lite frågor
jag har just fått min första kanin, en 4-årig dvärgvädur. hon kom till mej för att dom förra ägarna var allergiska. har nu lite frågor för jag vet inte så mkt om kaniner.
1. Har byggt en utebur men nät i botten. ska man ha nått strö ovanpå det? Gör det ont i tassarna att gå på?
2. hon sitter i ett hörn dygnet runt, knappt utan att röra sig. är det normalt? har hon tråkigt? fryser kaniner på nätterna?
3. det finns tak på halva buren men hon sitter ändå ute när det regnar. tycker hon det är skönt eller har hon inte fattat att hon kan gå in?
hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på detta

jag vet inte heller så bra om kaniner men jag hoppas att det går bra=)
Jag är inte någon expert men kan svara så gott jag vet ;)
1. Står nätet på backen å det inte är för stora hål så att kaninen kan fastna med tassarna är det nog ingen fara. Det gör iten ont att gå på nätet.
2. Ja, asså dom rör ju inte på sig jämnt å är det varmt är det ju skönast att ta det lugnt. Men kan ju även vara så att hon behöver aktiveras lite.
3. Har du sett henne sitta under taket förut? Jag tror bara hon tycker det är skönt ute i regnet :)
Hoppas det hjälpte lite :)

Har du någon bild på buren?
tack rafflan för svaren=)
jag har tyvvär ingen bild. =/
Nät på botten får man inte ha i en bur (engligt vad lite större uppfödare säger) om inte nätet är på marken förståss :) Annars så kan du legga in tidningar som botten på nätet och sedan halm/spån.
eftersom den är lite gammal så rör dom sig inte lika mycket, finns många kaniner som bara sitter fast den är 1 år elr mindre så det är nog ingen fara med det :)
Tror det bara är skönt för henne att sitta ute i regnet :) Bara hon inte sitter utan tak när det snöar och ös regnar elr haglar, eftersom hon kan bli förkyld då :/
Lycka till med din nya kanin :)
#5: "Nät på botten får man inte ha i en bur (engligt vad lite större uppfödare säger) om inte nätet är på marken förståss :)"
Det är inte bara uppfödarna som säger så, utan även lagen. =)
#5 Enligt jordbruks verket får man inte ha nät på botten i buren OM den stpår på ben, man får bara ha nät på burar/gårdar om dne står direkt på marken.
tack för svaren. buren står på marken, att det skulle göra ont annars förstår till och med jag=P
Men nu har jag en till fråga. känner kaniner av knott och mygg? kände nyss att det var mkt såna ute.