Går det att fixa bettfel?
Har länge vetat att min hane har bettfel, men det har inte varit ett problem för tänderna har hela tiden legat emot varandra och slipats rakt. De undre ska ju egentligen ligga precis bakom de övre men hans ligger/låg precis i jämnhöjd med varandra. Nu har de börjat slipas helt galet och jag är rädd att de övre kommer växa ner i underkäken.
Kan jag rädda det här genom att klippa av dem hos vet, eller brukar det alltid sluta med att man måste åka dit varje månad och klippa? Jag vill inte utsätta honom för stressen att klippa tänderna hela tiden, plus att min plånbok säkert inte håller för det. Hur ofta brukar man behöva klippa tänder på bettfel?
-borttaget-
Man klipper inte tänderna om de är normallånga eller hur? De har varit fina tills nu, jag kollade dem för bara drygt någon månad sen och det såg bra ut, nu helt plötsligt ser dem ut såhär.
Läs tråden igen och kom inte med så dum kommentar, jag tog faktiskt illa upp av den. Du verkar ju inte läst igenom och fattar inte hur situationen är.

Tror det är någon på kif som klipper sin kanins tänder själv. Du kanske kan leta reda på henne och fråga hur det är att göra det själv, om det är svårt, hur man gör osv. ?
Ska försöka ta reda på vad hon heter.
Min Emil har fått bettfel trots att han kommer från seriös uppfödare och allt. Hon säger att det ska hänt i en olycka och inte vara ärftligt men någon olycka har då inte hänt… När jag kontaktade henne ang detta sa hon att det bara var att avliva.
I alla fall så klippte vi hans tänder hos veterinär en gång vilket resulterade i att han slutade att äta tills tänderna växt ut igen vilket gick på en vecka. Han åt i stort sett ingenting.
Då han trots bettfelet kan äta allt så klipper vi inte längre. Däremot får han extra mycket grenar att gnaga på. Han är pigg och mår bra i övrigt, men tänderna är ingen vacker syn tyvär.
Och i värsta fall kanske han inte blir lika gammal som han kunde ha blivit om han sluppit bettfelet. Men det tar vi då.
kaniner med bettfel kan leva lika länge som en "vanlig" kanin.
#0. din kanin har inte så stort bettfel, (vad jag kan se) men om du märker att de växer mer och mer så att kaninen inte kan ha munnen stängd, så ska du klippa dem. Men om du är osäker kan du åka till veterinären första gången du ska klippa tänderna. sen kan du själv göra det hemma med en vanlig tång. I början fick jag hjälp av mamma men nu gör jag det själv. det är jätte enkelt.
När jag klippte tänderna hos veterinären kostade det endast 50 kr. men detär ju olika från veterinär till veterinär.
Bilden är på skalmans bettfel, han har ganska stort bettfel. han hans tänder växer fel på alla 8 framtänder.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack så mycket alla! Jag har redan ringt min vet och ska dit nästa vecka för en bedömning och ev klippning. Kanske vi bara behöver klippa en gång och sen så får han hålla efter genom att gnaga på massa pinnar.
Vilka träd kan man ge grenar från? Jag vet bara gran och äpple. Men granen så äter han bara barren och struntar i grenen. Finns det något annat man kan ge dem som är t o m hårdare än grenar?
Tack igen, ni har gett mig nytt hopp:) Dels för att jag inte vill förlora min älskade pojke, men hans lilla flicka, som flyttade direkt från sin mamma till honom, är väldigt fäst vid honom. Hon skulle nog bli deprimerad utan honom.
#7 Du kan ge de flesta grenar som finns. Särskillt omtyckte här hemma är lönn, björk, äpple och rönn mm
Det humanaste är att avliva en kanin med bettfel.
#7: Asp & rönn brukar vara omtyckt. Man kan också ge grenar från exemelvis hallonbuskar.
Varför tycker du det?
#9..eller inte, skalman lever ett bra och värdigt liv med eller utan bettfel :S aldrig att jag skulle avliva honom bara för han har bettfel.
det låter ju helt förfärligt..
Medarbetare på Hundar.ifokus

vi klippter tänderna på En av hanarna men hans Bettfel är groft så han ska få somna in snart =(
Våran Emil kommer få fortsätta att leva så länge han inte lider av sitt bettfel. Han har fint hull, glansig päls & är en riktig liten piggelin! Han är dessutom kastrerad så några ungar blir det inte, vilket är viktigt att tänka om man har en kanin med bettfel.
Nu kom jag hem från veterinären, han klippte och filade och sa att det va bra att jag kom in i så tidigt stadium. För nu har han en chans till att få ett någorlunda bett iaf. De sa att jag kan köpa vanlig fotfil och hålla efter tänderna själv:)
Kan ta en bild senare och visa resultatet, men nu vill han nog helst äta sin frukost;)
#14 Vad bra, hoppas det ordnar sig med hans tänder nu då :)
#14 heja på med fotfilen! Gör jag också ibland, inte så kul tycker Emil en det funkar. och hellre det än att råka spräcka tänderna om man klipper. Då måste man avliva omedelbart har jag hört.

#9 Måste man avliva en kanin för att den har bettfel? :O
Vad bra att det gick bra! ^^
En fråga bara, vad för sorts fotfil ska man använda om man ska fila själv? :)
#18 Det spelade ingen roll sa de:P Det ska vara lite sandpapprigt bara. Och så ska man ta små tag fram och tillbaka för att inte riskera att skava deras läppar, tunga mm.