När ser man vad kan....
När ser man hur kaninungarnas öron blir te.x hängande eller om dom står upp??
Det varierar. Föder man upp någon vädursras är det allra bäst om de fäller öronen innan 4 veckors ålder. Då kan man se att de får riktigt fina öron! Är de korsningar kan man inte riktigt veta :)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#1: Håller med. =)
Mina är 1 vecka gamla, och deras öron svajar redan litegranna. =P
Och bägge är ju renrasiga dvärgvädurar med jättesnygga öron.
På dvärgvädurskorsningskullen, hade ingen fällt öronen till 100% förrän de var ungefär 10-12 veckor.
Men dessa var korsningar, så det spelade ju ingen roll. =)

håller med :)
Jag hade tididare en jättefin rasren dvärgvädur med stamtavla som jag köpte från en uppfödare här i sthlm och hon förklarade hur det låg till med dvärgvädurs öron.
Jag blev nämligen lite konfunderad då hela kullen hade uppåtstående öron och de var ju ändå åtta veckor. Men hon förklarade att mycket har med vädret att göra, är det varmare så lägger de öronen tidigare och tvärtom. Enligt henne spelade det ingen som helst roll om kaninen lade öronen tidigt eller inte, bara den hade lagt öronen helt innan fyra månader. Annars så gav den med stor sannolikhet ungar med "flygplansöron". Så att en unge lägger öronen tidigt eller inte menade hon inte hade något att göra med att den på så sätt fick "bättre" öron.
Men en del kaniner är lite skumma, hörde om två syskon som lade sina öron vid tre års ålder! De var korsningar med lite hermelin i sig så ägaren trodde att de skulle ha uppåtstående öron och blev jätteöverraskad när de lade sig…
Precis som uppfödarn som Tina-Lin pratade med beror det på vädret, därför försöker man ta sina hermelin kullar när det är kallt då får dom kortare öron (ju kortare öron desto bättre) när det gäller dvärgvädurar vill man hälst ha så varmt som möjligt.
Jag har en dvärgvädurs unge, (8 veckor) när hon kom till mig hade hon fällt öronen, typ. Men nu har det blivit mkt kallare sedan hon kom till mig så en av hennes öron är som "flyg plans öron". XD
Självklart beror det på vädret också. Men då ska de vara riktigt kallt (alltså vinter!) för att de inte ska fälla dem.
#6 Nej det behöver inte vara det. Dvärgväduren jag köpte för några år sedan hade öronen uppåt, hela kullen hade det och då var det mitt i sommaren men det var ingen hetta utan regning sommar, det räcker för att det ska ta lite längre tid innan öronen trillar.
Enligt den uppfödaren berodde det mycket på stress också, därav har ofta kaniner i djuraffärer öronen fällda, enligt henne om det stämmer vet jag inte.
#7 Jag tvivlar starkt på att kärlen i öronen kan kylas ned så pass mycket på sommaren.
Det var en kall sommar när Myran kom till mig men hennes öron låg fint ned. Mio kom på hösten och hans öron lade sig samma kväll han kom (han var stressad efter resan).

är det möjligt att kaninerna "lyfter" öronen igen?
Jag fick hem Expo på hösten 06 och hade ju tittat på honom tidigare, då hade han nedåtöron. Men sen på vintern hade han öronen uppåt/flygplansöron i någon månad.. Och fram till nu
Han är ju visserligen inte renrasig, men tänkte om det var samma ;P
the vanity, it becomes insanity

Jag har en hona nu som under vissa dagar har flygplansöron, ibland ligger ena ner medans den andra står upp. Hon verkar börja fälla öronen nu fast hon är redan 3 år.
Hennes far är iof. renrasig dvärgvädur. :)

Aha för en utav ungarna ser man har börjat vikit ner öronen lite:)