Sable Point? Färghjälp önskas.
Hej!
Jag är inte så insatt i färger och teckningar på kaniner och jag undrar vad det svenska namnet på Sable Point är?
Exempel hur den kan se ut här på denna länk.
Egentligen försöker jag hitta en färg på kanin som motsvarar den som en brunmaskad Helig Birma har (katt). Se länk här.
Tacksam för hjälp! 
Sable = zobel
Ser ut som brun zobelsiames, eller?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja, tina har rätt, zobelsiames brun (am_ bb C_ D_ gg)
#1 Okej, jag hade en tanke att just Sable kunde vara Zobel, tack för det! :)
Men jag ser att det finns även Siamese Sable vilket ju isåfall borde vara Zobelsiames?
Så då borde ju Point vara något annat? Det tycks ju finnas ett antal Zobelvarianter…
Tycker det är ganska förvirrande med kaninfärger måste jag erkänna, haha. Men man lär sig väl med tiden. :)

Jag är inte heller så där haj på färger men jisses vilka snygga kaniner!!!
#4 Ja visst är dom coola. Men jag antar att de amerikanska idealen inte helt överensstämmer med den nordiska standarden? De verkar betydligt mer håriga överhuvudtaget än de ska vara här?
Kanske det även är så att alla färgerna inte har en motsvarighet här i norden heller?
#3: Dedär kaninerna är zobel brun.
#6: Menar du att de angett färgen fel där eller är det så att det som på amerikanska heter Siamese Sable = Zobel brun på svenska?
Kan det vara så att Sable Point = Rysstecknad?
Nej ryssar är rödögda.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jafinns lite varianter..
Zobel
Zobel siames
Skillnaden är att zobel siames är nästintill vita på kroppen och endast färgade på tassar, öron, ansikte.
En zobel är färgad på kroppen men har mörkare partier av samma färg på öron, tassar, ansikte
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
En liten fråga inom detta ämne, är sobel och zobel samma sak? Kan man skriva det med både z och s?
#9: Ja just det ja. glömde det… :)
Putt, har någon svar på #11 ? :)

Vill du ha en kanin som liknar en brunmaskad Helig birma är Zobelsiames brun det närmsta du kan komma! Rysstecknad brun är också lik, fast de har röda ögon.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Jag är inte så bra med det där om färger… Men iaf väldigt söta djur! :)
#14: Okej då är jag med.. Tack! (tänkte just att det kanske var så att namnen inte riktigt matchar översättningsmässigt.
#15: Okej, tack för hjälpen!
#16: Ja visst är dom fina… :)