Juckande hona!
Har precis införskaffat en (Hona) enligt den jag fick den av, har kollat undertill på henne och ser inga kulor eller bulle eller något liknande som skulle tyda på en hane.
Skaffade för 1 dag sedan en hon kompis till henne och nu skall hon ganska ofta jucka på henne både i ansiktet och baktill…
gör honor så?
kan de vara en hane utan kulor?
det är dvärgvädurar.
Tacksam för svar!
hur gammal är kaninen?
Honor brukar göra så, när dom vill ha ungar xP.. Min hona gör det till och med på sina ungar XD
// Michis
#2 - Dom gör det inte för att dom vill ha ungar..
Not your mom, not your milk.
#3: Nähe, vrf gör dom det då?
För min hona, hon juckar på ungarna ibland, gräver i boet som sjutton, hennes rumpa flyger upp när man klappar på henne.. Iaf hon gör typ allt som bevis att hon vill ha ungar..
Just ja, hennes nuvarande ungar är runt14veckor.. Så dom ska ju flytta snart..
// Michis
#4 - Ungar ska helst inte stanna kvar hos mamman längre än 10 veckor.
Honan är brunstig. Kaniner vill inte "ha" ungar, utan para sig.
Nä, det är 4månader.. Står så överallt. För då blir dom könsmogna, Hanar ska deremot separeras vid 10veckor, för annars kan det bli bråk.
Asså menar det, att hon är brunstig. Men jag säger vill ha ungar xD ^^,
// Michis
#6 - Det är nog så med din hona, men så är nog inte fallet med Fenix82's hona. Det är bara för att bestämma rangordningen. Då bryr dom sig inte riktigt hur dom juckar på sina kompisar. x) Därför kan det bli lite på huvudet också.
Jag skulle tro att det kan vara en hane. Min "hona" fällde eller vad man ska säga sina kulor när han var runt 1 år så de behöver inte göra det när de är små.
När vi köpte Lippo & Tiffy (hane & "hona") började de jucka på varandra bara några veckor efter att vi fick dom och nu har det visat sig att Tiffy var en hane hela tiden så det kan vara smart att sära på dem tills du vet till 100% att det är en hona så det inte blir oönskade bebisar :)
#7 : Hehe, okeej.. A tror nog att hennes hona kan vara en hane dock.. ;) Fast man vet ju inte riktigt. Jag tycker kaniner är väldigt olika varann, så den kan ju ha någon konstig egenskap xP .
// Michis
Hon gör förmodligen så för att visa vem som bestämmer. Dominansbeteende.

Det kan va för att visa sin domenans hon gör så… Men de är bara vad jag har läst att dom kan göra. Alltså förklaringen till varför dom gör det.
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Dominans.

dom gör så för att dom ska välja vem som ska vara den dominanstats av dom minma håller med på så!
Ja, mina honor gör iaf. det ;D

Tack för alla svar =) tipar med på dominans, i annat fall kommer det fina renrasiga dvärgvädurar om några veckor…;)

Den ena är 4 år och den andra runt 4 månader…
#16 Oj det är väldigt väldigt svårt att sätta ihop två honor med så stor åldersskillnad. Lämna dem inte utan uppsikt för den äldre kaninhonan kan bli irriterad på ungen och ha ihjäl den…De kan verka som bästa vänner minuten innan så det gäller att vara uppmärksam…

mm kollar dem flera gånger om dagen…men det verkar gå jättebra men man vet aldrig så man får hålla extra koll…
#18 Du bör inte ha dem ensamma under natten när de är mest aktiva, en äldre hona kan enkelt bita ihjäl en yngre…Fast de kanske har en jättestor bur?
Det e som #6 säger, så gjorde min hona också på min kastrerad hane, men nu när dom har bestämt rangordningen (som jag tror hanen vann xD) så gör hon inte så.

Har en rätt stor bur kan man säga, mycket utrymme…hon juckar inte lika mycket längre tydligen har de funnit sina platser =)
#6 Kaniner av dvärgraser blir könsmogna så tidigt som 12 veckor, alltså tre månader. Jag vet om hanar som faktiskt gjort honor dräktiga så tidigt. Överallt står det att det är 12 veckor så du bör inte ha kvar hanungar tillsammans med honor eller mamman efter 12 veckor…
#21 Hur stor?
#22 : Men han har inte visat någotbettende att han är könsmogen iaf. Jag har inte ens sätt att han har hoppat på dom.. och jag är med mina kaniner väldigt oftaoch håller koll.. jag till och med har kollat om man han hoppar påandra kaniner.. Men han gör inget.. Jag tror nog han är ganska sen. Men han ska iaf snart flytta ifrån honorna. :)
// Michis