Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1279 ggr
[Lill-Kotten]
0

AKUT

Jag gick ut och kollade till kotten, lyfte på hon och såg att hon hade en HALV bejbis ute, en halv död bejbis. Hon hade bitit på dens ben så skinnet var påväg och lossna, då ropade jag på mamma och hon drog ut bejbisen, kotten var väldigt lugn. Bejbisen gick av på mitten då mamma drog !:S fast den var ju redan död, men nu vet jag inte om hon får ut andra halvan??!  mamma sa att vi skulle vänta. vad ska jag göra?

[Lill-Kotten]
0

PUTT !?!!!!!!

Devin
0

Oj det lät inte så bra. Ni skulle låtit henne vänta i ca. 1 halv timme och efter det försökt att försiktigt dra ut den. Mamman kan spricka i slidmynningen(?) om det går för fort…

[Lill-Kotten]
0

fråga 1. kommer kotten kunna föda ut den andra halvan utan hjälp?

fråga 2. vad finns det jag kan göra nu?

[Lill-Kotten]
0

#2 jag vet inte hur länge bejbisen har varit så, kan ha varit i någon timma.. men kotten var som vanligt, hon sprang omkring hela tiden.. fast än hon hade en bejbis dinglandes under magen.

Devin
0

Samma hände mig alltså att en unge "fastnade". Honan var som vanligt och så. Men du ska ändå alltid avakta 1 halv timma. Om det vill säga att hon fortfarande arbetate i perioder.

[Wera]
0

Min kanin hona hade en halv bebis ute! Den höll på att gå av i flera bitar när vi drog vi fick åka till veterinären AKUT och dra ut den.. den var rutten! Hon var nära döden så du måste åka till vetten!

Jetaime
0

Ring veterinären! det skulle jag iallafall ha gjort, och rådgjort med dom, och sen tagit beslut om antingen vänta eller åka iväg..

Devin
0

Just det, det är roslagstull veterinärklinik som gett mig tipsen. Man ska försöka först det dom säger sen åka in..

[Lill-Kotten]
0

putt

Salladshataren
0

Varför puttar du? Ring till veterinären!

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Michiis
0

RING TILL VETTEN MED DET SAMMA ! Eller det allra bästa ÅK !!

// Michis

Lans
0

Inte ringt vet än?

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Wera]
0

Vill du riskera att din kanin får infektion p.g.a den ruttna ungen!? Det fck min hona, fick behandla henne med spruta och ett annat medel i munnen (vilket hon inte gillade och blev agressiv dom veckorna).

Ring akut vett och ÅK DIREKT!!!!!!!

[Lill-Kotten]
0

okej, men det är 11 mil till närmaste akut vet.

PaaatyPalm
0

"14 ja ok ? din kanin är väll värd mer än att du ska köra 11 mil?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

MarHai
0

Då vet du vems fel det är om din kanin är död imorgon.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Lill-Kotten]
0

jag är tretton år och kan själv inte köra ända till luleå klockan tolv på natten, tyvärr. Det är därför jag bad om hjälp här på kif, i första han kommer då självklart veterinären, eftersom jag inte kan nå han så ber jag er om hjälp. Jag skrev inte här för att bli påhoppad, utan för att få svar på mina två frågor. Trodde ni verkligen inte jag hade tänkt på att jag måste kontakta veterinären?

fråga 1. kommer kotten kunna föda ut den andra halvan utan hjälp?

fråga 2. vad finns det jag kan göra nu?

PaaatyPalm
0

#17 du skrev inlägget kl 8, du hade kunnat kört efter första vet påminelsen som var kl 8 och du hade kunnat åkt då.

Men det fins bara ett sätt i detta läget och det är veten!

1: troligt vis inte. har ju gått 4 timmar nu så.

2: ringa och åka till veten.

20 årig djurgalen moder* 

zickan
0

hum.. vet inte om dettafunkar. men hon kan ju ha blivit stel. Massera lite i hopp om att hon får igång kramperna igen så hon kan göra det själv.
Men jag vet inte om kanin. Men att massera brukar mjuka upp.

Jag vet inte alls var du bor men det är gratis att ringa till veterinären dygnet runt!
Ring en veterinär. De har akut öppet dygnet runt. Fråga dom vad du ska göra även om du inte bor i närheten!

Här är en bra som har öppet.
Bagarmossen: http://djursjukhussthlm.addcms.se/akutvárdsenheten.aspx

tel:08 505 303 00

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Lill-Kotten]
0

#18, jag hade inte möjlighet att ta mig till veterinären då heller.

zickan
0

Alltid svårt när det händer på nätterna. Veterinär är ju det man ska ringa eller uppsöka direkt om det är något!!
Är man osäker så ringer man bara upp. Då får man expert råd på en gång av veterinären.

PaaatyPalm
0

#20 nehe, men dina föräldrar har ansvaret för djurena och det är deras plikt att ta de till den vård de behöver. Just nu behöver din flicka en kunnig vetrinär.

20 årig djurgalen moder* 

zickan
0

Som 13 bor man inte ensam ;-).. be en släkting eller förälder om hjälp. Det är ju det man har dom till när man är ung

[Lill-Kotten]
0

#21, okej :)

#22 jag bor med min mamma som jobbar :/

zickan
0

INte alltid lätt när man har problem med transport möjligheterna. Men ska man ta en kull så måste man se till att kunna ta sig till veterinär om det skulle ske något problem.

Man ska alltid kontakta veterinären om misstankar att djuret inte mår bra. Det står även i lagboken.
Man söker i telefon katalogen eller på google/eniro efter en veterinär som har öppet dygnet runt.
Ringer upp och rådfrågar på en gång!.

I vissa fall kan veterinären vägleda dig per telefon så man slipper åka in. Men nu har du väntat så länge så det är rätt stor risk att din kanin inte kommer att överleva tyvärr. Liket i magen måste ut snarast. Kan ju även vara fler döda nu efter som det ligger en och blockerar utvägen.

Kanin forum kan inte hjälpa till. Endast veterinär kan :-(

zickan
0

ring en släkting. ring mamma på jobbet. spring in till grannen och be dom köra dig.
Folk hjälper oftast till när det kommer till akuta sjukfall på djur och människor.

zickan
0

RING!!…tel:08 505 303 00

Lans
0

#25 håller med. Även om du inte kan ta dig till vet själv nu. Så måste du ändå ringa o. höra. Du lär ju få mer hjälp av dom, än att fråga här.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

zickan
0

förhoppningsvis sitter hon i tel nu. håller tummarna att hon får bra besked. Inte alls kul att förlora sina älsklingar även om man själv gör fel.

aliciia
0

Hoppas att hon ringde…

LolloT
0

Tråkigt :/

PaaatyPalm
0

hur gick det ?

20 årig djurgalen moder* 

Kawaiih
0

säger samma fråga som #32… hur gick det?

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

teddykaniner
0

hur gick det?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Lizzan
0

Hur gick det?

zickan
0

ja hur gick det?.. vad fick du för tips? om du ringde?. åkte du till veterinären. vad sa de vad gjorde de?

[Lill-Kotten]
0

Hejsan, i morse kollade jag till kaninen igen. Hon mådde bra, och det var lite torkat blod på golvet. Mest troligt så har hon fött ut andra halvan av bejbisen och sedan ätit upp den. Jag ringde självklart till veterinären och hon sa att jag skulle vänta, så länge kaninen mådde bra så behövde jag inte åka till veterinären. Jag skulle kolla till kotten senare ikväll och imorgon. Om hon åt, drack och skuttade omkring som vanligt så behövde jag inte oroa mig. Men om hon inte mådde bra så skulle jag åka och låta hon rönkas. Men som sagt så mår kaninen bra just nu iallafall !:)

molly__totte
0

huu vilken lätnad! vad bra att hon mår bar!

sofijans
0

japp, det är skönt :) hoppas allt ordnar sig med hon och att hon har ätit upp ungen.

emms
0

Bra att allt gick bra :). Men det kan väl inte vara så bra att äta upp en rutten unge?

Emma

sofijans
0

#40, typ inte. Men den var ju inte alls gammal, bara några timmar gammal då hon åt upp den typ, så rutten skulle jag inte kalla den.

Siggen
0

Skönt att det gick bra, läste då du hade skrivit det, mitt i natten typ, och det var lite otäckt :S

Mvh Sigrid

Kawaiih
0

Säger samma som #42….

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

sofijans
0

haha, alla blir äcklade när jag berättar. Och några skrattar av att tänka tanken att min mamma "sliter" av en kaninunge på mitten :) men det var jätteäckligt, jag höll i kotten och mamma drog, och kotten var lugn men det luktade illa och var en äcklig syn..

Em--ma
0

#44 Usch kan tänka det framför mig … Ingen trevlig syn. Tur att Hon mår bra nu

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

cezilsarah
0

Jag säger samma som #45 ..

sofijans
0

#46 vem är du?! hahhaahhaa..

Salladshataren
0

#47 Normalt får jag väl säga…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

sofijans
0

haha japp :)