Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3109 ggr
HomecomingQueen
0

Kutterspån

Googlade på kutterspån bara för skojsskull och då stod det såhär på wikipedia:

Kutterspån används också, eller har använts, som strö till djur i bland annat ladugårdar, svinstall, och hönshus. Det är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagare som hålls som husdjur, som hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande. Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi.

11 § i djurskyddslagen L80 säger: "Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet och i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm."

Alternativ till kutterspån är till exempel alflis, eller aspflis, se närmare t.ex guldhamster.

Det jag köpte idag (Woodies från dogman) tyckte jag var jättedammigt, och Ninja håller på som bara fasiken i det.

Vad har ni för erfarenheter av spån?

Betterhigh
0

Om man inte vill ha så dammigt spån så brukar löspaketerat vara bättre. Jag köpte Woodies förut å det var väldigt hårt packat, och jag tkr det bara var en massa stickor i det. :S

Frida
0

Jag hade spån från början till båda kaninerna men det fungerade inte särskillt bra. För det första så puttade kaninerna bara undan spånet i hörnen eller ut ur buren och la sig direkt på plastbotten. För det andra var det inte ovanligt att höra kaninerna nysa under den period de hade spån.
Har prövat toalätt också men kaninerna verkar inte tycka att det är särskillt bekvämt. Så för stunden får de nöja sig med det hö som trillar ner från höhäcken. Annars går de lösa i köket och har en egen matta att ligga på.

Personligen tycker jag att det "dammfria" spånet är rätt dammigt ändå (prövat olika sorter) Har fortfarande spån till gerbilerna och dessvärre verkar det som att det påverkar min allergi negativt (gräs- och pollenallergiker - börjar misstänka spånet allt mer för höet verkar det inte vara) så jag får kanske hitta nytt hem till mina småpojkar =(

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

WingsofDestiny
0

Jag har toalätt, damfritt, bra uppsugningsförmåga, billigt och drygt. =)

Kristall
0

Hade kutterspån till dvärghamstrarna, och först även till tamråttorna som vi hade. Men en av råttorna började rossla och blev sjuk, och då fick jag reda på att det var cancerframkallande.. Då bytte jag såklart strö, till aspflis, något som man fick beröm från vet.en av ^^ Funkar utmärkt, dammar inte alls! :)
Har även haft Toa-Lätt till råttorna, men det var för hårt enligt mig.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emma_B
0

Jag hade spån innan. Men det luktar mkt, och man behöver städa oftare. (Mina kaniner går på kattlåda) Nu har jag träpellets. (Men jag ska ev. börja med spån igen)

Issis
0

Jag har spån och mina kaniner nyser aldrig :) Sen så är det bekvämt och suger in bra ^^

DreamerOf
0

Jag har kutterspån, tycker det funkar bra :) Köper en STOR säck på djuraffären för typ 99:- :P

repekka94
0

jag hämtar kutterspån från "sågen" det är stora blad som men det är jätte bra

[John-Weinerhall]
0

bara så ni vet Wikipedia innehåller inget som helst tillförlitligt material utan vem som helst kan gå in och redigera så jag tycker inte ni ska förlita er på den faktan!! Mvh John Eriksson Weinerhall

Nicolina
0

#9 Snälla John ge dig nu, förstå att kutterspån faktiskt fungerar på detta viset. Samt att Wikipedia har faktiskt rätt bra fakta, klart man ska ta det med en nypa salt ibland men man får ju använda sitt eget omdöme när det gäller all fakta på internet.

Sen kan det disskuteras hur kutterspån påverkar olika djurarter, om ex. just råttor för ovanlighetens skulle är känsligare än ex. kaniner och marsvin för kutterspån. Mycket beror nog också på vilket kutterspån man köper, vart och hur det framställts.

Här hemma var kutterspån värdelöst i kaninburen, så nu har han hö som underlag och kutterspån i toan bara.

lenis75
0

hej…ville bara nämna när det gäller kutterspån så uteslöt jag det för ett par år sen till mina kaniner tyckte att det skräpade så…så jag testade att använda pellets som underlag å det var perfekt…(eftersom vi eldar med pellets i huset så va det ett plus i kanten för då har man alltid pellets hemma =)))….å så har dom självklart massor med hö.

[Wera]
0

:O Inte undra på att syrrans hermelin hane hela tiden får värsta kletet och skitet i ögonen! (mitt i ögonen jätte svårt att ta bort) men aldrig mina för jag har bara halm till mina, syrran tycker det blir snyggare med spån så hon har det :S  !!!! Då ska jag säga till henne att sluta använda det (vilket jag gjort annars hela tiden).. min kompis säger att hennes kaniner ÄTER upp spånet :O ? :S !!!

repekka94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kutter spån behöver inte vara dammigt det kan vara som blad åxå ska försöka hitta en bild på mitt kutterspån!

här ser man så där

floraklein
0

Jag har spån till min lille stig kpte den minsta påsen man kunde då jag visste att jag bara ville ha det tillfälligt, nu i början.

Jag tänke byta till toa-lätt och/eller halm.

Spån dammar dels till reält utanför, på golvet plus att jag har sett tendenser till att stig boar till det med spånet, vilket i sig inte gör något - men det blir kala delar så att plasten kommer iigeno vilket inte är så skönt för tassarna kanske..