Sjuk/skadad?
Har din kanin / någon av dina kaniner blivit skadad, sjuk elr något sådant? Hur? vad gjorde du? klarade den sig? vad ska man tänka på? Vad för medesin fick den? vad ska du göra nästa gång detta händer en annan kanin? vad vad det för sjukdom/skada? är skadan bermanent? hur länge bå gick sjukdomen/skadan och hur länge på fick behandlingen? m.m
Tänkte starta denna tråd för man kan ju lära sig något om sjukdomar och skador :)
Althalus fick en liten infektion i såret efter att han kastrerades förra sommaren (nästan precis ett år sedan på dagen nu). Operationssåret blev vätskefyllt och allmänt svullet. Åkte in med honom så han fick antibiotika (inte riktigt men liknande) subkutant och därefter fick jag ge honom samma lösning två gånger om dagen i tre dagar oralt. De preppade sex sprutor åt mig så det var bara att "öppna" dem och försöka få stackarna att svälja det.
Gick relativt smidigt och infektionen läkte fint. Althalus var dock inte allt för glad att få en spruta uppkörd i munnen =/
Jag har inte planerat att kastrera kommande hankaniner eftersom jag skulle vilja kunna ställa ut dem. Men om jag ska behöva ge medicin fler gånger så tänker jag i alla fall fråga om jag inte kan få riktigt sprutor istället (om medicinen går att ge subkutant) eftersom det är smidigare. Jag vet hur man ger sådant på människor och har utbildning för det (liksom intravenöst men det är overkill i sådana här fall) men jag tror inte jag får ändå ^^
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Lillan har skadat bak benen.. som läker nu av sig själv.

Jag hade en 15 veckors gammal liten dvärgvädurs hona som bröt bakbenet, högt upp. Rinde veterinären som berättade att benbrott på kaniners bakben är mycket svårläkta och att kaniner lägger större delen av sin vikt på bakbenen, hon rådde oss att antingen låta henne sitta i en tranport bur lr liknande i 3 veckor och se vad som hände, eller att ta bort henne. Redan samma dag tog vi bort henne, hon såg ut att ha väldigt ont och jag klarar inte av att se djur lida!

Min kanin Totte blev en gång föstoppad alldeles precis när vi köpte honom. Antagligen för att vi inte vänjde honom vid vårat foder utan gav honom det direkt. Han var föstoppad i 3 dagar & vi fick ge honom olja för att det skulle släppa. Som tur gjorde det de!
vetrinären sa att Totte va en liten mirakelkanin som överlevde att gå så länge. Att det va meningen att han skulle stanna kvar <3 :)

Nelli tappade hela klon en gång. Vi åkte in till veten och fick alsolsprit och de kollade att den skulle växa ut rakt igen. Vi hade en barnstrumpa på henne så att hon inte skulle komma åt med bakterier och annat på den. Men det funkade inte så jätte bra. Men istället fick hon bara rastas inomhus och jag städade buren noggrant varje dag. Det läkte sedan jätte fint :)
Och sen har Nowa fått mask i magen en gång. Det behandlade jag med maskmedel i tre dagar. Sedan försvann det :)
Gucci har haft Urinvägsinfektion, det behandlas med antibiotika. Jag kommer inte ihåg så mkt av det då det vara länge sen. Men det försvann också iaf. :)
Min förra pälsboll jag hade bröt tån, åkte till vetrinären som tittade att inget annat var trasigt och sen fick hon skuttförbud ett par dagar. Hon fick inte sitta på burtaket utan skulle ta det lungt. Det läkte och blev normalt igen. Den stora klumpen jag har nu har vairt sjuk/skadad mycket. Mer än alla mina kaniner jag haft innan ihop. Först hade hon rinnande nos, svårt att andas osv. Tog henne till vetrinären som tittade och undersökte. Kom fram till att hon behövde få vila, att vi skulle ta bort henne från minsta drag, ta bort höet ett tag och inte dammsuga när hon var i närheten. Dem misstänkte någon allergi. Hon blev inte bättre så vi gick tillbaka och fick örondroppar, höstmedicin och slemlösande utskrivet och efter någon vecka blev hon frisk. Men hon är lite känslig för damm och cigarettrök så hon får inte vara ute på balkongen när någon är här och röker Sen så kom hon i bråk med den andra kaninen och fick sår på örat och sidan. Då pratade jag bara med vetrinären, upptäckte inte såret direkt trots att jag undersökte bägge kaninerna när dem hade slagits. Hon fick en tratt och bandage på såren, och så fick hon flytta in i vardagsrummet så vi kunde ha stenkoll på henne. Även det läkte efter ett tag. Dem smet ihop igen så hon fick ett litet bitsår men den här gången räckte det med bakteriedödande kräm och sen att vi la om såret. Jag är utbildad i vården så vetrinären tyckte det räckte med att vi skötte sråren som om det var en människa och kom in om det såg fult ut. Dem vara bara ytliga. Och senast så skrapade hon upp baktassarna så det blev sår. Hon satt i sitt egna kiss hela tiden och sladdade mycket på golvet. Så då blev det vetflex bandage på tassarna. Även det läkte fint. Men hon är den som varit sjuk och skadad mycket, kanske bara otur eller dåliga gener. Trots att hon är störst så är det hon som fått stryk när dem kommit ihop. Den lilla kaninen har bar fått lite bitsår i örat.