Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1347 ggr
Granmor
1

Dåligaste köpet 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några kanske vet så hittade jag en "vit blåögd hona" av rasen teddydvärgvädur på blocket till salu i stockholm. Jag svarade direkt och i besämde att jag skulle köpa kaniner om transport fixade sig. Redan nästa dag hörde en av sig och kunde köra kaninen, jag blev super glad.

Jag betalade först in 700 kr för självaste kaninen, för jag uppfattade att jag fick köpa endast kaninen. men sedan förklarade köparen att hon även ville bli av med buren och hennes saker som hon ville ha 300 kr för. Vi hade olika banker, så det tog en och en halv dag innan pengarna kommit in. 

Dagen då det var tänkt att jag skulle möta upp kaninen blir en häst sjuk och vi bliv tvugna att åka till Gävle. Jag hörde av mig till transportörerna och vi kom överens om att jag kunde hämta kaninen tidigt nästa dag, dem såg till att den hade mat och vatten.

När jag kommer hem sent på kvällen finner jag ett mycket otrevligt mejl från en ursinnig säljare. Hennes sista 300 kr hade tydligen inte kommit in ännu. Jag försökte lugnt förklara att vi hade olika banker och att det kan ta ett tag, speciellt över helger. 

Nästa morgon hämtar vi kaninen. Buren var 75x40x40 cm, transport buren 20x30 cm (typ till för hamstrar). Hela kaniner var täckt i tovor, den var underviktig. Men inte bara de, kaninen var inte vit. Den var japanbrokad, den var heller inte blåögd, utan oddeye på båda ögonen, det var ingen hona, utan en hane och sist men inte minst så ser den ut att ha öroninflamation.

Den har setat i den lilla buren hela sitt liv (sedan 6 veckor).

Maten den fick bestog av en gnagarblandning+ russin, SOCKRADE torkade bananer, rispuffar. Den hade inget hö. De förklarade den tidigare ägaren att de behövde inte kaniner på sommaren !?!?!??

Jag är så arg och förbannad! Denna lilla kanin.. Jag klippte ner de tovor som jag klarade att få bort, resterande behöver flera veckor på sig för att kunna arbetas bort. Sedan satte jag in den i sin nya bur, och snacka om den vart lycklig när den upptäckte höet :'/

Tarja
0

Va !!!??? Vad är det för idiot som inte kan ta hand om kaniner !? Vem vill bli behandlad som den kaninen blivit ? Det vill ingen, det vet jag om ! Stackarn .. Men bra att du tog den .. Asså , den hade ju dött annars ! Du har ett hjärta av guld , Maja ! <3

:''''@ Hatar sådana människor som plågar djur !

BuffaloHorizon
1

Fy fan för folk. Tur att du fick kaninen i alla fall och jag tror nog att det var värt pengarna, du kunde i och med det göra en hjälteinsatts och rädda kaninen.

Hur är det med öroninflammationen på den då?

Tina-lin
1

Men herregud, fy fan alltså! Usch vilken hemsk start på livet han fått! Och de skulle de ha så mycket betalt för? Ja en del är då roliga.

Hoppas du får ordning på päls och öronen!

Veero
1

Man kan ju inte luras sådära :O stackars kanin. Har själv blivit lurad rejält med häst köp, snacka om sur man blir när man får reda sanningen! :@

Granmor
1

#1 Jo de känns ju lite bra, och den är så himla söt. Lite blyg, men den har potensial att bli en gullunge! Går inte att beskriva ilskan mot denna människa.. :/

Veero
1

klagar du mot säljaren?

Granmor
0

#2 Precis, på så sätt är det helt klart värt pengarna.

Den ser lite konstig ut på ögonen och sitter lite, lite snett med huvudet. Gissar att det är öroninflamation, men kan ju vara något värre. Ska kolla upp med veterinär på måndag.

Granmor
1

#3 Helt makalöst. I de skick han var asså.. Funderar på att citera delar av hennes mejl så alla kan få sig ett skratt, eller tja, en gråt. För sorgligt är det. Nu tnker jag göra mitt bästa för den lilla herren, han är så gullig.

Granmor
1

#6 Jag har försökt kräva en del av pengarna tillbaks eftersom inget hon sakt har stämt, dvs brytet avtal. Men hon är helt oresonabel och bryr sig endast om pengar. (Hon är 18 och tvåbarns mamma)..

Lans
1

Men gud va hemskt :/ Tur iaf att den fick komma till dig då, även om den kanske inte var en vit blåögd hona som du tänkt köpa.

Man undrar ju vad det finns för människor här i världen egentligen,..

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Wera]
1

Innan du köpte kaninen såg du inte bild då att den inte var vit blåögd eller >.> Usch för sånna ägare.. och dessutom inte ens kan säga att den inte är vit blåögd utan att den är oddeye.. :S ? Hur har det gått med öron inflammationen då? usch iaf.! Vad har säljaren sagt då? Men bara bry sig om pengarna :O *suck*

Miiah
0

fyfan vad hemskt!! samma sak med min hona som jag köpte, hon har enormt mkt tovor och jag har fått klippa enormt mkt.. :( och hon är livrädd i buren för uppfödaren har inte alls gett henne varken tid, kärlek eller uppmärksamhet.. sånt är så himla hemskt asså.. :(

Jsg håller tummarna för att det blir bra för den lilla killen! Sjukt söt var han iallafall.. :)

Tozzla
0

Fy fan hur människor kan :O. Asså först ljuga om kaninen. och kräva 1000 spänn för allt. Men värst av allt hur kan man behandla en kanin så där :'O Det går ju bara inte. Vet du vad jag tycker du ska göra?. Du ska helst ha tagit ett kort på hur kaninen såg ut när den kom. Och så ska du polisanmäla allt. Det där är ju djurplågeri :'O. Och du ska ha tillbaka MINST alla pengar du köpte kaninen och tillbehöret för. Säljaren borde fällas för djurplågeri och bedrägeri! Han/hon har säkert fler kaniner…Elr andra djur..

Ps. Kan det möjligtvis vara den där kvinnan som köper in djur för en liiten summa pengar och som säljer dom för minst dubbla priset och undernärda? Hon som alla djurägare varnar för?

Clariiz
0

Usch fyfan! >.<
Hur människor kan vara!

Dock var det tur i oturen att kaninen kom till dig, innan den dog!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Vemsan
0

Att en människa kan göra så mot ett så snällt djur :@ Kan man inte typ anmäla elr nåt eftersom den hade levt så trångt, inte blivit ordentligt omhändertagen och eftersom säljaren inte höll det hon sa ?! "/
Verkligen tur att kaninen fick komma till dej !

Hälsningar Vemsan

PaaatyPalm
0

kan du inte åka hem till henne ^^? det skulle jag fett lätt gjort :P man kan ju söka på eniro om du har hennes namn eller adressen typ :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Granmor
0

#10 Nej, de var ju nästan motsatsen :S  Men han får nog stanna, tycker så synd om grabben. Han är just nu ute och hoppar i en gräshage för första gången :)

Granmor
0

#11 Jo, jag fick se en dålig bild. Jag tyckte mig anan att den var mörkare på bilden, men sen frågade jag och hon svarade att den var helt vit. Så här i efter hand när jag skickade mitt "klago/skälla ut mejl" så skrev hon "Hon är vit, bara lite nyanserade.", väldigt komiskt tycket jag..

#12 usch va tråkigt. Var de Lucy´s syrra?

#13 Man ser inte att den är tovig nu nu när jag har klippt ner all päls. Dock kanske man kan ta kort på alla bortklipta tovor. Tror inte att hon har fler kaniner, hon lät bara som en O Interlektuell barnslig tonåring som sket fullständigt i sin kanin. Känns som att de är lika bra att lägga det bakom sig nu, han har det bra!

#14 & 15 Jag tror inte det är någon idé att anmäla nu.. Men visst var det tur att han kom hit :) Vet inte hur jag ska ta mig an tovorna i ljumskarna bara..

#16 De skulle vara väldigt roligt måste jag hålla med om:P Hade jag varit minst 18 och haft körkort hade jag lätt gjort de.. Sett vilken människa som kan göra så här!

galaxens
0

ojoj.. tur att den har kommit till dig iaf. så att den har det bättre nu. Hatar när folk gör så mot sina kaniner, och desutom mot köparen! Skrikandes

Miiah
0

#18, ja det är lucy's syster.. :/ Hemskt när de gör så!

BuffaloHorizon
0

#9 Om du vet vad hon heter kan du anmäla henne dels till polisen och även till blockets kundservice. Blocket spärrar av henne om du uppger vilken annons det är, hennes telefon nr, mail adress och vad hon heter och polisen kan få henne att betala tillbaka en del av pengarna om inte hela summan eftersom hon brytit mot köplagen.

Jennie104
0

Fy! Bra att du tog han! Vilken Idiot! :@

Stackars liten.. :/

Kommer du behålla honom?<33

Granmor
0

#21 Ja höra av mig till blocket kan jag åtminstone göra! Bra idé.

#22 Jag kommer att behålla honom. Även om han inte var vad jag riktigt hade räknat med så är han en riktig godbit!

Viljans
0

Usch! ;(
Hoppas att det går bra med honom och bra att du behåller honom! Men fy vad hemskt av dom….

ciss
0

Herregud, stackars kanin!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

flisan93
0

Stackars kann:( Men du har väl kvar kaninen?

[Wera]
0

Köpte också en kanin som skulle vara en hona men är en hane (upptäckte det idag, dock var det inga fel på han).

flisan93
0

#23 Såg inte att du hade skrivit att du skulle behålla honom;) bra att du ska det, så han får det bra:)

Kawaiih
0

HJÄLP!!! så där ska man inte behandla ett djur, djur ska behandlas med värdighet, och man ska behandla dom så som man själv vill bli behandlad om man skulle va det djuret.

Men nu har han kommit till en ägare som behandlar honnom efter vad han är och inte som om han skulle va luft.
(Du köpte han va? eller missförstog jag dej?)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Fnyan
0

Shit! :O

Tur att han kom till dej nu då! Annars kanske de skulle sluta värre ''/

Granmor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 Ja, jag köpte honom. Han kommer stanna ;) Hihi, vet inte hur många gånger jag har skrivit de nu..

Här kommer en till bild på sötisen

Jojsan
0

Vad söt han är :) Hemskt att någon kan göra så mot en kanin >.<

[Caaassie]
0

Jösses, att man kan behandla en kanin på det sättet är obegripligt! Vad skönt att fick komma till dig och får stanna trotts allt :)
#31: Vilken sötnos! Han är verkligen en riktigt godbit som du sa ;)

Sosso
0

OMG! Asså hur kan man :@

Moonstrike
0

Usch :S Stackars kanin! :@ Han kommer få det bra hos dig iaf, lycka till! :')

Granmor
0

#33, 34,35 Mycket obegripligt..

Han uppför sig väldigt märkligt mot andra kaniner.. undrar hur länge han fick gå med sin mamma och syskon igentligen:(

Hermelina
0

Gud vad tråkigt! Hur kan man göra så mot ett djur!.. :(:(

emmsaaan
0

Helt sjukt..

Junii
0

herregud.. herre min jävla gud.. :'(

Ync
0

#36: Hur menar du då, är han elak?

stackarn..

MysanMinGodis
0

Fy F*n för dom! skäll ut dom och säg att det är djurplågeri ( eller det är det va ? )

Siggen
0

Näää :'( Stackarn! Tur att han får ett bra hem nu iaf!! :) Kraamiz..

Mvh Sigrid

Granmor
0

#40 Nej absolut inte. Svårt att beskriva, men han verkar inte ha haft speciellt mycket social kontakt med andra kaniner, kanske blivit tagen av sin mamma väldigt tidigt..

Har inte haft honom tillsammans med någon annan kanin, men han går i hagar brevid andra kaniner, och han är inte agressiv mot hanar, visar inget intresse för honor och tittar mest konstigt på de andra.

#41 Förra ägaren svarar inte på mejl längre.. Men tro mig, jag har räknat upp allt hon hade kunnat göra bättre och berättat hur idiotiskt hon skött honom och skällt ut henne ang, hans färg, kön osv.

#42 Ja de är ju tur:) De är igentligen konstigt att han kan vara så trevlig trots dålig skötsel tidigare. Antar att han är född med trevligt lynne!

Kawaiih
0

Han kommer tacka dej för de du har gjort emot honnom :) du och han kommer nog komma varandra riktigt nära. :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Lill-Kotten]
0

herregud.. tur att du tog honom :)

Tic-Tac-Toe
0

Helt jävla sjukt!!!! bra att du tog honom ändå :) han kommer få det bra hos dig

Lendsi
0

Har läst detta, rent förjävligt att säljaren behandlat kaninesen så och att hon ljög om faktan om den "/

Granmor
0

#47 Ja de är ju de.. jag är arg arg arg!

Har funderat och funderat, men jag tror inte att jag har någon "användning" av denna söta kille i aveln, hur mycket jag än önskar det. Därför kommer jag ändå att sälja honom eftersom det är knapert med plats, till någon som bor relativt nära och som jag känner förtroende för. Han är super go, lugn och sällskapssjuk, inga problem att ha lös på gräsmattan under uppsikt, liten till storleken och jätte fin färg. Är någon intresserad kan man Mejla eller ringa.

Taci
0

#48, jag ser absolut inget fel i att du säljer honom vidare :) Det var ju inte en sådan kanin du sökte, så varför ska du då behålla honom? Någon annan kan ju lika gärna ge honom ett toppenhem, så får du fylla hans plats med ett avelsdjur, inte mer än rätt, tycker jag :) Lycka till att hitta rätt hem!

Jenny-NN
0

Tur att han kom till dig, lycka till!Skrattande

[Zoie]
0

Amen gud, vad hemskt! Tur att den kom till dig <3

Devin
0

Ibland förstår man inte hur folk tänker!

Ronja_07
0

fy fan min vad bra att han är hos dig nu där får han de bra

Siggen
0

48# Vart bor du och vad skulle du ta för honom? *Bara undrar*

Mvh Sigrid

Granmor
0

#54 Jag bor i Vikarbyn i Dalarna. Jag la ner 1 200 kr på honom, dels hans pris, bur (olaglig storlek) transportbur (olaglig storlek) och transport hem, därför vill jag nog ha en liten slant iaf. Men de viktigaste är hemmet!

cezilsarah
0

_usch va hemskt :/ va tur att du tog honom iaf, han har det säkert jätte bra hos dej :D
_

[Wera]
0

Såg på blocket att han var till salu (om jag tror rätt kanin) Oddeye + Lucy (??) ;D

Elin_T
0

Jag hatar verkligen såna som ljuger och som plågar oskyldiga små underbara djur!!! Om jag hade varit där hade jag frågat vad håller du på med?? (till ägarn) :@

Och Hoppas den och du mår bra nu. Maja du har ett hjärta av guld! :)

Granmor
0

#57 Jepp, ja säljer honom..