Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4292 ggr
Emeliek
1

blind?

den senaste veckan har jag börjat fundera på om min albino är helt blind eller nästan helt blind med llte syn kvar.

hon går aldrig ut ur buren själv, jag måste alltid lyfta ut henne, visst tar hon sig in själv men det är mycket lättare att ta sig in än ut. gon ligger bara still hela dagarna rör sig inte alls förutom att hor rör sig lite i buren.

bytte bur i veckan för att testa, hon har fått leopolds bur som är super enkel, leopold ser rätt kul ut i hennes bur eftersom den är så liten men den är alltid öppen så han kan gå ut om han vill  så det spelar väl ingen roll, eller ? den är väl typ 120*50 eller något sånt han är dvv.

i alla fall, hon går inte ut ur hans bur heller hon åt inte på ett dygn eftersom maten stod precis utanför, så igår fick jag sätta in både hö och vatten åt henne istället. i den andra buren finns det en pall som är rätt smal den måste de hoppa upp ¨på för att komma till bron som går in i buren, den pallen kan hon gå under där det är som smalast utan problem.

testade att dra fingret framför ögat för att se om det reagerade men inget, nada, de rien.

någon som vet hur man kan kolla själv om kaninen är blind.

Siggen
0

Har ingen aning om vad det kan vara, kolla med vet tkr jag iaf :)

Mvh Sigrid

Emeliek
0

putt putt

DodeN
0

Det är väl om du kan ta något och långsamt och snabbt föra mot hennes huvud och ögon. nästan som om du skulle slå till henne, fast du stannar i lagom tid. Reagerar hon så ser hon ju något, en vanlig kanin eller annat djur bör reagera på ett eller annat sätt.

Sen kan du testa att ta en mörk och en ljus sak och röra framför henne. Samma där reagerar hon på något sätt så kanske hon ser den. Man får prova sig fram, men av det du beskriver så verkar hon ju inte se så bra. Testade på min kanin och om jag slår mot henne så flyttar hon antingen huvudet eller i alla fall rör ögonlocket och blundar.

Sen kan du ju testa med ljus, ta en ficklampa som inte är jättestark och lys lite snabbt mot ögat, precis som läkare gör ibland på människor. Men kolla så lampan inte är stark, då kan det skada.

Mina kaniner vänder huvudet och blundar när jag lyser, det betyder att dem ser ljuset och störs. Så testa men bäst är ju att kolla med vetrinär, men jag tror nog tyvärr din misstanke kan vara trolig.

Emeliek
0

hon reagerar  inte alls då jag viftar med händerna framför hennes ögon, dock tror jag hon ser något men inte mycket.

kastade en vante på henne och ingen reaktion där heller, och då är det en rätt skygg kanin ändå.

har inga batterier i lampan men jag ska fixa det så jag kan kolla med den också.

finns det något man kan göra för att underlätta för henne? nu kommer jag sätta ut henne i hagen varje dag eftersom hon inte verkar kunna ta sig ut själv.

[Wera]
0

Fråga vetten ?

Emeliek
1

jo jag tänkte göra det, men det måste ju finnas fler som har kaniner med nedsatt syn som kan berätta vad de gjort för sina kaniner!

[Wera]
0

Vår kanin unge har nedsatt syn (5 veckor gammal) på ena ögat, vi åkte till vetten så fick vi dropp men det var för hon hade fått ett hö trå i ögat. Så den var helt blind, efter droppen så har den syn men ganska dålig syn där.

DodeN
0

Du kanske kan göra som man gör med människor, hjälpa kaninen när den nosar för att orientera sig fram. Att inte byta plats på saker i buren så hon lär sig vart det står.

Om den kan se lite så kanske den ser skillnad på mörkt och ljust. Då kan du tex. ha en ljus burbotten och mörka kanter så kan den kanske se vart burkanterna går.

Jag har inte haft någon synskadad kanin men jobbat endel med synskadade människor.