Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3886 ggr
Ync
0

Grace :(

Det är något fel på henne,
något med magen, vad vet jag inte. :(
Hon är ganska spinkig, men magen är stor.
uppfödaren jag fick henne av har sakt att jag ska ge henne grodblad
som ska hjälpa.

men fortfarande är ett "mysterium" inte löst,,
jag har kollat lite runt lite i buren och jag hittar fan inga bajskluttar
i buren. Och ca en gång om dagen måste jag rengöra hennes kön för att det är något bruntkladdigt där, typ bruntsläm. och det luktar -----
uuurrsh..

har någon en aning vad det kan bero på?

Sashhi
0

Det låter som om hon är förstoppad. Ge henne lite ostaltade riskakor, men det bästa vore om du kunde åka till vetten.

Not your mom, not your milk.

aliciia
0

riskakor, sen kan du ge henne Lite Matolja.

Lycka Till Med Grace

Ync
0

hur ska jag ge matoljan?
typ i en kopp?

[Niike]
0

#3 Har du någon spruta så kan du ju spruta in lite i munnen på henne tror jag, dock väldigt försiktigt så hon hinner svälja o så..

[Wera]
0

Ge olja ja

FijaahM
0

Lycka till Med Grace   <33

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Ync
0

Okej, jag fick just i henne tre st grodblad. :)
visst har det typ någon bra effekt?
uppfödaren snackade om att det var som pencelin? :)

SimsBrooke
0

Det låter som om hon är förstoppad som dem säger.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Zvintos
0

#7: Groblad har antibakteriell verkan.

Har du varit i kontakt med veterinär förresten?
För uppblåst buk och brunaktigt slem (avföring?) låter inte bra. =/

[Wera]
0

Om du inte har en "spruta" för oljan finns det nog att köpa på Apoteket ;D

Ync
0

Kan någon svara på mina frågor?

Vad förbra effekt har grodblad, är det som pencelin? typ?

aliciia
0

ge henne både färska och torkade grodblad :)

japp, det är bra efekt i magen vid magproblem :)

Ync
0

okej, det tar ju typ en vecka att torka grodblad.. :o.. -.-''
hjelp.

tack :]

Sashhi
0

Du borde åka till vetten.

Not your mom, not your milk.

Ync
0

#14: det blir nog lite svårt just nu,
imorgon om hon inte är bättre blire vetten.

Devin
0

Hoppas allt löser sig!

Jojsan
0

Hoppas det går bra..

Tina-lin
0

Du borde verkligen åka till veterinären, det låter som din kanin har mukoid enterit. Jag fick själv in en kanin som dog av det för några veckor sedan, hon hann smitta en av mina ungar som dog också, de andra klarade sig då jag hann sätta in antibiotika tidigt.

Åk in till veterinären direkt! Är hon en kaninunge?

Blanda iordning vätskeersättning (lite salt, lite mer socker än salt  + vatten) och ge i medicinspruta in i munnen. Kaniner drabbas fort av vätskebrist och går det för långt innan de får i sig vätska så "går" bakterien vidare till hjärnan…

Grodblad kan man ge för att de dödar bakterier, de ges "färska". Det kan man även använda som såromslag om man är ute i "naturen" och gör sig illa, det ska dra ut eventuella bakterier.

Men åk in till veterinären fort! Lycka till!

aliciia
0

#18 oj, det lät inte bra : (

Ync
0

Tror ni någon vet är vaken nu? :o
hon dricker vatten. hon drak nästan en helskål igår, hon drack i säkert tiomin.

Tina-lin
0

#20 Bara vatten går nog tyvärr rätt igenom om hon har denna bakterisjukdom. Bor du i sthlm? Djursjukhus brukar vara öppna dygnet runt, man kan alltid ringa dem här i sthlm i alla fall (om det är akut och detta är väldigt akut).

aliciia
0

Västerbottens län

0910-56004
090-778860
0910-15032

(övrig) JOUR telefon

042-16 80 70 eller 042-16 80 80

Ync
0

Jag bor i skellefteå, asså jag tror inte min sovande pappa tar mej längre än till stan :(

är värkligen vet vakna nu?
någon som har ett nummer till någon vet i skellefteå?

[Wera]
0

Kolla telefon katalogen och så är det telefon svarare och då finns det ett akut nummer.

Tina-lin
0

#23 Det är klart veterinärer på djursjukhus jobbar ju även på natten, liksom människor blir ju en del djur sjuka då också…

Hur gammal är kaninen? När fick du hem henne?
Om det är mukoid enterit (gelebajs är lika med det…) så måste man sätta in behandling jättefort annars dör kaninen av vätskebrist eller så kan det leda till trumsjuka och då finns ingen räddning. Vill verkligen inte skrämma dig men jag råkade själv ut för detta och det gäller att vara väldigt snabb!

Ync
0

kaninen är 8veckor,
kom till mej för tre eller två dagar sen minns inte.

Fan. jag kan inte tänka klart.

Ync
0

jävla päron,
mina päron kan inte ta oss till vet förän i morgon,. :'(

Tina-lin
0

#26 Samma sak hände mig, jag fick hem en åtta veckors kanin som blev sjuk bara efter någon dag.

Gör så att du ringer en veterinär nu, man kan alltid komma fram till dem och är de snälla så "fixar" de fram en tid till dig tidigt imorgon. Blanda iordning lite salt+socker och vatten, men inte mycket salt, sockret är bra för då blir hon piggare. Spruta in i munnen, försiktigt så hon inte sätter i halsen. Sen ställer du klockan tidigt imorgon och gör samma sak. Är det gelebajs hon har? Som stinker väldigt mycket, typ gubbkiss? Då är det en bakterie och då kan du ge henne grönt, allt är bra bara hon äter!

Kontakta sedan uppfödaren, min nyinköpta honas ena syster fick samma sjukdom och dog så smittan kom ifrån uppfödaren.

Om du inte redan isolerat ungen bör du göra det nu och imorgon titta på desinfektionsmedel, virkon eller liknande och rengöra hennes bur jättenoga!

Hur många kaniner har du?

Ync
0

jag har tre kaniner,
hon sitter i en dubbelfackare,
jag går ut och flyttar henne nu på dirren

kan du ge mej ett exat resept?
tex. 1dl salt
3dlsocker

dufattar?

ska jag ringa och boka tid, men om de inte har någon tid då. .. ?:(

Asså fan. varför jag. :'(

Ync
0

föresten jag fick henne i en liten transportbur, som jag nu tänkte sätta henne i , kan bakterien finnas i den,

den buren är en liten gallerbur, jag en annan kanin i en galler bur också och ibland regnar det på nätterna och jag ville inte att de skulle bli blöta så jag ställde dom brevid varandra och hade dom under samma regn skydd, dock hade de en filt i mellan men ska jag rengöra hennes bur också?

Tina-lin
0

Gör så! Har du fler ungar eller är de andra vuxna?

Nej jag gjorde på "känn" själv, men häll upp 2 dl vatten i en skål och kanske ett halv kryddmått salt eller ännu mindre och dubbelt så mycket socker. Sedan "drar du upp" blandningen i en medicinspruta (enklast så) och sprutar in i munnen, om hon fortfarande är pigg kommer hon streta emot rätt så mycket (det är bra, friskhetstecken!)

Gör också så att du lägger i lite socker i hennes vattenflaska (om hon har en sådan) så hon om hon dricker själv kan pigga på sig lite.

De kommer ha tid, de måste ha tid. De var väldigt snälla när jag ringde och någon tid borde de kunna ge dig!

Tina-lin
0

#30 Bättre att ta det säkra före det osäkra. Tror inte att det är så vanligt att mukoid enterit går på äldre kaniner dock, vanligast är att det drabbar yngre. Kom bara ihåg att städa med klorin eller annat bakteridödande medel.

Risken finns att bakterien finns i transportburen du fick henne i. Kolla i er "städskrubb" eller liknande och ta fram klorin och tvätta av den med innan du har henne där.

Är bajset gele aktigt? Luktar det illa? Är hon mest trött och bara sitter i en hörna i buren?

Ync
0

måste jag rengöra mina andra vuxna kaniners(har inga ungar) burar
och hennes saker, tex hus.

det luktar gubbkiss.
hon är "lite" piggare flyttar sej i buren osv.
ska jag ta i henne för natten? så jag kan hålla på med henne.
det är 11grader ute och 24 inne.

Ync
0

hon bajsar inte alls,  hon är mest trött och sitter i ett hörn. :(
jag har redan satt henne i buren, men den stog ute i regnet igår så kanske några bakterier är borta? ska jag ta ut henne och rengöra den?

Tina-lin
0

#33 Har hon varit i de burarna? Annars behövs det inte.
Men hela hennes bur, transportbur och alla hennes saker! Kör vattenflaskan och matskålen i diskmaskinen, om ni har en sån.

Det gjorde det på mina också…
Bra, det är jättebra att hon gör det!

Gör du så, ha in henne så du har koll på henne. Men ge henne vätskeersättning, det är ingen fara att ge för mycket eller så för det kissar hon i så fall ut, viktigt bara att hon sväljer så hon inte sätter i halsen. Har hon ätit idag?

Ync
0

hon har ätigt lite grodblad mer ville hon inte ha. fast hon var glubsk.

som jag sa, stog hon tätt intill en annan galler bur är det nödbvändigt att rengöra denockså?

Tina-lin
0

#34 Hon har antagligen inte så mycket att bajsa ut, hon har nog inte ätit stackarn :( Jag vet inte vad man kan ge för matersättning, jag hade av en händelse valpersättning hemma som jag gav. Plocka lite grönt till henne, maskrosor eller nåt hon inte kan motstå det är inte det gröna som gör henne dålig så det är ingen fara.

Vatten dödar inte bakterier så du måste städa ur den noga och göra rent med bakteriedödande medel men gör inte det nu utan ta tag i det imorgon. Fokusera på din lilla tjej nu. Jag håller tummarna för dig!

Ync
0

okej, tack så jävla mycke.
ska blanda ihop slaltgrejset nu

kan inte bakterierna sprida sej till hundar osv om jag har henne inne?

Tina-lin
0

#36 Lite är bättre än inget, du kan också koka ris och ge men det låter som hon antagligen inte vill ha mer…

Ja tvätta den också, bättre att ta det säkra före det osäkra. Men gör inte det nu utan ta tag i det imorgon, smittan har hon ju ändå. När du åker in med henne imorgon var noga med att berätta allt du skrivit här, om gelebajset, lukten och hur länge hon varit dålig. Tänk på att säga att du har fler kaniner hemma så du kan få medicin utskrivet för dem, utifall att du skulle komma behöva det…

Ync
0

vi har bara mineralsalt,, duger det?? :O

Henni-Chan
0

Det är solklart att det är förstoppning och du kan ge lite kallt kaffe till henne.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Tina-lin
0

#38 Jag vet hur hemskt det är, jag förlorade min niynköpta lilla hona och en i min egen kull…

Ja gör så, blanda ihop ersättningen, inte så mycket salt bara.

Jag har också hundrar och de blev inte dåliga men låt dem inte komma för nära ändå.

Ync
0

huuh, kalltkaffe.

ska jag ge henne
grodblad,
kalltkaffe
saltblandningen
olja

vad mer?

hoppas på min tös (L)

Ync
0

#42: om jag har henne på mitt rum, måste jag rengöra det sen?

Ync
0

jag hittar ingen spruta, hur gör jag?
(jag bor inte nära stan eller nått)

kan jag doppa bladen i salt&sockerblandningen och sen ge henne dom?

Tina-lin
0

#40 Det blir bra med mineralsalt!

Ge henne inte kallt kaffe, någon förstoppning tror jag inte det är, då skulle hon inte ha gelebajs som luktade illa…

Du måste inte rengöra hela rummet, bara om du har henne lös i så fall…

#41 Med tanke på de symptomen hon skrivit upp är det inte förstoppning. Det låter precis som bakteriesjukdomen jag själv råkade ut för.

Ync
0

okej, men hur ska jag få i henne saltgrejset?

Tina-lin
0

#45 Du har inget litet syskon som varit sjuk? Min mamma hade massor med gamla medisinsprutor, jag tog en sån. Du måste ha något du kan använda att ge henne ersättningen med, att doppa räcker inte. Du får pröva med sked annars, det kanske går?

Ync
0

okej, min lillebror har diabetes men han har pump. :(
asså fanfanfnafan.

Ync
0

jag har ju rört i henne nu (såklart)
men om jag klappar hundarna kan bakterierna fara över till dom?

och om jag typ rör nått och sen rör hundarna det blir dom smittade?

Tina-lin
0

Jag skulle gjort så att jag tagit en liten medicinkopp eller något annat litet glas (kapsyl eller liknande) och försökt "hälla" ned ersättningen i henne, lite lite i taget så hon inte sätter i halsen.

Tina-lin
0

#50 Jag vet inte om det är överförbart till andra djur, mina drabbades inte av det. Men för att vara på det säkra innan du besökt veterinären skulle jag varit noga med att tvätta händerna efter jag hållit på med henne.

Devin
0

Det finns igen med djur som bor nära dig? Du kanske kunde låna av dom?

Ync
0

okejokej,  tacktack.
hur ofta ska jag ge henne saltblandingen, ..

Tina-lin
0

#54 Hur pass slö är hon?

Man kan "nypa" tag i skinnet och sedan släppa för att se hur fort huden drar sig tillbaka, gör det på din arm så förstår du, huden ska dra "tillbaka sig" direkt om man inte är uttorkad är man däremot uttorkad så sjunkar huden tillbaka saktare. Svårt att förklara, hoppas du förstod.

Beroende på hur slö hon är så skulle jag ge henne kanske varannan timme.

Ync
0

okej, jag fick i henne litegrann och har laggt in blad i hennes bur, hon åt lite av bladen.
jag måste sova nu, faller nästan ihop med imorgon blir det vet.

jag återkommer

Tina-lin
0

#56 Leta upp ett telefonnummer och ring så fort du vaknar imorgon!

Lycka till med henne nu! Berätta imorgon hur det gått!

lomsen
0

#56 Hur har det gått?

Yuki
0

Hoppas det går bra.

Ync
0

hon överlevde natten iallfall, och hon har druckit vatten och druvsocker vatten. hon har ätigt lite blad.

men när jag håller i henne så hänger hon med huvudet..

aliciia
0

har du ringt vet ?

0910-56004 (ske-å)
090-778860 ( umeå)
0910-15032 (ske-å)

Em--ma
0

lycka till =) Hoppas det går bra med Grace.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

MarHai
0

Håller me Tina-lin, det låter som ERE.
Det är dödligt och smittsamt. Jag skulle flytta kaninen till en bur långt ifrån dom andra.
Sjukdomen drabbar ungar, ungdjur och honor med ungar.
Hade sjukdomen för två år sen, 11 insjuknade, 6 dog.
Det finns inte mycket man kan göra, jag tryckte i mina dofilus, vatten och matolja.

Kluckar magen?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

flisan93
0

Fan….jag lider med dig:'(. Du som nyss hämtade henne, skit!!

Lizzan
0

Hur har det gått?

Kawaiih
0

Åhhh… vad jag lider med dej. Va vaken i natt och läste vad som hände. De blev riktigt läskigt. Hur mår hon nu? Har du flyttat henne? ska du åka till vet. i dag? lova att du ska det…. vill så gärna att hon ska bli frisk…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

flisan93
0

Lova att ringa om det blir värre, jag stöttar dig till 100%<3

aliciia
0

hur har det gått ?

Tina-lin
0

Hur har det gått? Att huvudet hänger på henne när du håller i henne låter inte bra. Hoppas ni är hos veterinären nu. Det tar nämligen lite tid innan medicinen de får av veteriären börjar hjälpa så man måste in så fort man bara kan för att kunna rädda livet på dem!

Gör som MarHai skriver, tryck i henne dofilus. Den av mina som överlevde men var i ruskigt skick gav jag matersättning för valpar, bara för att hon skulle få i sig mat också då hon tappade i vikt väldigt fort….

#67 Det här är allvarligt, nästa steg är döden så har hon inte ringt veterinären nu ser det inte ljust ut.

Melvis
0

Lycka Till <3<3<3<3<3<33<3<3<3<3<3<33<3<

flisan93
0

Hon ska avlivas:'(

Zvintos
0

#71: Nee, fy vad hemskt. =(

flisan93
0

#72 ja, hon har dessutom haft henne i bara 2 dagar:'(

Emma-
0

Gud vad tråkigt :'(

molly__totte
0

va! nej vad synd :(

Tina-lin
0

#71 Sa veterinären att det var det enda att göra? Oj då måste hon varit väldigt illa däran, annars hjälper ju antibiotika. Jättetråkigt :(

flisan93
0

#76 Jag vet inte om hon har pratat med veterinären, men hon har pratat med Therese(uppfödaren).

Tina-lin
0

#77 Ja men alltså inte med veterinären? För hennes liv hade gått att rädda om hon kontaktat veterinären. För uppfödaren är det nog "enklast" att rekomendera avlivning och sen erbjuda en ny kanin men för ägaren (jag fäster mig i alla fall väldigt fort vid mina) är det bäst att kontakta en veterinär. Om nu inte uppfödaren kanske är detta?

flisan93
0

#78 Är inte så involverad i det här så jag vet faktiskt inte så mycket. Hon skrev det bara till mig, har inte hört av henne sen dess. Hon är såklart förstörd, stackarn:'(

Ync
0

Jag ringde vet men ingen var inne, jag fick inte tag i någon,
sen svarade en tjej som jobbade på travet men hon var inte inne, hon skulle komma in typ sent så jag beslutade att hon skulle få somna in och inte lida mera.

flisan93
0

#80 Är det gjort?:'(

Kawaiih
0

#80 Neeejjjjj :'( Stackarn…. Stackars både dej och henne. Men de va ett starkt beslut att avliva henne. De va bra att du tänkte på hennes eget bästa….

R.I.P *ger 1000 tröstkramar*

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Ync
0

Tack..

det känns som att jag har gjort det bästa för henne nu, :'|

Uppfödaren är en vääldrig duktig kaninmänniska,

aliciia
0

RIP Grace :(

#83 får du inte en "ny" kanin nu av uppfödaren ?

Tina-lin
0

#83 Så du kontaktade aldrig en veterinär?

Berättade du detta för uppfödaren så fort du märkte att hon var dålig? Uppfödaren borde i så fall talat om för dig att åka in direkt till veterinären. Hemskt att säga så i efterhand men så är det, diarée är inget man kan vänta ut.

Jag beklagar verkligen sorgen.

Ync
0

#85: läs #80.

hon hade aldrig diarè. :S

Tina-lin
0

#86 Ja jag läste 80 men ibland får man ringa massor med gånger innan man får tag i en veterinär. Jag har själv suttit i en timmes telefonkö hos veterinärer…

Du skrev ju att hon hade gelebajs eller hur? SOm du skriver i första, "brunkladdigt brunt slem" det är diarée.  Och det är allvarligt och det borde uppfödaren vetat om.

Frida-H
0

Kan vara en god idé att skicka ett djur med den symptomen till obduktion för att bekräfta vad det rör sig om. Speciellt om fler djur insjuknar. Tycker inte heller det låter som vanlig förstoppning.

Tråkigt att det slutade som det gjorde :(

MarHai
0

Och therese har ju själv haft sjuka kaniner, hon borde ju veta hur farligt det  är :/
Jag är jätteledsen för din skull, men att avliva är det bästa.
Den sjukdomen är fruktansvärt plågsam för kaninerna, tarmarna stannar upp och hela magen fylls av en vätska.
Skicka till obduktion!!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Zorro_93]
0

Nej, Så hemskt stackare! :(

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.