Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4218 ggr
Oriel
6

Kanin som gräver?

Jag har alltid undrat varför det nästan alltid är dvärgvädurar som gräver som galningar och gräver sig ut från sina burar?

Men min kompis har en sådan kanin och vad kan hon göra åt det?

-' Rebecca Johansson

Zvintos
0

Hm, har aldrig haft erfarenhet av det. =P
Har 2 dvv och 1 dvvkorsning, samt haft 1 dvv förut.
Ingen av dessa gräver sig ur alls.
De gräver bort gräs, så jorden kommer fram, och lägger sig i det.
Men det är allt.

Har man en kanin som gräver sig ut, så får man lägga i nät i botten.
Något annat sätt tror jag inte finns, inget som funkar iaf.

Noa-Nisse
0

Min kanin gräver inte alls.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sashhi
0

Min dvv, gräver. För skojs skull. Hon försöker inte komma ut, utan vill ha svalare jord att lägga sig i.

Not your mom, not your milk.

Minelle
0

Samma med mina, dom gräver för skojs skull  (:

Moonstrike
0

Jag skulle inte säga att det bara är dvv som gräver.. Jenny försöker gräva sig ut ur sin bur, annars tror jag inte hon gräver så mkt. Biggles däremot försöker gräva sig in i Jennys bur och gräver lite här och var (bl.a i mammas trädgårdsland ;) ) för att det är kul och för att få det svalt.

Nät i botten av buren rekomenderar jag med.

Clariiz
0

Mina dvvkorsningar gräver som galningar kors och tvärs :P
7sek och du har ett dm djupt hål :P
Lejonen gräver inte *Stolt* :) <3

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Emeliek
0

av alla mina dvv så har endast en grävt och den lilla rackarn gjorde det ofta och stack till grannen och hade sönder deras trädgårdsland, kommer ihåg hur jag låg och väntade i den enda busken som fanns (rosbuske och ja AJ) på att han skulle komma ut från sitt gömmställe så jag kunde fånga han igen.

Leopold som jag har nu har aldrig grävt upp en endaste grästuva, däremot så gräver min hermelinblandning som en galning så häromdagen fick jag lägga nät i botten på hennes utedel, inte för att hon går ut så ofta det är alltid jag som måste bära ut henne för annars sitter hon i sin bur hela tiden (som jag tycker är i minsta laget men det fick vara så för att hon har en utedel också)

ertan94
0

Jag har en blandras lejonhuvad/dvv, hon gräver bort gräs men hon gräver sej aldrig ut..men hon gräver upp gräset för att det ska bli svalare sen lägger hon sej där hon grävt.

[Wera]
0

Jag hade en dvv hane som grävde ganska mkt, men han rymmde aldrig.. men hans bror (som min syster hade/har) grävde jätte mkt också, men han rymmde inte heller men han grävde mkt mer iaf.. och så viftadse han på sin savsn som en hund (A) Men iaf. fick vi en till dvärgvädur (hona) som grävde sig ut ur gården heeela tiiden och hennes 3 avkommor med (honor) de grävde jätte stora hål (finns att se bild på min hemsida under "tips/skötsel) www.freewebs.com/berggrenskaniner.

Syrrans hane som viftade på svansen är nu 5 år och har slutat gräva, han orkar väl inte xD och så har vi satt nät som botten i alla gårdar så det går inte att gräva så han har väl lärt sig.. Alla våra kaniner slutade iaf. att gräva (dvärgvädurarna) när vi satt nät i botten, de lärde sig tillslut, fast vår dvv hona gräver fortfarande fast bara när hon kommer ut ur gården.

Vi har haft belgisk hare, lejonhuvad, hermelin och fransk vädur, ingen av dom har grävt bara dvärgvädurarna XD Så jag vet inte varför. (och avkommorna från vår dvv hona, de var korsningar). Så jag vet inte vrf, dvärgvädurar har ju mkt energi osv..

[Niike]
0

Jag tror inte det är speciellt dvärgvädurar som gräver, utan det beror nog mest på individen. Min frasse gräver för att det är kul, och för att få upp lite sval jord att lägga sig i eller en skön grop ^^ Min dvv korsning gräver för att få fram rötter, och när han bajsar ;)

Oriel
0

Jag har haft ca 6 kaniner och 1 av dem var dvärgvädur och hon grävde som en galning, även min fd grannes kanin grävde sig ut ur buren nästan varje gad fast de hade galler långt ner i jorden xD

-' Rebecca Johansson