Anfaller och knorrar.
Jag var ute och gav Beatrice (o alla andra kaniner med för den delen) Mat o så nu.
Hon är troligtvis med bebisar o har 2 veckor kvar om det är så.
Hon gräver runt i buren så att det finns inte, Hon bor själv i en vinterbur nu men är ute varge dag men nu när jag kom har hon grävt ut allt spån från (borummet) o grävt över matskålarna, och när jag skulle plocka upp dom så springer hon mot mej o knorrar, varför gör hon så, jag är inte rädd, jag klappa henne lite o satte henne sen i hennes rasthage. Det gick bra men när jag släppte henne vände hon sej snabbt mot min hand oknorra igen.

puffar väl då.

Hon försvarar sin bur, så enkelt är det…
Det kan försvinna med åren, men de flesta honor får i samband med dräktigheten hormonsvallningar som stärker instinkten att försvara bo och ungar…

#2 Ahaa okej. DSå vet jag vart så chockad då hon helt plötsligt gjorde så.

#3: Prata lungt med henne hela tiden redan innan du öppnar buren, och undertiden du är där, undvik att röra henne så ser hon att du inte är ute efter henne, eller hennes ungar..
Använd långsamma rörelser…så ska det nog gå bra..
Så gör min hane också. Han springer runt och knorrar och springer och biter mig i foten. Vad kan man göra åt det?
När han inte knorrar så är han väldigt snäll och bits aldrig.
Så har aldrig mina honor betett sig, även om de varit dräktiga/skendräktiga. Mina har bara om något blivit keligare.
Förutom mina två korsningshonor som blir ungefär som du beskrev, och de har inget bra temperament.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Så beter sig en del honor när de är dräktiga, oftast förändras de på något sätt i personligheten men så fort ungarna väl kommit brukar de flesta ( i alla fall har alla mina gjort det) bli som vanligt igen.

#5: Varje gång du ska in i hans bur, så muta honom met något, så sätter han din person i samband met nå´t gott.
Jag ger mina djur Hö & vatten på morgonen, och pellets och grönt på kvällen, och nytt vatten.
Det innebär att pelletsen är slut på morgonen, så det räcker med att jag mutar dem med en sån för att de ska vara tillräkligt nyfikna "vad blir det idag"…