Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 520 ggr
Taci
0

Två frågor.. ;P

Nu är det ju såhär att jag tagit hem en liten kaninhona på 7 veckor, som bor tillsammans med min hane på 1 år (kastrerad givetvis). Hon ska ju egentligen ha fri tillgång till pellets, men absolut inte han! Hur ska man lösa det egentligen på bästa sätt? Så hon verkligen får i sig det hon ska ha, utan att han äter upp det också..

O sen en annan sak, när jag hämtade kanin så sa mamman till uppfödaren där att dom aldrig ger grönsaker, eftersom det bara är som godis. Jag ger grönsaker varje kväll, o trodde det var nyttigt. Frukt däremot ger jag som godis. Hur är det egentligen!? Blev lite förvirrad när hon sa så ^^

Jojsan
0

Vad kul med en till kanin! Har du någon bild? (A)

Grönsaker är nyttigt, men frukt är som godis, du har helt rätt :)

Angående hur du ska ge maten funderar jag också på eftersom jag kanske ska sätta ihop Cassie och Totte, och de ska ha olika mycket mat…

Sashhi
0

Jag hade två honor i samma bur & dom åt olika mkt, så medans den ena åt fick den äta i hagen & andra i buren, så varannan gång i buren, varannan i hagen. :)

Not your mom, not your milk.

Mickis1994
0

Grönsaker 'r nyttigt och fruk som du sa är som godis ;)

Har du en Hage elel rnågot där hanen kan vara ett tag? Flytta i så fall hanen till hagen/vad-det-nu-kan-vara medans honan får äta pellets i en 30-1 timme själv :) och sen kommer han in i buren igen. Naomi ska egentligen också ha fritillgång, men det skulle Aldrig funka eftersom hon kan äta hur mycket som helst. Skulle kunna ge henne 5dl och hon är inprincip upp allt XD men ge 1dl och sen kan dem dela på resten.

oj vad rörigt det blev

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Miiah
0

Grönsaker kan du ge, det är nyttigt. Men eftersom hon inte är van vid det får du ge pyttlite och sen öka.

Taci
0

Jag får försöka ta ut honom ur buren så hon får va själv med maten ett tag, varje dag då, som ni sa :)

#4, jo jag vet :)

Tina-lin
0

Grönsaker är jättenyttigt och viktigt att små kaninungar får i sig, det är verkligen inte godis…
Hade en kanin innan som aldrig ätit grönsaker innan jag fick den, åtta veckor och han åt aldrig grönsaker jag fick honom aldrig till att äta det så han gick ju miste om en hel del nyttiga vitaminer :/ Ända han åt var gurka och så nyttigt är ju inte det…

Grattis till den lilla förresten :)

[Niike]
0

Vad kul att du hämtat hem henne nu! :D

Taci
0

Ja, då var jag inte ute o cyklade iaf ;D Tänkt "Va! Det har jag ju gett i alla år…" ^^ Ska börja vänja den lilla vid morot nu först, så får vi se vad hon tycker om det =)

#7, ja :DD

Tina-lin
0

#8 Ja verkligen :P Hoppas hon gillar det, det låter så härligt när de äter det :)

Taci
0

#9, det tror jag hon gör, hon verkar jäkligt matglad ;D Hon har redan ätit massa hö, lite blad o en putteliten bit torkat äpple. Hon har även vart i matskålen med pellets, haha ;D Glupsk liten dam :D