Bygga bur!
Jag och pappa ska bygga en utebur i sommar. Om jag får som jag vill så kommer den bli så stor som möjligt.
Men jag behöver lite tips? och ideer av er. Vad för något tycker ni är viktigt i en kanin bur. De ska va en ute kaninbur som fungerar hela året. Finns de nå smarta detaljer som gör de lättare att t.ex. städa och eller ta hand om kaninen. Nånting som kaninen gillar? :)
Så frågorna va nu:
1) Vad ni tycker är bra/viktigt i en utebur (året runt).
2) Smarta detaljer på buren.
3) Nånting som kaninen gillar?
4) Mått som ni tycker är bra och lagom?
5) Box eller bur?
(Den kommer stå inne i ett hus som vi har på vintern. Men vill gärna om de blir en bur att den ska kunna gå och ha ute under sommaren)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
jag tycker box som är 2 meter x 2 meter XD
1. Det är bra om du skulle isolera den.
2. Ha ett litet lås med hasp, kmr inte på vad det heter just nu. :P
3. De brukar gilla om man fixat en sitthyll åt dom. :)
4. Gör en rejäl bur, inte mindre än 150*50*50, eller du hade en dvv, right ?
5. Beror på.
Not your mom, not your milk.
1) Vad ni tycker är bra/viktigt i en utebur (året runt). Att den är stor och både sval & varm.2) Smarta detaljer på buren. **Myggnät, hindrar mygg att komma in.
**3) Nånting som kaninen gillar? Mycket att undersöka.
4) Mått som ni tycker är bra och lagom? 70 hög, 180 lång, 50 bred. haha jag skrev bara något som lät bra.
5) Box eller bur? **bur kanske.
**
1. Bodel
2. Lätt att städa t ex :)
3. Tunnlar, hus, stubbar, olika kryp-in ^^ Stenar, hyllor osv, fantasin har inga gränser ;)
4. 150x70x70 , men ju större desto bättre.
5. Jag föredrar box.
Ska bygga bur själv nu snart, ska köpa material på måndag (ska bygga 4-fackare). Det jag tänkt på är:
Måtten
Bodel (ska vara ett sovhus)
Sitthylla (ska vara bredvid sovhuset så det blir ihopsatt stort)
Vad för hasp/krok jag ska ha
Mörk öppningsbar del och ljus öppningsbar del (med minknät).
Ska måla vit på väggarna för att få det ljust och svart (en slags "tjära" minns inte vad det hette, iaf. var det till att få bra hållbarhet till golvet för urin. Samt färg på utsidan XP (Inte såå viktigt).
Benen ska ha lagom höjd (ska själv ha 50-60cm).
Kaninen kommer uppskatta sitt hylla iaf. Och jag tycker det verkar som om många kaniner gillar att ha så mkt ljus/galler som möjligt, ska själv bara ha en liten del som är mörk (mindre än hälften iaf), resten ljus på ena sidan med nät/galler.
Måtten jag ska ha i varje fack kommer vara:
70cm bred, 100cm lång och 60cm hög
(i de två översta facken kommer det gå snett neråt för taket, det kommer vara mionst 50cm högt iaf.
#6 Den där "tjäran" som du pratar om, kall asfalt va? :)
# Jo just ja XD Så hette det ;D
#8 menar jag.

Okej nu har jag läst allas kommentarer.
Om jag hadde själv svarat på dom här frågorna så skulle jag ha svarat ungefär så här. Kommentera om ni tycker det är bra de jag har tänkt? :)
1) Vad ni tycker är bra/viktigt i en utebur (året runt).
Att de är en isolerad botten i sovdelen. Kanske väggarna också men då måste man läsa så de inte blir fel isolerat så kylan stängs inne på vintern och värmen på sommaren.
2) Smarta detaljer på buren.
En kant så inte bottenmatrealet åker ut. Men kanten ska va bortagbar när man ska städa så de bara är att sopa ur smutsen.
Ha 3 olika lås som har olika funktion. 1 hasp för att bara lägga på om man ska iväg en snabbis. Sånt spänne som man har på katt koppel som man fäster i en öggla för att inte de ska gå och skaka upp dörren. 1 lås så man kan låsa med hänglås. 2 dörrar in till buren en till innerdelen och en till ytterdelen. och så att taket kan öppnas om nån ovan ska fixa med henne så hon inte hoppar ur.
3) Nånting som kaninen gillar?
sitthylla, hus, bodel, tunnlar…. allt som jag själv skulle vilja ha om jag va en kanin :)
4) Mått som ni tycker är bra och lagom?
De minsta jag har tänkt är 150x75x75 hoppas att de blir mycket större. Ska försöka övertala till en så stor bur som möjligt. :)
5) Box eller bur?
Båda har fördelar. Box kan man få garanterat mycket större skulle nog kunna få en box som va 4-5x1,5 meter.
Men en bur kan hon ha på sommaren också och bo riktigt bra då också.
Eller om pappa skulle gå med på att man byggde båda. De skulle va ett superbra alternativ :D
Hanna, 22år, Uppsala

vad tror ni om den idden som jag hadde nu? :D
Hanna, 22år, Uppsala
#12 Låter nog ganska bra men jag tycker inte du ska isolera. Egentligen är det bara onödigt, hon klarar sig på vintern om du lägger in massvis med halm/hö i bodelen. Om man isolerar kan det i vissa fall bli att man stänger inne kylan i buren istället för att stänga ute den.

#13 japp, de va så jag tänkte. De va därför som jag tänkte om man bara isolerar botten? så inte kylan kommer underifrån i alla fall.
Eller om man lämnar in buren till någon som verkligen kan isolera. Typ nån firma eller likannde.
Hanna, 22år, Uppsala
#14 Ja.. det kanske går att lämna in till någon firma.. Men jag tycker bara det är onödigt när det går lika bra utan isolering, om du har massa halm och så.

#15 jo egentligen. Hon kommer ju hinna skaffa sej vinterpäls då under vintern. Sen så har pappa funderat på att ha element inne i de rummet hon kommer va i. Men jag vill häldre ha utan eftersom jag vill kunna ha henne ute ibland på vintern så hon få leka i snön. :)
Men jag tror inte de blir isolerat. möjligtvis något så änkelt som att man lägger nå filtar eller liknande ovanpå buren/på sidorna. Men de hjälper nog inte. De är vell mer att de känns som att de hjälper x)
Hanna, 22år, Uppsala
#16 Aa.. Jag brukar ha mattor på burarna, mamma säger att jag måste ha det för kaninernas skull men jag tror inte det hjälper något ^^ + Att de har ju massa halm och hö så.

Japp, de är ju bara att köpa in extra mycket. Vi köper in av en bonde som btw. är min faster så jag köper ju halm väldigt billigt. Jag skulle kunna få havre och en massa sånna saker gratis om jag ville. Men jag tackade nej, x) Jag vet inte riktigt varför men jag fick bara för mej att de inte va nyttigt. Kom på efter nu att man kanske kunde bara ge lite. Ifall om hon gillar det lixom. Men man kan ju alltid ringa och kolla med henne om man kan få ändå x)
Hanna, 22år, Uppsala
#18 Ja, det är ju bra :P Jag köper dyrt på djuraffärer för jag hittar ingen bonde i närheten som säljer… Men nu blev vi lite OT här ^^

#19 Haha, x) japp. XD Inte så lite heller. men vart på ett ungefär bor du? jag kanske vet någon….
Hanna, 22år, Uppsala