Mygg :(
Nu är myggen as dryga ;o För 2 årsedan så fick en av mina kaniner, Bambi stort sår av myggor (en stor skorpa på öronen) och så händer det i gen :( Förra året var det lungt men nu har det blivit så mycket värre :/ Han kliar och klia så skorpan holler på att försvinna på ena örat :( (se bild) Vet inte vad jag ska göra, han är den ända som har fått så. Ska man ta bort skorpan och tvätta rent där och sedan binda bandarge så han inte kliar där? Inte så bra på det hära, men vad hade ni gjort? Hade tänkt åka till vetten..
Just nu bor han inne med sin kompis i en liten inne bur (hermelin inne bur) och han är dvv och det är hans kompis med, blir lite trongt för dom eftersom dom är 2 :/ tips??
Är det infekterat så kan man behöva lägga om och ev. söka vetrinär.
Min kanin blev biten av den andra i örat och kliade på det så hon fick sår. vi tvättade och såg till att det var rent och sen fick hon ha en tratt någon vecka tills det läkt så mycket att det inte kliade.
Dem stunder hon var utan tratten så la vi om ett bandage med kompress, gasbinda, bommul och överst vetflex så fick hon inte av det direkt.
Trattar kan man göra själv eller köpa i djuraffären eller hos vetrinären.
#1 okej tack :) Hur gör man en tratt?

#2 fins att köpa på djurafärer, djur sjukhus och i vissa matafärer tillomed. Fins ju Chihuahua storlek och det borde ju passa
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#3 okej ska kolla om jag kan köpa någon här i närheten :)
tror inte apoteket har, kan vara om dem har mycket djursaker. Jag letade när jag var på jakt efter en tratt, då hade dem hos vetrinären och djuraffären.
Ett tips? är att köpa 2 om kaninen börjar gnaga mycket, och sen ha gasbinda att knyta fast den med.
Dem finns i små storlekar och är den minsta för stor så kan man klippa ner den lite. Provade att ha den på ett mjukisdjur som var väldigt litet, tränade först så jag kunde knyta fast den smidigt. Min kanin ville inte sitta still i början när jag försökte fippla på tratten.
#6 okej tack :)
#8 okej :) men jag kommer nog inte ha råd med så mycket mygg nät O_o Har en stor hundgård där han är ute i natt och dag, helatiden. Blir ganska mycket mygg nät, 3x3m stor är gården. Tänkte ha det förut men det går inte nu. Vet ej vad priset är riktigt :S
#9 Gården är nog mer än 3x3m.
#9, det kostar ca 39 kr per meter. Gjorde det iaf där jag köpte.
Men ni kan ju ha .. vad heter dom nu.. såna där "spiror" eller vad det nu heter som man tänder eld på, så blir det en lukt och inga mygg kommer. Men någon av er har ju sagt att ni har en myggsak på gården så inga mygg kommer?..
#9 okej :) ja vi har en mygg maskin, men det går ibland av för nu är det så mycket rägn som kommer och om man stänger av den för ofta går den sönder :7 Mygg saken hjälper för dom andra kaninerna men inte riktigt för han >.< han är lite anurlunda än dom andra kaninerna. Maskinen står vid kanin gården vet ej vaf det inte hjälper för han O_o ;o
Maskinen har varit trasig de senaste dagarna och innan vi flyttade maskinen bredvid gården så hade han dom där såren och det kliar fortfarande .. han kliar mkt mer och är kännsligare än vad de andra kaninerna är.
okej :) ni kanske kan pröva och sätta in han i en egen bur, och så stoppar ni en gardin eller liknande över den?