Bantnings problem. HJÄLP!!!!!
Hejsan!
Fick ju hem kaninen Jolene å Marsvinet Winni för dryga 2 månader sen, nu är problemet att Jolle misskänktes vara dräcktig så hon fick fri tillgång till pellets å som alltid till hö och rent vatten ;)
Men sen var det ett falskt larm så Jolle blev tjock, nu vill jag banta henne, har försökt ha henne ut å hoppa och aktiverat henne men alltid efter ca 10 min lägger hon sig ner och solar/vilar/sover. Så hon tränar ju inget. Då tänker ni säkret "ge henne mindre pellets" (hon får ca 2 dl men vet ej hur mkt hon ska ha) men hon går med Winni som få c-vitamin genom fodret och äter hon upp all pellets blir han ju utan c-vitamin, hur ska jag lösa det här? Försöka ge Winni sin mat å ha Jolene i hagen under tiden å ta bort pellets helt för hennes del?
Kan informera att hon väger 2,3 kg, hur vet jag hur mkt hon ska väga?
Vad är hon för ras?
2 dl pellets är för mycket, det räcker med en halv dl (jag ger 1 dl till min Belgiska Hare). Men för att banta ner henne ge henne bara hö i ett par dagar och motionera henne så går hon ner i vikt.
Och ett gått råd sära på henne och marsvinet så slipper du övervikt, du kan ha två burar stå brevid varandra på så sätt får dem sällskap genom gallret.
ja,vad är hon för ras?
Med vänlig hälsning,
Jenny
Ta bort pelletsen helt, ge bara fri tillgång till hö och lite gräs kanske ^^ det gör min syster med sin överviktiga hermelin.. och så låter du marsvinet äta upp sitt pellets i en egen bur ifred.
#1-4 tack för alla snabba svar ^^,
Hon är korsning, folk ahr gissat på hermelin/ddv.
Marsvinet blir depprimerat utan henne och har inte hitta någon kompis han kan bo med ännu :/
Men har blir ledsen så fort han är utan henne länge :(
Ska prova om Winni äter utan Jolle, men han blir så nervös utan henne :/
Man kan prova på en gång ;)
Samma sak som #4 jag gör det åt min hermelin och blivit överviktig (vet ej hur) så han får inge pellets bara hö, gräs och vatten och så får han vara i en gård och skutta dagligen :)
#6 Problemet är att Jolle inte vill skutta, hon bara lägger sig å slöar XP
Hm Winni verkar inte äta utan Jolle :(
Ska prova att ta galler delen å sätta in i hagen så han kommer närmare Jolle ;)
#8 Han äter ju inte direkt. Han kanske väljer att äta när du inte ser osv. Han äter ju inte på kommando.
ta bort pelletsen och ge bara vatten , hö ,grönsaker.
#9 nej det förstås ;)
kanske även är för varmt ^^
Proa att motionera henne på kvällen och morgonen när det är svalare. På dagen är det för varmt för att dom ska vilja röra på sig. :)
ok, ja på morgonen sove ja så då får det bli på kvällen XD
Jag undrar också vad som är normalvikt för en kanin. Jag har 2 honor nu, bägge är dvärgvädur den större är blanding med lejonhuvad. Den mindre bruna kaninen väger ca 2.3kg, den stora klumpen väger 3.5. Jag har haft många kaniner under hela min uppväxt och jag tror ingen har varit så stor som den jag har nu. Dem springer löst på dagarna och rör sig mycket. Får bara pellets och hö och grönsaker. Ett tag fick dem lite godis och knäckebröd och sådant men nu är det bara majs och sallad som belöning inget godis alls. När jag var med den stora klumpen hos vetrinären när hon var ca 8 månader så var hon stor men vetrinären sa att det var helt inom normalgränsen, nu är hon 2.5år och en jätteklump. Men hon ser inte tjock ut. Jag pratade med en nätvän och han började anklaga mig för djurplågeri när jag sa att kaninen vägde 3.5kg. Hon får en liten näve pellets men äter ofta inte upp allt, så hon är inte stor i maten, förutom när det gäller hö. Har läst att dvärgvädurar kan bli väldigt stora om dem inte är rensasiga.
först å främst köper du ett till marsvin till det andar marsvinet, dsen kan du ju mata kaninen utanför buren ^^?
#14 Dvärgvädurar ska väga omkring 1.7-1.10kg vissa 2kg har jag för mig.
#16 är det inte 1.1kg - 1.5kg :P?
#17 I den vikten brukar en Löwen ligga. Dvv ska ligga runt 2kg.
Jo kanske också.. men många väger 1.7kg ^^
#19 jo, pontus väger 2 kg :p men han är inte Fet, han är stor ^^
En dvv ska väll väga mellan 1.1-1.9?
Hermelin max 0.9?
Jag inte insat i någon av raserna (som ni kanske märker. :P)
För det första ska fodergivan inte ökas under dräktigheten, men eftersom det är gjort får vi försöka lösa det på bästa sätt :)
För det första, kan du ta bort pelletsen helt och ge henne färsk, och bra hö samt färska färgglada grönsaker.
För det andra är det väldigt bra om du hittar en kompis till marsvinet, eller själv kan tänka dig sälja honom (?) till någon som har ett ensamt marsvin. Marsvin måste ha en kompis att prata med (detta säger även lagen). Kaninen kan också skada marsvinet även om hon inte menar det. Det räcker med att hon gör ett glädjeskutt och marsvinet råkar vara i vägen.
Om då ställer två burar med gallret emot varandra (och med ev. något hus som står mot varandra genom gallret) borde det gå bra?
Har du möjlighet kan du låta henne skutta omkring i ett salt rum på dagarna, med massor utav roliga saker att undersöka! Ställ in hus, tunnlar, hinder, göm grönsaker överallt, lägg in lite jord (i tex en kartong eller på någon filt) och låt henne gräva.
På kvällarna när det är svalare kan du gå ut till ex. skog elelr någon backe (om det finns) och låta henen skutta. Att skutta upp för backar är ofta både roligt och intressant samtidigt som det bränner fett och hjälper kaninen bygga muskler!
Ang. hur mycket hon ska äta är svårt när man inte vet hur stor hon är och hur mycket hon rör sig. Mina dvvkorsning (större en dvv:ar) får ½dl var /dag och de blir nästan lite väl tjocka på det. Trots det bor de i väldigt stora burar, motioneras varje dag samt hoppas 1-2ggr /vecka.
Aktiva hoppkaniner (vi säger i rasen dvv) kan behöva äta 3-4dl /dag eftersom de motionerar väldigt mycket.
Jag skulle tro att det räcker med att du ger ½dl av en bra, nyttig och fettsnål pellets till henne :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#15 du menar väl marsvinet(Winni) utanför buren?
Ska prova att ta ut kaninen(Jolle) ur buren då å då å ge Winni mat i buren. Jolle gillar ändå att vara lös ;)
#16 skulle det hjälpa om jag tog kort på henne brevid en cola-burk så man kan jämföra hennes storlek?
#21 Ja, Jolle var ju lite tunn när jag fick henne å vi visste inte om hon var ny parad, gått ca 15 dagar eller odräcktig, så tänkte att extra mat dör hon inta av ;) Det är ju bara att banta bort sen.
Kan du lista upp lite olika grönsaker som man kan ge? frukt?
Skulla aldrig sälja Winni pinni, men letar polare åt honom för fullt, just nu är jag nog på väg att börja leta på djuraffärer då uppfödare är så anti till kanin-marsvin, men Jolle har gått med ca 15 marsvin å ingen har dött ännu å hon hoppar typ aldrig, ville ha henne som hopp kanin, men hon verkar för slö XP
Jag provade att ta galler överdelen å ha i hagen med Winni i den å Jolle i hagen, dom låg båda och tyckte mot varandra genom gallret, skulle ni sett dom skulle ni fatta varför jag inte kan sära på dom :'(
Tack, jätte bra motions tips?. Men hur gör jag om hon vara lägger sig platt på magen?
Okey, då ska hon bara få ½dl efter hon blivit smal igen ;)
#22; Tänk såhär när du ger grönsaker, ju färggladre ju nyttigare ;)
Hellre röd paprika framför grön tex.
Frukt ska du helst inte ge så ofta av, ge det som godis nån gång i veckan. Frukt innehåller mycket socker, så hon kan bli tjock om du ger henne för mycket. Även morot bör du inte ge för mycket av det innehåller också mycket socker. Dock innehåller med mycket nyttiga vitaminer så det är bra att ge :)
Om hon lägger sig platt på magen finns det inte så mycket att göra.. När du är ute och hoppar med henne kan du putta henne lite på rumpan (då brukar de hoppa frammåt.) Men vill hon inte vill hon inte. Tänk också på att hellre ta flera korta pass om dagen i stället för att hålla på hur länga som helst. Det kommer hon inte orka.
Variera träning mycket, då blir det roligare! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#23 Okey, ska kolla vad vi har, jag ger ju mkt gurka för vätskans skull ;)
Inge frukt nurå, vill ju banta henne ;)
funderade på att ta henne i sele å koppel å bära henne till skogen, hon gillar inte trafik å bilar så mycket så går man nära en väg lägger hon sig platt :/
Dvärgvädurens idealvikt (enligt standarden) är 1,41-1,90kg.
så är kanske 2,3 lite mkt då XP
Men om det inte är en renrasig dvärdvägur så kanske det är någon större ras i den. För jag tror det är så i mitt fall, den lilla kaninen är mer i normalstorlek för dvärdvädurar, ungefär som dem andra jag haft. Men den stora jag har är verkligen en jätte. Dem är köpta i djuraffär så det kan vara precis vad som hellst som dem korsat ihop. Så man ska nog titta lite på hur stora dem är och om dem ser tjocka ut eller inte. Eftersom vetrinären som var smådjursvetrinär sa att min kanin såg lagom ut när hon vägde massor som liten så tar jag det som att min kanin är stor för sin ras.
#27 har ju ingen erfarnhet av vad en kanin ska väga ;P
Man är hon fett som ett svullo ser jag ju, å det e hon inte, men jag tror hon har lite överflödigt hull ;)
Satsar väl på 1.7kg, när hon når den vikten får ½ dl pellets/dag ;)

Har inte orkat läsa hela tråden men..
Ge bara lite pellets precis i början, men sedan kan du sluta och ge henne mkt färskt gräs och hö.. Ut och motionera så mycket som ni kan :) (hon vill :D) Och för att marsvinet ska få sin mat så kan du ge han hans mat när du tex är ute med henne och motionerar lr när hon är i rastbur :D Tycker inte att du ska sära på dem om du vet att de är så bra kompisar och kommer sakna varandra.. Ge fri tillgång till hö, rent vatten och minska på pelletsen som jag sa.. :)
Det är mitt tips? :) Hoppas det går bra!
Mvh Sigrid
Tack. Jag har nu köpt en stor ute bur så hon kan vara ute å hoppa hela dagarna ;)

Ge henne mindre mati ett par dagar ! Lycka till !
tack, ska nog väga henne nästa vecka å se vad som hänt ;)
Ge henne 0,5 - 1 dl pellets om dagen högst. Fri tillgång till hö (det är ju självklart).
Om hon går ute äter hon ju mycket gräs oxå, men många kaniner trivs med ett få lite pellets på kvällen.
På dagen kan du ge henne och marvinet grönsaker och frukt så de får i sig näring och vätska.
Tvinga henne inte att motionera på dagarna, du skulle nog inte heller uppskatta att springa omkring i din här värmen om du oxå hade päls. "Lura" i henne Motion när det är svalt ute:)
Jag tycker inte man ska ta bort all pellets, för den är bra för dem (finns en jättebra artikel som någon skrivit om foder här på KIF). Ge dem inte så mycket bara:)
Ge henne 0,5 - 1 dl pellets om dagen högst. Fri tillgång till hö (det är ju självklart).
Om hon går ute äter hon ju mycket gräs oxå, men många kaniner trivs med ett få lite pellets på kvällen.
På dagen kan du ge henne och marvinet grönsaker och frukt så de får i sig näring och vätska.
Tvinga henne inte att motionera på dagarna, du skulle nog inte heller uppskatta att springa omkring i din här värmen om du oxå hade päls. "Lura" i henne Motion när det är svalt ute:)
Jag tycker inte man ska ta bort all pellets, för den är bra för dem (finns en jättebra artikel som någon skrivit om foder här på KIF). Ge dem inte så mycket bara:)
Okey ;)
Ja om vädret tillåter har jag dom utomhus från å med jag vaknar tills det börjar bli för kallt ute ;P