Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2222 ggr
Bejja
0

Så j*vla dålig stil!

Jag köpte en hona för ca. 1 månad sedan, en jätte fin avelshona från Lyktans. Efter en vecka såg jag 4 döda ungar i boet, jag fick panik och kontaktade den fd. ägaren. Hon hade inte parat kaninen och var jätte chockad! Men sen visade det sig dessutom att för 2 månader sedan hade honan fått en död kull, utan att äagren visste! så alltså på 2 månader, två döda kullar.
Dagen före jag hämtade henne parades hon dessutom så nu har det gått 29 dagar. Antagligen en till död kull!
Inte bara detta med kullarna, honan har dessurtom blivit jätte aggressiv och jag mår jätte dåligt varje gång jag går ut till kaninerna.
Ägaren vägrar att ta tbx henne, så vad gör jag? Jag vill inte behålla elr avla på en sån här förstörd kanin iaf.. men samtidigt vill jag inte sälja till nån barnfamilj som kmr få problem.

Jennie104
0

Fy f*n vilken dålig stil!

Bejja
0

Jaa :'/ Hon blev riktigt otrevlig!

Jennie104
0

2# Uch det är så jobbigt med oseriösa personer!

Denna kommentar har tagits bort.
EllinorK
0

Lyktans, hrms, visst är de hon med teddydvärgvädurarna?

Hon är lite speciell hon.. Eftersom hon slutat med Avel så förstår jag att hon inte tar tillbaka den.

Em--ma
0

Står det inte i ett kontrakt ( Hehe, det kanske bara gäller hästar)
Att Den fd. ägaren till djuret MÅSTE ta tbx. djuret om inte ägaren är nöjd?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

EllinorK
0

Vissa uppfödare skriver inte kontrakt.

ciss
0

Otroligt dålig stil.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Eichan]
0

Fy villken dålig stil!

Har hört att Lyktans kaniner är väldigt aggresiva av sig..

ciss
0

#0: Kontaktar dig via PM ..

www.frihetenskaniner.se

Bejja
0

Hon kmr ej från amanda utan från en privatperson =/

ciss
0

#11: Hon kommer väl från Amanda från början?

www.frihetenskaniner.se

Bejja
0

#12 Korrekt!

Bejja
0

Men vad gör jag av henne?

emmsaaan
0

Dålig stil! Usch, blir så arg när folk gör så.

WingsofDestiny
0

Anmäl förra ägaren om det är möjligt. Åk till veten och be dem kolla ifall hon är gravid om du inte kan se det själv. Är hon det så vänta tills kullen föds (förmodligen blir det en död kull), avliva honan efter det. Det är för hennes eget bästa.

Nicolina
0

Vad tåkigt det som hänt = (

Men vänta och de vad det blir av denna kull som hon är dräktig med nu, kanske den överlever även chansen inte är stor med tanke på vad som hänt tidigare kullar.

Försök sen att få henne tam, pyssla masor med henne, lägg verkligen ner tid och arbete på henne. Men Avel bör du ju utesluta vilket jag gissar mig till att du redan gjort…

Funkar det inte, så finns det faktiskt personer som vill ta sig an sådana här individer, det gäller bara att hitta de, och ha tålamod innan man finner dem. För det är inte bara barnfamiljen som vill ha kanin, så snöa inte in på det. Enligt mig så är inte ens kaniner barndjur….

[Eichan]
0

Vart finns hon?

Skulle gärna ta henne ett tag om kullen inte blir lyckad..

Trasdockaa
0

#5 Ja det är hon som hade över 50 "avelsdjur", och att hon är speciell är ju inget snack om saken… Frågan är vad kaniner betyder för vissa människor?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

WingsofDestiny
0

#17 japp stämmer, jag tar mig gärna an en sådan kanin. Har gjort det förr och jag älskar att arbeta med en kanins temperament lika mycket som jag älskar att arbeta med en hunds =).

Man kan ju försöka arbeta med temperamentet först och om det inte går så finns ju bara en utväg =(.

blaskigtkaffe
0

#16 Avliva? :S .. Bättre att försöka få henne såld till en kaninvan människa å försöka få henne snäll igen än att bara ge upp … alla borde få en andra chans, enligt mig.

WingsofDestiny
0

#21 det var det jag skrev i #20 =D

Bejja
0

#17 Nått sånt hade jag väll tänkt mig.. fast nu e man ju nästan rädd för honan.
# 18 I Skåne.

blaskigtkaffe
0

#22 Jag hann inte se det ^^ .. folk skriver så jäkla snabbt här! hann komma fleeera inlägg när jag skickade, haha :P

Hanna-
0

Dålig stil!

ciss
0

#17: Låter bra.

www.frihetenskaniner.se

blaskigtkaffe
0

Kommer inte Mio från Lyktans också? .. Verkar vara mycket strul med kaninerna därifrån! himla dålig stil, synd om både kaniner och ägare :/

Hoppas du hittar en bra lösning, Bejja.

[Eichan]
0

#23 Humm.. jag bor i uppsala.. Om hon på något vis kan transporteras så…

Elina.
0

Kanske inte så bra att kasta skit på en uppfödare via ett forum, utan att ge henne en chans att försvara sig? Kanske det är bäst att kontakta henne om man har klagomål som rör henne?

Att en kanin blir aggressiv kan ha många orsaker, det behöver inte enbart bero på arv. Får en uppfödare fram flera aggressiva kaniner / många i en kull blir aggressiva, ja då ska uppfödaren nog ta sig en tankeställare.

Nicolina
0

#23 Ja då blir det ju svårare… men det är bara att köra med tjocka jackor som det inte gör ngt om det går hål i samt tjocka vantar när du hanterar just henne. Ibland kan det hjälpa också, vet att man kan få aggresiva hamstrar tama genom att hantera dem för med handskar och sen långsamt gå över till bara händer.

Iom "skyddskläderna" blir man ju inte rädd för djuret heller, utan vågar ta för sig lite och visa vem som bestämmmer på ett schysst sätt självklart.

ciss
0

#27: Ja, om du menar Lyktans Hugo "Mio" som ägs av Matilda/Frihetens? Han kommer från Lyktans.

www.frihetenskaniner.se

WingsofDestiny
0

#30 hanskar ska man inte använda på djur eftersom det skrämmer dem då handskar har en speciel lukt och ser annorlunda ut.

[chriistina]
0

Vill du inte ha kvar henne och inte har möjlighet att arbeta med henne så skulle ev jag kunna ta henne… fundera på det när du bestämt dig.
Den kan ju ha blivigt agresiv av sättet att hantera den och kanske blivigt stressad. Och stress kan påverka honan så ungarna dör. Alla kaniner bode få en chans att förbätra sig.

Tindra1
0

En sån dålig stil!!!

repekka94
0

#33 hoppas du tar henne vet att du är duktig på kaniner <3

Lans
0

Oj dålig stil /:  Finns säkert ngn kaninvan som vill ge henne en andra chans.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Frihetens
0

Håller med Elina. Varför ska ni klaga på Amanda på ett öppet forum? Snacka med henne privat om ni har problem med henne! Har två helt underbara kaniner därifrån.

Vet ej vad du ska göra dock. Jättetråkigt såklart .. :/

Jennie104
0

37# Håller med dig och Elina

WingsofDestiny
0

#37 är nog inte uppfödaren som orsakat det vad jag förstod av det som står på #11

Lizzan
0

Så dålig stil :/

Bejja
0

När jag var ute nyss satt hon i det mörkaste hörnet och kom bara fram när hon skulle jaga bort mig från matskålen.. Hon verkar otroligt olycklig. det känns verkligen jobbigt..

ciss
0

#37: Dom flesta (?) har inte klagat på Amanda utan tyckt att det var dålig stil av den förra ägaren.

Bejja köpte henne inte från Amanda, utan från en privatperson, men i grund & botten kommer hon från Amanda. :)

www.frihetenskaniner.se

Bejja
0

Ville bara säga också att det har kommit fram att den fd. ägaren (ej lyktans) hade misskött henne, inte städet buren elr gett kärlek så brist på socialt umgänge gör att hon är på det viset. så jag får jobba med henne sålänge jag orkar.. hon ska iaf inte tbx till ägaren!

Bejja
0

#42 så sant!

Lippo
0

Verkligen dålig stil! :/

repekka94
0

ursäkta OT men kan man putta på sin egen tråd???

Dålig stil!!

skanorskaniner
0

#29 och #37: Bea klagar ju inte på Amanda utan den förra Ägaren.

Bejja
0

#29 Kaninen kommer inte från amanda! Jag klagar inte alls på hennes kaninhållning elr uppfödning. Kaninen kommer från en privatperson som köpte henne därifrån. Är det du skriver riktat till mej?

ciss
0

#43: _hon ska iaf inte tbx till ägaren!

_Bra!

www.frihetenskaniner.se

Jennie104
0

49# Jag tror hon syftade på inlägg 27# :
Kommer inte Mio från Lyktans också? .. Verkar vara mycket strul med kaninerna därifrån

PaaatyPalm
0

Uch :( , inte alls kul :( Lycka till iallfall.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Frihetens
0

#42 Nej, och jag skrev inte heller att "de flesta" gjort det? Om du scrollar uppåt ser du flera som skrvit nedvärderande saker om henne, och jag tycker det är fegt att göra det på ett öppet forum.

[Stampelina]
0

Fy f-n! Vilken oseriös människa!

Trist att Du blev lurad. Tycker synd om Er…

Hoppas allt blir bättre snart. Det kanske vänder…?

Melvis
0

Avliva henne inte!!
visst hon har haft det dåligt och så, men åk till veterinären dom vet säkert nån spec person som kan hjälpa dig.
Du kan ju inte avliva kaninen… 
utan en andra chans.
ta hand om henne så kanske det vänder.
Se det som en utmaning och om du lyckas så vet du att du är en jätte bra Kanin-Matte

Elina.
0

#48: Nej, det var inte riktat till dig.

kastanjen
0

För att försvara Lytktan kaninerna lite måste jag säga att jag har en helt fantastisk kanin från lyktan kanon i temperamentet och så har jag en kanin vars pappa är från Lyktan, även han super go!!

Jetaime
0

Har inte läst hela tråden…men jag hade en hona för ett tag sen som blev helt knäpp när hon va och hälsade på en hane när hon skulle ha sin första kull, jag lät dom sitta tillsammans över natten och nät jag kom ut på morrgonen så var honan ätte konstig, hon morrade och höll på.. dest längre tid det gick på dräktigheten, destu morrigare och surare blev hon, man jag tnäkte att det är nog normalt och går över igen när ungarna har kommit, men det gjorde det inte.. hon var väldens bästa mamma och tog jätte bra hand om sina bebisar och lät mig pilla på dom hur mycket jag ville, men jag fick absolut inte röra henne.. så jag visste inte alls vad jag skulle göra…

Efter några månader lyckades min 4 månaders kaninhane rymma in till henne och jag trodde hon var parade, men var lite tveksam eftersom william bara var 4 månader.. eftersom detta var så sent på året tog jag in henne så att ungarna inte skulle frysa ihjäl, om det nu skulle komma några ungar. Hon blev bättre och bättre teckte jag hon morrade fortfarande men attakerade inte så mycket längre. Ett tag efter ungarna hade kommit så blev det ännu bättre och hon visade stålt upp sina små bebisar :) men gillade fortfARANDE INTE RIKTIGT NÄR MAN RÖRDE HENNE (ops caps lock) men när man hade henne uppe så va hon en liten ängel, världens keligaste och goaste kanin vill jag lova! Det blev bättre och bättre och sen va hon helt normal! Och som du kanske förstår så ville jag inte avla mer på henne i och med hón inte passade som avelskanin, vissa gör ju inte det… jag la ut en annons på internet och skrev hela historien om vad som hände när hon blev parad försrta gågen och att hon hade blivit bättre och allt.. man vill ju ändå vara ärlig även om det blir svårare att sälja då. Men så hörde en jätte trevlig familj av sig som va intresserad av en lite kel kanin! Trodde det skulle bli jätte svårt att säjla henne pga hennes historia, men hon har det jätte bra och är nu kelkanin hos en jätte gullig familj uppe i sthlm! Jag saknar henne jätte mycket, eftersom hon blev världens goaste kanin igen.. men jag vet också att hon har det bra i sitt nya hem!

oj, det blev en lång historia, det kanske inte hjälper dig… men lycka till iallafall!!

Fnyan
0

DÅlig Stil! SJälv hände de så för mej att jag å min delägare köppte en kanin som dom sa va hona å 1år gammal, när vi fick den så märkte vi att de var en kille (vi kollade könet) + att efter 3dagar att vi köpt den så dog den! :( :(

Ync
0

FYFAN,
sånna dära människor borde inte få ha kaniner,!
klart man måste ta tillbaka kaninen hon köparen inte kan hanskas/tycker om den.

sånt där skit gör min jävlit arg.

Bejja
0

Har bestämt mig för nu att inte ta en ny kull, vill inte utsätta en fd. misskött hona med 2 döda kullar för en ny dräktighet. Därför undrar jag om någon vill ta sig ann henne?

johanna_loveAnimals93
0

Usch :S

Ehly
0

#60 vart finns hon?
Hur pass bitig är hon?
Vill du ha något för henne eller bara ett bra hem?

[chriistina]
0

#60 Är hon fortfarande "jobbig" och så?
Jag ska verkligen inta ha en ny kanin men skulle kunna ta henne på foder om hon behöver jobbas med och bli snällare. Men vill inte ha fler kanin långsiktigt just nu då jag vill sattsa på teddydvv sen. Men två månader skulle jag kunna ta henne, men kanske dumt att flytta henne son kort tid, blir inget stabilt vilket hon verkar behöva.
Aja, hittar du ingen kan du ju höra av dig. Men hoppas du hittar ngn som vill ge henne massa kärlek :)

Bejja
0

#62 I Skåne, hon är nervös av sig och skyddar ibland sitt revir i buren.
Först o främst bra hem.
#63 Hon har blivit bättre och jag vill helst att hon kommer till ett hem där hon kan få chans att stanna :) Så lämnas inte ut på foder om det inte är en längre tid, för hennes skull (:

WingsofDestiny
0

#64 Vad är det för ras och har du någon bild på henne?

Bejja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#65 Hon är en Lejonhuvad, lite mindre "modell" dvs. liten i kroppen (:

WingsofDestiny
0

#66 Gud så söt hon är synd att hon bara finns så långt bort och att man inte har en till bur. Alla burar är ju upptagna.

Nilam
0

Jag hängde inte med nu tror jag…. En vecka efter du fått henne så fick hon en kull? Men hon blev parad dagen innan du hämtade henne så nu kanske hon har en till kull i magen? Hon kan väl ändå inte ha två kullar i magen?

Och, först säger du att hon inte tagit tidigare kull, men sen så har hon det och det va dödfödda ungar?

Jag behöver lite utredning på denna historia för jag fattar inte hur allt kan gå ihop…

Bejja
0

#68 Hos hennes förra ägare fick hon minst 1 dödkull 1,5 månad före jag köpte henne, detta visste jag inte. Dagen före jag köpte henne parade den fd. ägaren om henne men tack o lov kom inga ungar efter den parningen, antagligen föratt hon en vecka efter jag hämtade henne födde 4 döda ungar, så hon hade redan en kull i magen när hon parades. Försökte svara så gått jag kunde.
Fått svar?

Nilam
0

#68 Okej, tack då förstår jag:)

Vilket elände då, det är inte kul när man stöter på såna problem:/

Bejja
0

#70 Ja, verkligen! Hon verkar så olycklig dessutom.. har inte haft ett roligt liv.

Issis
0

Nej stackars dig och din kanin :( Bor också i SKåne och vill ta henne, men kommer inte att få fler kanier nu på ett tag och senare kommer jag att satsa på holländare… speciellt holländare från MarHai :D Mn lycka till nu och ja… ha det bra! Kram:}<3

MysanMinGodis
0

Vilken j*vla människa Skrikandes   synd att man inte kan anmäla sånna personer xD

annaforsgren
0

usch:( hoppas det löser dig med allt!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

DreamerOf
0

Min ena kanin kommer från djuraffären, där dom kanske inte blivit superkelade från som små bebisar, men är ändå världens snällaste kanin nu! (: Min hona kommer från Stjärnornas kaninuppfödning o är väl lite aggressiv ibland, när man håller på nära hennes ansikte med spån m.m.. men hon är betydligt snällare nu, tror bara det e tonåren som spökar.
I början så bet hon när man kom för nära hennes mun, men jag har tränat bort det med en MASSA kärlek.

Matilda/Frihetens är verkligen jätteduktig o verkar ta ansvar, vill jag bara säga :P
/ Johanna

[Zoie]
0

Dålig stil säger jag bara.  Jag tycker att h*n som du köpte henne ska ta tillbaka den.

[Wera]
0

VRF ta upp en gammal tråd :S ?

DreamerOf
0

kan inte alla sluta med att säga sådär? ;O man får väl ta upp en tråd, irl? asså säg de iaf lite snällare..

[Lill-Kotten]
0

någon som kan länka till "lycktans" eller hur det nu hette…?

aliciia
0

#79 hon har lagt ner,

[Lill-Kotten]
0

okej

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.