Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1287 ggr
DodeN
0

Rastgård på balkong

Nu har jag tänkt att bygga en liten inhägnad del på balkongen där kaninerna kan få springa. Är en av dem som verkligen älskar att vara ute och sitta på balkongen och mysa. Men dem skiter precis överallt och tuggar på våra utemöblar så vi ska dela av så dem får en egen del och vi kan ha en liten del att sitta på utan att ha tuggade möbler.

Vi har en ganska stor balkong och den yta jag tänkte ge till kaninerna är ca 2.5m lång och 90cm bred. Men nu funderar jag på villka regler som gäller. 

Dem ska bara vara där på våren/sommaren/hösten när det är ok väder, nu finns inga planer på att någon ska bli utekanin. Utan det är mer en rastgård vi vill göra. Vad gäller, ytan dem får skutta på antar jag är tillräcklgit stor, det är en kanin åt gången och med galler så kan vi dela av ännu mer så dem nästan har hela balkongen att skutta på.

Men måste man ha hus i någon speciell storlek? Idag så har dem en kartong som hus och ett litet trähus ca 30x35cm men det sitter dem bara på. Sen har vi reseburen som dem kryper in i ibland och massa filtar som dem bygger små kojor med. 

Men jag vill bygga ett hus om det nu räcker, eller måste man ha en bur med husdel? Och i så fall vad är minimimåtten? Det är stora dvärgvädurar men en i taget för annars slåss dem.

Funderar på att antingen försöka låna bra verktyg och bygga en stor bur på ben med trappa ner till rastgården, eller bara ett större hus åt dem. Den ena älskar att sitta högt, hon brukar hoppa upp på fönsterbläcket så det kommer bli hylla åt henne att sitta på och spana.

Tacksam om någon kan säga vad som gäller, räcker det med hus och i så fall hur stort måste det vara. Jag har lite svårt att läsa längre texter så om ni länkar till regler så var snälla att se till så det är lättläst. Har försökt att hitta men det är inte så lätt när man inte får ihop alla ord.

[Niike]
0

Har du någon bild på balkongen? Vore lättare att avgöra vad som behövs då..
Är det kallt eller om det drar, kan det vara skönt att ha en bur att skydda sig i. Ett hus kan vara lite litet då. Men fungerar balkongen som en bur räcker det med ett hus.

Husets storlek beror ju på hur stor kaninen är, jag kan inga bra mått i huvudet för en dvärgvädur. Men den ska kunna sitta där inne utan att behöva huka sig, och kunna vända sig.

Ska du bygga en bur är minimåttet för dvärgvädur 100x50x50 cm, men ju större desto bättre!

DodeN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden är på delen vi hade tänkt att låta dem ha själva. Blir det hus så ska vi hänga skydd över så att det blir skugga även i hörnet vid väggen, vid räcket är det alltid skugga.

på den här delen av balkongen når inte regn mer än ca 20cm in och det blåser inte rakt in heller. 

och ja, det ser ut som skit nu, ska sopa idag men det passade på att börja regna så all aktivitet fick avbrytas.

DodeN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra sidan dörren så är det mer yta och vi funderar på att skaffa galler så man kan dela av så kaninerna får halva ytan där solstolen står nu. Dem gillar nämligen att sitta vid kanten och titta på folk som går nedanför.

Men på den delen så blåser det mer och regnet når långt in. 

Det blir som en L-form som dem kan sutta på vid ena kortsidan och långsidan närmast räcket. Vi behöver inte ha så mycket yta för ska vi sitta där kan man ju ta ner bord och stol från den blåa bänken där sakerna nu står.

sofijans
0

om du bara te.x ramar in en bit av balkongen med kompostgaller, och så stoppar du bara dit det där lilla trähuset och lite hö i det, klart.

[Wera]
0

30x30 måste en låda/hus vara MINSt åt en kanin ;D Så det är bra storlek.

DodeN
0

tackar, men jag hade tänkt bygga ett lite större hus. Vi har nämligen lite spånskivor kvar efter att vi byggde en sänggavel. Men om 30x30 är ok så blir nog det hus jag funderar på lagom. Blir runt 50x50 fast tänkte sätta en bräda vid ingången så det blir som en liten hall, så kanske det inte blåser in.
Såg ett sådant hus när jag googlade igår. 

Tänkte passa på nu när vi har spånskiva och lånat sticksåg, saknar att inte ha ett garage att snickra i. Planen är att bygga en riktig utebur sen om den lilla bollen trivs och vill bo där. Hon står alltid vid dörren och krafsar och vill ut. Men det får bli senare när vi kan våldgästa mina föräldrar och deras garage. 

Tack för tipsen.

DodeN
0

Nu har jag funderat och mätt, blir en som är 60cm lång, 45 bred och 30cm hög, för då passar skivorna lagom och vi slipper såga massa småbitar. :D