Läkning - hur länge?
Min ena kanin hona Lillan har skadat ena bakbenet och jag lät veterinären undersöka det. Hon sa att det skulle läka fint själv, nu har det gått 2 veckor ungefär och det har endå inte gett några resultat, hon rör sig inte mkt (ligger mest så hennes päls är inte så fin på undersidan). Hon har bara blivit LITE bättre än första dagen från att jag märkte att hon var skadad.
Jag funderade på om det var så att hon inte har så mkt muskler där så jag lät henne simma lite i badkaret men då simmade hon bara med framtassarna och rörde inte baktassarna. Hon släpar sig fram när hon ska till t.ex. till mat skålen, men hon kan stödja LITE på benet men inte skutta/gå.
Min fråga - Har ni haft en kanin som har skadat benet? Hur lång tid tar det tills det har läkt?
Åk till vet och säg att det inte har läkt? :)
#1 Jo jag funderar på det ^_^

Jag tycker du ska ringa veterinären och berätta att det inte verkar läkt
the vanity, it becomes insanity
Ja, det verkar bäst att kontakta veterinären och säga att det inte läkt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om två veckor har gått är risken stor att benet läkt snett och att det är därför hon inte kan gå. Tycker det låter väldigt konstigt att veterinären sa att det läker av sig själv. Var det brutet? Röntgade dem? Risken finns ju att hon fått en inflamation i benet nu och behöver penecellin.
Nej hon röntgades inte ;/
Det låter som djurplågeri i mina ögon att inte ha gjort något med en kanin som mår så dåligt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#7 Maby.. men asså jag vet ju inte vad jag ska göra om en veterinär säger att det kommer läka? ;S
#6 Det låter väldigt skumt. En veterinär kan inte bara genom att titta på benet veta om det är av eller inte. Eftersom det inte är bättre än är det säkerligen värre än just en sträckning (som läker självt). Ring igen och påpeka att hon inte blivit bättre, de borde egentligen erbjuda en gratis undersökning eftersom de inte verkade ha kollat henne så noga första gången.
Om det är brutet är risken att det redan börjat läka fel, därav hon inte kan gå och då måste man operera upp såret och "dela" på det felläkta och sånt är inte billigt och jag vet inte om man gör det på kaniner. Det är bara att ringa till veterinären, helst bör du vända dig till en annan, mer kunnig veterinär.
Beror ju helt på vad "skadat bakbenet" betyder, är det fraktur av något slag så behövs oftast röntgas för att se om det ligger rätt, är sprickor, ben som lossnat osv.
Är det bara en sårskada eller liknande så kan den ha fått infektion på allt eller muskelskada så den har ont.
Hur som hellst be mamma, pappa eller någon annan vuxen, för jag antar att du är minderårig, att ringa vetrinären och berätta som det är och få ny tid för undersökning, se till att ha en vuxen med som kan kräva och trycka på vetrinären om denne fortsätter säga att det kommer läka. Vuxna har oftast större chans att få andra vuxna att samarbeta. Så det är mer kraft om en vuxen ringer och följer med.
Kanske var det så i det här fallet men se till att dem röntgar och kollar ordenligt.
Men som andra säger går det så åk någon annanstans, och se till att få ut journalen från erat besök hos den andra vetrinären om denne nu gjort fel