OT - FRA lagen
Vad har ni för åsikter ang. FRA-lagen? Är den bra/dålig ?
Det är en ny övervakningslag som gör det möjligt för staten att lagligt avlyssna folks telefonsamtal /internettrafik (msn osv.)
Motiveringen till lagförslaget är att man ska kunna upptäcka terrorister och andra hot imot landet.
the vanity, it becomes insanity

själv tycker jag det är grymt korkat.
Varför ska alla behandlas som misstänka? Vi har väl knappt särskilt mycket nytta av en sånhär lag, sverige ligger inte direkt i riskzonen för att bli bombade.
detär korkat , hoppas dom iten lyssnar på mina å mickis samtal på msn 8)
Både bra och dålig.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#2 - * harkla sig * OO JAAH !
Not your mom, not your milk.

Som #3..
Mvh Sigrid

tycker dt är fel….
Dåååååligt!! Känns som att man måste träffa personen irl för att kunna berätta hemliga saker. Det känns hemskt att känna sig övervakad. >.< Man borde kunna bestämma själv om man vill ha en övervakare eller inte. :P

Säger lika som #7'an… Får dom bara lysna av utan anledning? de måste vell ha nå misstankar innan dom lysnar/läser av?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

telefonsamtal/SMS/internet-trafik som passerar landsgränsen kommer övervakas, alltså inte grejer inom landet. Men det kommer fortfarande vara möjligt för dem att kolla vilka sidor du besöker, läsa all din e-post, osv.
*#11 f*n jag visste det. Nu komemr dem upptäcka att jag är inne på KIF >< förlåt, blev lite flummig ;)
Lagen är bra enligt mig. För jag vet att dem troligen inte koller kolla av mig. Eftersom jag har då ingenting med brott att göra. Dem ha rnog inte heller tiden för det. Dem kommer nog som sagt nog bara kolla av misstänkta m.m.
#12 host den sidan du va inne på.. när de tillverkades (A) XDDDD

(enligt mig,)
**Fördelar med FRA-lagen
***hot från andra länder kan lättare upptäckas
Nackdelar med FRA-lagen
*all internettrafik med vissa söktermer kommer kollas, du behöver inte ens vara misstänkt för något
*Det är möjligt att FRA-anställd skulle kunna läsa igenom all din e-post, lyssna dina samtal, även om du bor i Sverige och inte mejlat utland eller liknande.
*lagen strider mot FN:s förklaring av de mänskliga rättigheterna

kopierat från www.stoppafralagen.nu
kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.
Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.
Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.
Källskydd och meddelarfrihet blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad.
Avlyssningen ska skydda mot odefinierade "yttre hot". I själva verket utgör den nya lagen i sig ett allvarligt hot mot det öppna och fria samhället.

Jag tror Emmy har något att dölja, det är därför hon är negativ till FRA lagen ;D
Seriöst, så vet jag inte riktigt…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

hallå, bara för att jag är självmordsbombare ;<

Jag trodde du var Usama Bin Laden xD

Det också .
Nej men serri, tänk om jag råkar skriva typ "al qauida" i ett mejl och då går dem in och läser det. Sen så hade jag bara skrivit al qauida helt random och så stod det att jag hade t.ex aids.
Liksom hur kul skulle det vara om någon random fick veta att jag hade aids?
förlåt jag är trött, men det var det bästa jag kom på :<

den dumma lagen gick igenom nu ;<
vad dåligt, jag kan redan tänka mig mitt aids-mejl och att de kollas. fatta alla rykten.
nej lol jag ska sova.
natti

Du oroar dig för mycket Emmy :)

Både Bra å dåligt, vet nt va ja ska svara XD
Bra och dåligt tycker jag.
Det har både sina fördelar och nackdelar.