Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1929 ggr
[Niike]
0

Fästingar!

Idag har jag plockat över ett tiotal fästingar från Alphas nos och öron. Hittade även ett par runt ögonen.. Hon har otroligt Mycket fästingar, och vissa är så små att man knappt ser dom. Men hon är ju med sina stora öron överallt, i högt gräs och lite där hon vill..

Har era kaniner Mycket fästingar?
Eller är det mina kaniner som har ovanligt gott blod. ;)

thexclub
0

jag har faktiskt aldrig haft en enda fästing på kanin… haha =)

the vanity, it becomes insanity

repekka94
0

nä och tur är det för här uppe finns inte en enda fästing fast vad f.n vid har ju mygg istället XD

Elina.
0

Jag har aldrig ens sett en fästing.

[Niike]
0

Det är inte bara Alfie som är drabbad här kan jag ju tillägga.. Niike och Bayliss har haft runt ögonen, Niike i öronen.. Fia & Humle har jag inte hittat några på än dock.

[Wera]
0

Mina kaniner har aldrig haft fästingar, de brukar inte vara i djupt gräs heller.

Min häst fick fästing förra året bara, iår för någon dag sedan ade vår katt en fästing också.

[Wera]
0

Däremot har en av kaninera MKT mygg!! (sårit öra) Det är galet mkt mygg även om vi har en mygg masking typ.

Ync
0

Hur hittar ni fästingarna på era kaniner?

Devin
0

Jag har också plockat fästingar idag, dock gör jag det minst en gång i veckan. Tyra är den enda kanin som får fästingar och hon får Mycket fästingar! Idag var det tre stycken. Jag undrar om det kanske finns ngt fästingmedel man kan sätta på kaniner?
Eller vet ni andra något bra tips??

repekka94
0

etex vet inte om det heter så det är små droppar man sätter i nacken och i rumpan (inte i rumpen)

Jojsan
0

Jag har inte heller sett en fästing, någonsin.. Jag har tur antar jag ;P

[Niike]
0

#7 Öronen har inte så mycket päls så ibland kan man se dom, och där det är päls känner jag smååå knölar :) På nosen känner jag dom då jag klappar där, och runt ögonen ser jag dom.

Kawaiih
0

1 eller 2 dagar efter jag hämtade min kanin såg jag en fästing i hennes päls. Va jätte konstigt. Men jag tog bort den direkt innan den satt fast. Är rätt van eftersom vi har 2 katter som hela tiden har en massa fästingar. Men jag fick nästan panik när hon hadde det. Hon hadde ju inte varit ute då och inte hoss hennes tidigare ägare heller. Måste ha kommit av någon av dom maskrosblad hon har fått… Tur att hon inte åt upp den via maskrosbladet….

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Devin
0

#7 Eftersom de sätter sig där det är lättast att komma åt blodet dvs. öronen, nosen m.m så kan man lätt se med blotta ögat. Annars när man klappar kanske man känner en liten knöl, då är det bara att plocka bort. Men kaniner som min Tyra som verkar locka till sig fästingar brukar jag kolla igenom en gång i veckan.

Sashhi
0

Hiroshi hade några dar sen en vid ögst, men Irma har aldrig haft.

Not your mom, not your milk.

Yuki
0

Jag har aldrig sett en fästing.

[Caaassie]
0

Lippo har haft runt ögonen, nosen och en stor jävel i nacken och Sessan har haft tre runt ögat ;/

Em--ma
0

Inga av mina kaniner har haft :p..

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Kawaiih
0

#7 Min kanin är ljus i pälsen och därför ser jag direkt om de är något mörkt/svart i den. :)

Annars så känner man som en buckla i pälsen.

För er som inte har sätt fästingar så finns de en mycket bra video på fejmtv.se. Kan kolla upp länken nu innan jag skickar medelandet. Här är den:
http://www.fejmtv.se/videoklipp/df1345f28e57f5f0

Hanna, 22år, Uppsala

Kawaiih
0

BTW. så är de jag som har filmat den filmen och redigerat den x) och fästingarna är ifrån min katt som hadde sjukligt många förra året. Den gången jag filmade den där filmen hadde han 23 fästingar.

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#18 Det finns ljusa fästingar också. Hittade en som nästan var vit :o Och så finns det bruna med..

Michiis
0

Nää, har inte hittat en enda fästing på mina kaniner.. Dom är då inte heller i så mkt högt gräs. Men hehe, är glad att jag sluppit ta i någon fästing xD men det kommer väll……

// Michis

Kawaiih
0

#20.. aha, jag har bara sett mörka på våra katter och dom har man vell plockat minst 1000 fästingar på.

Men vist kan de vell finnas ljusa. Jag är lixom ingen expert på fästingar. Tycker bara att dom är väldigt jobbiga.

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#22 Haha inte jag heller :P

Vad är fästingar till för nytta? xD

Kawaiih
0

#23 de har jag funderat 1000 gånger när man i stort sätt har brottas med katten. (oftast ligger han lugnt så som man vill ha honnom men när de har gått 30-45 min. brukar han tröttna och vilja där ifrån fast man inte är klar) De är vell något djur som egentligen absolut inte har någon nytta….. Inget djur äter vell dom och dom äter inget… rätta mej om jag har fel….

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#24 Dom äter ju blod ^^

Majsbecka
0

Har aldrig upptäckt några fästingar på mina kaniner ;) Fast vi bor ju lite mer norrut också, de brukar inte va så mkt fäsitingar här.

Kawaiih
0

#25, joo, men de är vell ingen nytta x) och så sprider dom farliga sjukdommar.

Hanna, 22år, Uppsala

flisan93
0

Nope, fästingar brukar finnas mest i söder. Jag bor i norr;)

[Niike]
0

#27 ja nån måste ju göra det ;P

Sashhi
0

#20 - Asså när fästarna är mörka, så har dom inte hunnit dricka blod, och när de blir ljusare, så blir det bet för att baken fylls med blod, så det är samma fästing.

Not your mom, not your milk.

[Niike]
0

#30 Hmm, vad konstigt då att fästingen var typ i minsta stadiet. Den hade inte fått i sig något blod, men var ändå vit. Svarta fästingar blir gråa när dom får i sig blod, och vissa bruna.

aliciia
0

pontus har fått 2 fästingar, men d hann inte å sätta sej. :)

senna
0

Jag har aldrig sett några fästingar på kaninerna, däremot var det en fästing som hängde i lilleskutts päls, den tog jag bort snabbt.

molly__totte
0

jag blockka 30 st på totte i går!:/

Clariiz
0

Ingen av mina kaniner har haft fästingar.
Eller jo Lollipop hade en, en gång förra sommaren under ögat.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

J-Parnebo
0

Herman har aldrig haft någon fästing på sig som tur är^^

[Wera]
0

#9 Mamma köpte ett lus/lopp medel som funkar mot fästingar ;d Den satt vi i nacken/ryggen på katterna. Finns på apoteket ^^

Feliciaa
0

Jag har aldrig hittat en fästing på Mulle.