Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 530 ggr
[Wera]
0

;O Oseriös uppfödning..

Jag och syrran har en liten hobby uppfödning (med mål att få fram härliga kaniner med fint temperamnt). Vi är medlem i SKAF för att främst ställa ut våra avels kaniner, och då har vi även passat på att få uppfödar nummer. Så våra ungar kan ha stamtavla och öronmärkning - De som är godkänd ras och har godkänd teckning/färg.

Jag gillar bäst dvärgvädurar, därför har jag dvärgvädur vitblåögd för jag vill även få weiner tecknade dvärgvädurar (låna in hanar med olika färger) dom kommer inte ha stamtavla eller öronmärkning för det inte är godkänt. Och syrran har hermelin tan, svart för det är mer ovanligt. Och nu börjar det bli så att vi också ska ha teddy dvärgvädur7lejonhuvad dvärgvädur för kel. Vi har lixom 3 olika raser och 2 olika färger + weiner samt massa olika på teddy/lejon (för de inte är godkänt) och vi har endast ett avels par av varje, för vi vill variera och inte ha "massa" likadana kaniner typ XD Det är mest jag som vill ha weiner tecknat och inte godkänd osv.. för jag gillar dom färgerna, syrran däremot vill ha lite mer "godkänd" utställnings Avel typ. Det kan ju inte jag rå för. Så hon har tan, svart och lite viltröd (till nästa år för det går att blanda viltröd och tan, svart då kanske man kan få en bra tan färg).

Iaf. fick jag ett PM (inte här) av att jag och Vero har oseriös uppfödning för vi inte har exakt samma ras och färg och bestämmer oss fö en sak (vilket jag blev lite upprörd för). Sisst, om man bara blandar kors och tvärs men vi får inte ha hur många kullar vi vill därför räcker det med ett avels par av varje ras (men vi kanske kommer få fler) dessutom har vi bara hållt på i ett år och inte hunnit få hem fler kaniner. Och hon (känner personen på sätt och vis) vet INGENTING om kaniner, hon har aldrig haft kanin eller någonting.

Tycker ni det låter oseriöst? Om det är svårt att fatta så kolla hemsidan: www.freewebs.com/berggrenskaniner

Efter som vi bor ihop och har samma hobby men olik smak av kaniner så har vi ju olika kaniner. Däröf rhar vi olika raser och färger.

[Wera]
0

Där det står "Sisst" ska det stå "Visst" xD Och teddy dvv/lejonhuvad inte "7" ^^ Ni fattar nog endå *hoppas jag*

Zvintos
0

Jag vet flera uppfödare som har mer än 1 ras.
Är snarare så att majoriteten av uppfödarna jag känner till, har 2 raser eller fler.
Det är färre som har bara en ras.
Man kan vara precis lika seriös om man har flera olika raser, som om man har en.
Det hänger inte på det.

PaaatyPalm
0

men det va samma med våra råttor, en uppfödare som fins med på rif skickade PM till mej ( dock inte här ) och ja att vi hade oseriös uppfödning mm. Jag sa att hon jättegärna fick komma hit men nej det ville hon inte. Det ända hon hade o gå på det var också min hemsida :S ,

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Mickis1994
0

Jag tycker detlåter som en seriös uppfödning.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Zoie]
0

jag tycker det låter okej ! :)