Introducera ny kanin
Nu är det ju så att jag snart ska hämta hem en liten kaninhona (8-10 veckor) o introducera för min kastrerade hane. Hur är bästa tillvägagångssättet egentligen? Jag har hört att man ska ha dom i varsin bur bredvid varandra ett tag först, är det så? För med tex råttor fungerar det inte alls, då det försvarar sin bur mot den andra hela tiden, iaf alla råttor jag haft.
Att de ska träffas på neutral plats osv vet jag ju. Har även en oanvänd bur som de kommer få flytta in i isf, som ingen av dom varit i förut.
Bomba med tips?! :)
Visste inte i vilken kategori jag skulle lägga tråden..
Jag har bara satt ihopa två halvvuxna honor, två ggr, så vet inte riktigt hur det är med kastrerad hane och kaninhona..
Men första gången jag skulle sätta ihop två kaniner, så ja det va ju mest dom själv som fixa det, då jag hade dom ute i vars en Hage brevid varandra, och så gick dom in till varandra, för dom va så pass små att dom kunde komma in till varandra. Fick panin först och bara delade på dom men efter ett tag så lät jag dom va tillsammans ute i hagen och var för sig i buren till det gick bra i hagen, sen fick dom flytta in i samma bur också :)
Det va samma sak med dom andra två honorna, men där besrämade jag det själv, och satte först in den ena honan i hagen, den mest underlägsna ho´nan, och sen den andra, iblrjan jagade dom varandra lite och skulle visa vem som betämde, men dom gjorde inget dumt så jag bara lät dom va, Efter ett tag så lät jag dom vara tillsammans i buren också, och det gick finfint ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har bara "kastat" ihop dom som jag har i hagen, dom slåss en stund sen är det bra.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
När Alpha var liten fick hon och Fia träffas i uteburen på en gräsplätt där ingen av dom varit innan, och det gick jättebra!
Sen fick jag ju sära på dom av en anledning, och när jag nu provat att sätta ihop dom igen slåss dom hur mycket som helst, så dom får bo själva nu.
Vi brukar sätta ihop kaninerna i köket till en början…just för att ingen ska tycka att det är ens "revir" och så…så kan det vara bra att dom kan känna att dom kan springa iväg en bit om det blir läskigt. Stitch tycker det är bra iaf för hon är en liten fegis och får lite panik när hon inte har nånstans att ta vägen.
Tack för alla svar :) Verkar som alla här låtit kaninerna träffas utomhus. Tycker ni jag ska sätta ihop dom tex på köksgolvet ett tag eller så? Hugo har inte varit där. Har ju innekaniner, så på gräset blir inge bra ;)
Hoppas det inte blir några problem :) Hugo uppför sig mot Berit så länge hon inte morrar o fräser, då blir han så jäkla rädd så han hoppar på henne. Men om Berit är lugn så bryr han sig inte om henne, o förhoppningsvis ska väl inte den lilla ungen morra o ha sig, det vore väl konstigt (;
#5, hehe jaha vad bra, då kanske jag ska prova köket då (;