
Dvärgvädurar är en väldigt trevlig ras och dom passar oftast till barnfamiljer. Då dom är tåliga. Dom är lätta att få tama. Och om man sköter dom rätt får man vänner för livet.
Viltgrå är ju en färg som många harar har. Och jag är bara så förälskad i färgen. Man kanske tycker att färgen ser tråkig ut, men när man väl har en viltgrå dvärgvädur så tycker man inte andra färger är så fint längre :S xD
Jag känner många som har en viltgrå dvärgvädur. Och ingen av dom alla är missnöjda med den kaninen.
Min hemsida: www.freewebs.com/michiskaniner/
Kolla gärna på min hemsida och lägg en komentar :)
Är ni intresserad av en kaninunge? Kolla på "planerade kullar" och bestäm vilken ni skulle vilja ha avkomma ifrån, så lägger jag upp er på kölista :)
Jag lånar ut mina kaninhanar till Avel. Det kostar då en avkomma. Altså säljer ni en avkomma för 300kr tex. Så får jag den summan. Blir det fina avkommor kanske jag tar en avkomma istället. Lånar bara ut till renrasiga kaniner :)
Jag kallar inte min kaningård för något utan säger bara "michis kaniner"
Min lilla uppfödning finns i dalarna "Furudal"
Mvh Michaela <3

// Michis

Jetaime
0

Skriver gärna lite sen också :) Skrev en uppsats om min uppfödning till No:n innan när det va skola också :P Men jag ska gå nu..så lite senare kanske!

Granmor
0

Min uppfödning heter Granmors Kaningård! Mig finner du i mitten av Dalarna. Jag föder upp teddydvärgvädurar & Lejonhuvade dvärgvädurar i mellan stor skala, lagomt helt enkelt. Har ca 11 avelskaniner just nu, men är några fler på G.

Målet med min uppfödning är att få fram trevliga och lugna individer med bra pälskvalité och vackra färger, såsom vit blåögt, madagaskar, havanna och även wienertecknat i dessa. Dock så ska jag minska min wienertecknade Avel för att försöka få fram godkända färger och teckningar.

Själva syftet med att ha uppfödning tycker jag är att ha tillgivna och tama kaniner, vad är annars nöjet?

Teddyvädurar är en helt underbar ras som man antingen Älskar, eller inte gillar alls. Dem är kända för sitt trevliga temprament (vilket jag kan intyga). Pälsvård kräver dem, men de ser jag bara som kvalitéts tid med kaninen.

Bilden är på Granmor´s Freja, www.granmor.se.nu

Jetaime
0

Min kaninuppfödning heter Je t'aime´s Kaninuppfödning och jag föder upp löwen (lejonhuvade kaniner) teddylöwen och teddydvärgvädur. Kommer i fortsättningen inrikta mig mest på teddylöwen och teddydvärgvädur, då jag bara helt enkelt älskar teddysar!

Jag började föda upp 2007, eller rättare sagt så fick jag min första kull den 4 juni 2007. Sen har jag haft kaniner innan det också. Men det tog ett par år innan mina föräldrar gick med på en kanin. Efter ett tag så blev det en kanin till då min "hona" visade sig vara en hane. Och sen efter det så har det blivit några till! Junt nu har jag 7 vuxna kaniner, men har plats för 11 stycken. Jag tycker det är väldigt viktigt att man har tid för alla kaninerna, dom förtjänar kel och kärlek allihopa.

Ja, jag vet att vissa är imot wienertecknade kaniner för man inte kan komma någon stans med den teckningen/färgen, men jag håller inte alls med. Och man föder ju upp för sin egen skull så varför föda upp nått som man inte vill? När jag köpte in kaniner hade jag ingen aning om att wienertecknade kaniner va såå populära, anledningen till att jag köpte dom va för jag blev helt förälskad i dom! Jag satsar dels på att få fram ovanliga färger/teckningar som ingen annan har! Det är så fräkt att det kan komma fram färger/teckningar som inte "finns" tycker jag. Jag satsar även mycket på temperamentet, hur söt och fin en kanin än är så är det inte mkt utan ett bra temperament. Så därför satsar jag främst på att få fram lugna och trevliga indevider. Jag avlar bara på kanin med bra pälskvalite, väldigt viktigt på dessa fluffbollar!
Sen har jag blivit helt förtjust i små kaniner, så hade tyckte det var jätte kul att så måning om få fram fluffbollar som vägar runt 0.5kg :) Är en bit på vägen tycker jag, då dom flesta av mina kaniner inte vägen mer än 0.8-1.2kg!

Anledningen till jag jag föder upp dom raser jag gör är väl för att jag blev helt såld då jag såg dom! Dessa raserna representerar verkligen mig, en korthårig kanin hade inte vatt jag…Haha om ni fattar vad jag menar.

Ja, jag hade kunnat skriva hur mkt som helst men nu orkar jag inte mer..

På bilden är en av mina teddysar<3

/Hanna, Je t'aime
www.freewebs.com/jetaimeskaniner