Manteltecknad avel.
Om man har en hyfsat bra manteltecknad kanin och parar den med en enfärgad. Är det stor chans att få bra manteltecknade kaniner då eller lär dem bli mer åt det brokade hållet? Eller kan man veta det?
Ingan aning.. men min kompis tänker börja avla med mantel viltgrå och hel viltgrå.
Det varierar. Men ja du brukar få rätt fint mantlade :) Det är ju så du får fram manteltecknade.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Brokade kaniner får du om du parar med föräldrar som båda är mantlade..
#4 Jo det vet jag. Hanen är manteltecknad honan är inte brokad/manteltecknad (hon är g/s japanwiener).

Parar man mantel med mantel blir det 25% chans för vitscheckar, eller har jag fel?
Man parar oftast mantel med enfärgat för att få fram bra mantlar.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#6 Jo, då är det 25% chans för vitscheckar, det är rätt.
Ifall man parar en manteltecknad med en enfärgad blir det manteltecknade ungar.
Det borde bli 50% chans för manteltecknat.**
Men jag tänkte är det vanligt att det blir dåliga manteltecknade dvs brokade?
**

Jag tycker inte att man ska para mantlat+mantlat. Även om det kan bli bra mantlar så tycker jag inte att det är värt det om det blir vitscheckar som inte kan ta upp saltämnet natrium och får grova defekter med matsmältningen vilket kan leda till döden.
www.frihetenskaniner.se

Då ser jag hellre att man parar mantlat+enfärgat, vilket många uppfödare gör för att få bra mantlar. Kan bli dåliga mantlar också, men hellre en frisk kanin med dålig mantel än en sjuk kanin med bra mantel.
www.frihetenskaniner.se
#8, #9 Jag håller helt med dig. Men nu är det ju inte alls det jag frågar om. Jag tänker inte para mantel + mantel.
Enfärgad + mantel måste ge: (om vi säger att det är fyra ungar) 2 enfärgade och 2 mantlade? Kk, Kk, kk, kk
Mantel + Mantel: Var fjärde unge vitscheck (KK)
Vitscheck + Enfärgad: Endast mantlade. (Kk)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#12 Jo, så är det…
Men grejen är den att jag sett några som har parat en enfärgad med en mantelt. och några ungar blev enfärgade och några brokade (alltså manteltecknade men med på tok för mycket vitt.). Jag tänkte om det är vanligt att det blir så.

#13: Det är beroende på OM båda föräldrarna har mantlat i sin stam.
Har du en hona som enbart har enfärgad stam, och en hane som har mantlat på båda sidor av sina föräldrar, så är det ett helsike att få fina manteltecknade djur, eller tvärtom…
Ska du vara någerlunda säker, så tar du en enfärgad unge från en enfärgad mamma och en mantlad pappa, och avlar vidare på den linjen…
#14 Ok, honan har en enfärgad mamma och en mantlad pappa och hanen har en mantlad mamma och en enfärgad pappa.

#15: Jaha, då har du mantlade djur på båda sidor….bäddat för problem,,,
Sen är det inte säkert att du får någon mantlad unge alls…det är ändå slumpen som avgör..
JAG t.ex. fick två enfärgade, en madagaskar, och en isabella(pappans farfar var isabella), från en enfärgad hona och en mantlad hane…
#16 Jasså? Så vad ska man i släkten då, jag förstod inte riktigt?
Jo, det är klart att slumpen avgör, jag tänkte mest OM jag skulle få det. Då du fick var det ju ändå bara 2 ungar så ju färre ungar det blir ju mindre chans för mantelt… antar jag..

#17: Nej, ett mantlat anlag (Kk) är dominat över enfärgad (kk)..
Man bör eftersträva att ha enbart enfärgade(kk) djur i släkten på ena eller andra sidan(hanen eller honan), och mantlade(Kk) på den andra sidan, för att vara säker på vad man får för teckning på ungarna…
#18 Oj, tänkte inte riktigt, jag vet ju att Kk är dominant x)
Så t.ex. honan ska ha endast enfärgade i släkten och hanen ska ha både enfärgade och mantlade (de måste ju ha både och för att det inte ska bli vitscheck)?

#19: Japp!
#20 Ok, då förstår jag. Tack för alla bra svar! :)