Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1675 ggr
emmsaaan
0

Få plats?

Hejsan. Jag försöker övertala min mamma till att ta med en av mina kaniner till Öland. Vi ska bo i en stuga i en vecka ungefär så hon kommer få bo inne (med min allergiska syster, men ändå..).

Men mamma säger att hon inte kommer få plats i bilen. Hon kommer få åka i en liten transportbur som jag utan problem kan ha i knät hela vägen. Men det är även en 120-bur som ska med, och hur ska den få plats bland täcken, kuddar och kläder? Och hur får toalätt och hö plats? Och kompostgaller? :S

Och resan kommer ta 6-7 timmar ungefär. Hur många gånger tror ni att jag behöver stanna med henne?

Hur gör ni när ni åker bort?

Michiis
0

Jag brukar låta nån släkting elr kompis ta hand om mina djur. Men oftas får jag lov att stanna hemma.. Men vi åker inte så mkt heller.. Och inte så långt.. Och på ställerna jag ska till så har jag redan fixat bur där borta xD

// Michis

[Niike]
0

Fixa takbox? ^^

Du kan ju stanna 1 gång i timman/varannan timma kanske?
Har inte erfarenhet av långa resor, hoppas det löser sig och att du får ta med någon =)

emmsaaan
0

#2 Just ja, den har vi! :) Tack.

Em--ma
0

Vad ska man ha takboxen till?? :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Clariiz
0

Åh mys att resa med kaninerna <3
Har dock inga tips?..

Under resan kan du ju sätta en liten vattenflaska (du vet en sån pytteliten) på gallret. Det brukar vara uppskattat!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

#3 Varsego :D
#4 Ha saker i.

DodeN
0

Eller så frågar du i någon djuräffär eller djurpensionat så kan kaninen få lite semester med.

Svärmor brukar passa mina kaniner när vi åker iväg, är inte kaninen van att åka bil i värme och trång bur så kan dem bli väldigt rädda.

Jag hade en kanin när jag pluggade på universitet och åkte hem till föräldrarna varannan helg. Då hade kanien en bur där så han åkte i reseburen men jag fick vänja honom med små resor först, tog ca 3 timmar att åka varje gång vi pendlade.

Men med flera stopp och mycket gottis så gick det bra, efter ett par gånger så somnade han i bilen och njöt.

Men tänk även på risken om ni krockar, då är det inte bra att ha en kanin i knät, speciellt inte om den sitter i en bur. Bättre att tänka på det före än efter.

Men om du ska ta med den se till att kaninen dricker och är sval. Och gör klart med resten som ska med att det kommer bli mer stopp än om man åker utan kanin, speciellt om det är väldigt varmt väder. Jag stannade oftast 1gång/timme så det inte skulle bli för jobbigt för kaninen.

emmsaaan
0

Men jag vill ha med min kanin för uppfödaren ska vara på Öland och vill gärna träffa henne :)
Min kanin är ganska van så det blir nog inga problem.

DodeN
0

Se till att vätska upp den då, speciellt om det är varmt.

Sashhi
0

#8 - -Ska du inte ha med dig båda kaninerna ? ;o

Not your mom, not your milk.

Bejja
0

#2 Haha! Trodde att kaninen skulle vara där i xD
 Men de brukar klara lite längre resor, sålänge det inte är för varmt i bilen! Jag har haft med en av mina upp till stockholm från Skåne.

emmsaaan
0

#10 Nepp. Tror inte ens att jag kommer få ta med en ;/
#11 Haha! Okej, ah det är ungefär så långt :)

[Niike]
0

#11 Det är klart, höhö xD

KvirrZ
0

Jag åker ofta ner med alla mina kaniner till Öland, ska göra det 2 gånger nu i sommar.
jag stannar 1-2 gånger under resan(de går inte ur burarna) och tittar till dom ofta. De har dom alltid klarat av jättebra :)

- Mvh Emma

emmsaaan
0

Tack för alla svar! Nu gäller det bara att övertala mamma..

[Niike]
0

Lycka till! :)

Em--ma
0

#15 säg hur du gjorde sedan ;) Vill försöka övertala mamma att ta med min kanin på semester :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

thexclub
0

du behöver egentligen inte stanna överhuvudtaget, jag har åkt 9 timmar i sträck utan stopp. Visserligen stannade vi en gång för att äta och då kollade jag till dem.

the vanity, it becomes insanity

DodeN
0

9 timmar i en trång bur tror jag inte någon skulle uppskatta. Visst dem klarar säkert av det men resan ska väl vara bekväm och rolig även för kaninen.

Stanna tex. vid någon rastplats utan massa folk och ta ut kaninen i sele och låt den skutta lite så blir det troligen nöjdare än om den måste sitta i en trång bur flera timmar.

Vet inte om det finns regler för hur länge dem får vara i resebur, men någon annan vet säkert det. Själv skulle jag inte vilja att dem satt mer än 2 timmar utan att frå sträcka och skutta av sig lite.

KvirrZ
0

Själv skulle jag aldrig våga kaninen skutta någonstans på väg. tänk om den skulle rymma? usch.. då skulle man ju aldrig kunna få tag i den..

- Mvh Emma

thexclub
0

mina kaniner sover bara hela resan, de mår nog knappast dåligt av det.

the vanity, it becomes insanity

[Wera]
0

Om jag tar med några av mina kaniner har jag oftast plats i bilen (vi har en "stor" bil). Så jag vet inte.. brukar heller inte stanna bilen för något mer än att t.ex. om vi skulle handla eller gå på toa (A) Kaninen får sitta i transporten hela vägen, ibland tar jag ut den så den sitter i knät på mig och kelar. Ha buren på bil taket XD Haha (om det går :S)