Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1010 ggr
PaaatyPalm
0

Eget hö ?

Funderar på att göra litte eget hö ^^. Men undrar hur jag ska gå tillväga :P , kan man typ ta gräsmatte gräs eller ska det va något specielt gräs :P ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Siggen
0

Man ska inte ta gräs man har klippt med gräsklippare ;) Men det låter ju nästan självklart.. men ändå, ville bara säga det :) Pappa slog gräs förra året på sommaren, det var bra, vi tänkte ha det till kaninerna, men vi gav till hästarna och då tog det slut :D

Mvh Sigrid

PaaatyPalm
1

#1 hehe jo det vet jag :P , men hur ska man torka det o så ?

20 årig djurgalen moder* 

Siggen
0

Vi lät det ligga i solen på samma ställe i typ.. gångar :D Sedan lastade vi upp det på några himlans.. hö grejer :D Det var jobbigt men roligt :)

Mvh Sigrid

aliciia
0

jag torkade hö, i ett sjul, där det itne regnade in, så spridde vi ut det på hela golvet, de va mörkt å svalt..

LolloT
0

bra ide´med eget hö :) lycka tilll :D

Pajjen
0

ska prova, men ska det vara ngt speciellt hø elelr det kvittar? Kan det vara sånt hø du har plockat från din trædgård?
Och hur ska man torka det utan att det gæser osv?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Zvintos
0

Hö består utav flera olika grässorter, oftast ängs- och timotejhö.
Inte av vanligt gräsmatte-gräs.

Kim-Lejon-Pelle
0

Vi har flera åkrar som vi slår hö på.

[Niike]
0

Jag har hört många som säger att gräs, eller när man torkar brännässlor, att det ska ligga svalt och mörkt.. Men det bästa sättet är väl när det blåser och är varmt?
När jag torkade mina nässlor hängde jag upp dom i torkställningen och dom torkade jättefort, eftersom det blåste varm luft typ ^^

PaaatyPalm
0

så jag ska typ ta ängshö och inte från min gräsmatta ?

20 årig djurgalen moder* 

[Niike]
0

#10 Ja.

KvirrZ
0

när vi gör eget hö så slår vi på våra ängar på öland. gräsmatta går nog inte..

- Mvh Emma

Siggen
0

Vi slog också på ett ställe där det var "ängsgräs", alltså inte gräsmattegräs :D Men det användes inte som åker, utan hade växt igen liksom :)

Mvh Sigrid

PaaatyPalm
0

men hur ser man om det är grösmatte eller ängs gräs ?

20 årig djurgalen moder* 

Fnyan
0

Slår ängen å hänger upp på tork på nån slags hö grej XD men dehär året åt alla älgar upp de ;S :O XD