Rolig+dålig nyhet.
Har två nyheter att berätta:
Dåliga nyheten: Det kommer att bli så att Frallan avlivas. Känns som en klump i halsen, men vad kan man göra? Det är för hennes bästa även om det låter helt crazy. Det är inte normalt att kaniner beteer sig så aggresivt som hon gör, så enkelt är det bara. Jag tror inte heller att det är så roligt för henne att gå runt och vara sur hela dagarna och såklart inte för mig heller. Jag kommer sakna henne enormt mycket<33 Vi har haft underbara stunder blandat i det mindre underbara året.
Roliga nyheten: Även om Frallan avlivas fortsätter mitt kaninliv med sorg men även med glädje. Jag ska köpa en blå hermelinhane för 300kr (fullpris: 400kr) av Frallans uppfödare. Det kommer att ge mig en ny chans att starta om på nytt. Han är underbar och en liten myspyskille. Han låg på rygg i mina händer i typ en halvtimma när vi var hos therese(uppfödaren). Det var då jag blev alldeles kääär<33 Jag hoppas att han inte blir som Frallan, men hur stor chans är det att jag får lika otur den här gången också? Man kan inte ha mer otur än mig(jag är en tjej med otur) men jag hoppas att det har vänt. Ni kan se honom p´å den här hemsidan (klicka först på kullar "aktuella" och itta sedan på kull 16) jag tror att det är han som är längst bak(A): http://hem.passagen.se/ytterstforsenskanin/
Jag kan förstå att det finns många här som skulle tycka att det här är helt knäppt, att det verkar som att jag byter bort Frallan för ingenting. Ni ska i alla fall veta att jag har försökt att få henne hanterbar i nästan ½ års tid. Först hade jag och min lillasyrra(Mimmiih på KIF) delad skötsel av henne. Etfer en tid blev min syrra helt enkelt less eftersom Frallan blivit riktigt dunderagressiv. Hon klarade bara inte av det, men jag gav inte upp hoppet, jag gav henne en ny chans. Efter en tid var jag lättad, jag hade lyckats (trodde jag). Efter glädje kom sorgen tillbaka igen, hon hade blivit lika agressiv igen. Nu står jag här efter ett år av kämparglöd och vilja utan succes. Nu är jag bara less, har ingen kämparglöd kvar och ingen lust att ge henne ett nytt försök. Jag har slut på ideér, ork och vilja. Ville bara säga det här så att ni förstår att jag inte har gett upp efter några veckor.
På en och samma gång har mitt hjärta gått i bitar och även plåstrats ihop. F*n, varför skulle det här hända mig? Varför?:'(
Det är Frallan på bilden<33
Frallan är otroligt söööt! Synd att hon e som hon e då :(
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Ni har gjort vad ni kunnat för henne (vad du har skrivit) & som du sa, en kanin mår inte bra av att vara så argressiv. Tråkigt men jag tror ni gjorde ett bra beslut<3
#2: Instämmer. =)
Håller med #2, ni har försökt och hon mår inte bra av att vara så aggressiv. Tror det här blir ett bra beslut för både Frallan och er.. Hon får vandra på ängarna och vara lycklig istället :)
Tröstkram <3
Jag tror verkligen det är det bästa, för både Frallan och dig!
Jag tycker det är oerhört starkt av dig att avliva, har nog själv inte klarat det. Hoppas din nya kanin kommer ha bättre temperament osv! :)
Kram <3
Pontus har varit exakt sån i fåse.. 4år nu.. men jag har inte gett upp hoppet, även om det är pina och pest, mina armar är upp rivda, så jag "kan inte " gå med T-shirtar för alla kollar på mej. men det har varit värt det, men nu är han världens goaste kanin "fjant" som finns, jag har ska se 8 ärr från bit märken han har gjort.. så snälla ge inte upp hoppet ännu. du kan klara det.
Håller med #2.
Helt rätt beslut! Funderar på det samma med Ping Pong..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag personligen skulle aldrig kunna avliva min kanin o direkt byta ut den mot en ny. Jag skulle förmodligen kämpa tills jag dog med den även om den aldrig visade bättring ^^ Men jag respekterar ditt beslut.
#6 Det som lättar ännu mer är att JAG inte behöver avliva henne, jag behöver inte ens vara med. Jag tror inte att jag skulle klara av det. Therese ska ge henne en chans men chansen är mycket liten. Som jag skrev i ett annat inlägg är det 99% chans att hon inte har kvar henne och 1% chans att hon har kvar henne. Så jag har inte så stora förhoppningar. Jag hoppas såklart att on klarar sig, men chanserna på det är nästan 0…
Håller också med #2
Eftersom du har kämpat så länge också och all kämparglöd har gått ur dig så blir det bara fel att tvinga sig själv och kaninen.
Sorgligt men starkt beslut! Lycka till med din nya aknin <3
Som sagt, det är fruktansvärt men nödvändigt.
ett halv år är ingenting.. du borde försöka, även om du inte orkar mer.
Tråkigt att höra att du förlorar din kära nin, men det är väl för det bästa. Om hon är så svårhanterlig efter så lång tid är det säkert något fel och det kan omöjligt vara bra för varken henne eller dig att fortsätta såhär. Du har ju försökt under en lång tid, men nu är det nog dags för dig att släppa taget.
Jag hoppas att du har bättre lycka med kommande kanin. Du förtjänar att få ha det lugnt nu.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 Jag tror att hon inte alls skulle må nå bra psykiskt om hon försökte. Som #14 säger, det är kanske dags att släppa taget. Om hon orkat ät jag övertygad om att hon hade kämpat vidare, men om hon inte orkar blir det bara fel, mycket tårar och ångest kan jag tänka mig.
Jag tycker du gör rätt. Precis som du säger i #12.
Var bara det jag ville säga.
#15 jag har försökt med pontus i mer änn 4 år, han är inte bra, men "jätte kelig" får att jänföra va han va förut.. ska jag avliva alla mina kaniner bara för de bits ? att man kan >.<
#13 ett halvår ingenting?
Det är aldrig kul att komma ut varje dag i ett halvår och möta en aggressiv kanin. En aggressiv kanin mår inte bra.. Då är det bättre för den att somna in. Kanske inte låter så kul, men hur bra kan hon må? Jag skulle själv må psykiskt dåligt över att se en kanin som mår så dåligt, och att gå runt och bära på det är jobbigt. Hur ska du må sen om Frallan lever i 13 år, och hur ska hon må? det är det viktigaste..
Förstår att det känns tungt, tröskramar<3
- Mvh Emma
#17 bita och attackera är också olika saker.
- Mvh Emma
#19 jo jag vet , eftersom pontus atackerar mej varje dag. så vet jag hur det är..
Det är himmla synd att frallan ska bort, men som du säger.
det är inte kul att gå om kring dagarna iända och vara tjurig.
Har du några namn på den nya sötnosen?=)
#17: Det beror ju på varför de bits.
En kanin som bits pga osäkerhet eller för lite hantering, går att fixa.
Men en kanin som biter pga aggressivitet, som ofta kan bero på dåligt psyke, är svårt att göra någonting åt.
Hade en hona som var väldigt mysig i början, men hade sina bitchiga perioder.
Sedan blev dessa perioder längre och längre, tills hon till slut högg efter allt som rörde sig!
Försökte i mellan ½-1 år med att göra henne bättre, men hon blev inte ett dugg bättre.
Denna damen hittade jag iofs någon som ville ha (bor i jättestor Hage med väldigt lite mänsklig kontakt), trots hennes hemska temperament.
Annars hade hon definitivt fått vandra vidare till gröna ängar.
Hennes aggressivitet berodde troligtvis på dåligt/ostabilt psyke, då hennes kullsyster också var väldans knepig.
Det gäller att kolla hur kaninen beter sig när den biter.
De som enbart bits för att de är osäkra är en sak.
Men det finns t.o.m. kaniner som är så arga/aggressiva, att de i sina försök att bitas, gör illa sig själva (biter sig själva, river sig osv).
Sådana kaniner mår definitivt bäst av att avlivas.
Sen är det ju såklart skillnad på att bitas (så det knappt blir märken) och att hugga (så det blöder).
#20 ja, och då är det ditt val att ha det så. Men hon kanske känner att det bästa för Frallan är att somna in..
- Mvh Emma

antar att du inte tänkte prova kastering/sterelisering?
Hoppas det blir bra iallafall.. Har det ju likadant med Sera,skulle dock aldrig kunna avliva henne innan jag prövat allt .
men jag respekterar ditt val och förstår att det måste vara svårt. kram
the vanity, it becomes insanity
Jag tycker du gör rätt. Hennes föräldrar har väl aldrig gett aggresiva ungar tidigare (har för mig att Cissi sa det) så hon kanske har någon sorts hjärnskada eller något? För av det jag har hört från Cissi har ni gjort allt ni kan för henne i 1 års tid och det är mer än vad jag någonsin skulle klara av!
Jag tycker även att man ska ta det lite lugnt med att döma folk för de val de gör. Om man känner att man har gjort allt rätt, behandlat kaninen på bästa sätt och ja, gjort ALLT för sin kanin. Vad gör man när kaninen helt flippar ut?
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Tycker det är ett bra beslut. Hon mår säker inget bra av det själv i heller och inte du. Och är kaninen verkligen agresiv kan det vara omöjligt att få bort.
Har själv avlivat en kanin pga av att den var agresiv. Fick många emot mig och ibland ångrar jag det även om jag inners inne vet att det var rätt.
Tack för alla svar<33
Jag respekterar att en del tycker att jag borde fortsätta, men som det är nu kan jag bara inte. Jag har gett all mitt hopp, styrka och kärlek för att få henne bättre, nu klarar jag bara inte av det. Det är bäst för henne att bege sig till de vackra ängarna i himlen, där kommer hon få det bättre än här på jorden<3
#21 Ja, han ska heta: Sweet dreams are made of this, fast ska kalla honom Sweety. Tycker att det passar honom, han kommer säkert att göra mina mardrömmar till söta drömmar:)<3
Det är bra att du gjort ditt bästa för din kanin. Tråkigt att ni behöver avliva henne, men livet är orättvist och du gör ju faktiskt det du tycker är det bästa för henne, och för dig.
Lycka till med din nya kanin.
Jag tror att du har tagit rätt beslut. Det blir nog bäst så för både Frallan och dig. Tröstkramar <33
putt
Jag tkr att du gör rätt beslut. Om man inte har någon lust, till att försöka jobba med kaninen, tja då är det ju ingen idé. Men däremot skulle jag inte skaffa en ny kanin direkt efter, men det är ju ditt val. ^^
Not your mom, not your milk.
#31 Jag förstår din tanke, men enligt mig så kommer han vara det enda som kommer att kunna uppmuntra mig och få sorgen att minskas en aning. Med honom kommer jag att kunna fortsätta att göra det jag brinner för…

Du gör rätt Linn, varken du eller Frallan mår bra av detta. Det är inte såhär det ska vara, kaninen ska inte vara agressiv, attackera eller liknande. Lycka till med nya kaninen!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#33 Tack<33

När får du hem honom?
www.frihetenskaniner.se
När tänker du avliva Frallan isåfall? :( Synd iaf. :/
Min kompis har bokat tid för avlivning av sin ena kanin Cindy (fött upp henne själv) för hon har typ en stor böld i kinden och trasiga tänder och allt.. :'(
Du gör verkligen rätt, man ska inte ha kvar argsinta kaniner!
Lycka till med den nya!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Kull 16 finns inte med? :/
www.frihetenskaniner.se
#38 jo x)
nu är den borta :O
#35 Antingen på måndag eller tisdag:)
Jo jag märkte att bilden blivit bortagen igår kväll. Hon har säkert tagit bort den eftersom alla i kullen har blivit tingade eller sålda;) En till mig i alla fall;)
#36 Jag vet inte, det är inte jag som kommer göra det om det blir så att hon blir avlivad. Hon ska få komma tillbaka till hennes uppfödare, som kanske behåller henne. Det är inte stor chans att hon gör det tyvärr:(

Jag tycker att du gör alldeles rätt ! Jag menar asså en kanin mår väll inte så bra över att vara agressiv ? så jag tycker absolut att du gör helt rätt :)

Förstår precis hur du har det, för jag hade det exakt likadant med min kanin. Kämpade med henne i lite mer än ett halvår men ingenting hjälpte. Funderade på avlivning, men hittade SOM TUR VAR en tjej som kunde ta hand om Molly och nu har hon blivit världens underbaraste kanin :) Så det var nog att vi inte passade ihop helt enkelt.
Men som sagt, om det inte finns nån som kan ta hand om din kanin så tycker jag att du gör rätt <3 För varken du eller kaninen mår ju bra själva av att de är så aggressiva.
Och det är bra att man skaffar en ny kanin direkt, så att man inte hinner tänka så mycket och börjar om direkt istället. Menar inte att man ska glömma den andra kaninen, men du fattar nog vad jag menar.. :) Att man har nån/nåt som gör en glad även fast man har gjort ett sånt sårt beslut som att avliva. Lycka till med den nya kaninen iallafall!
Jag tycker att du har gjort ett bra beslut (eller hur skulle jag kunna veta det, det är ju din kanin…) men om du känner att det inte kommer att bli bättre och om Frallan och du bara mår dåligt är det nog bäst för både henne och dig med avlivning…
Själv skulle jag nog ha låtit henne bo i en stor hage/inhägnad med en kaninkompis om jag kunde/fick och se om hon mådde bättre då… men sen är det ju inte alla som har möjlighet till det och antagligen inte du heller (vad jag vet). Inget illa menat ;)
Lycka till med din nya kanin! :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#44 Har du hört något om hur Molly har det :D ? Går det bra med Jeanette? *Nyfiken bara*
putt