Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1436 ggr
[Lill-Kotten]
0

vatten på vintern?

på vintern så fryser vattnet direkt för mig, så därför har jag snö till hon. Det funkar jättebra.

Men jag tänkte om det finns någon orsak till att man inte borde ge kaninen snö istället för vatten på vintern?

repekka94
0

mask i snön

huldisen
0

För att en kanin alltid ska ha vatten ?

Skulle du vilja äta snö på vintern och vatten på sommarn ? tror inte det.

Clariiz
0

#1; nej det finns inte mask i snön.

Snö ska du inte ge kaniner. Det finns bakterier och annat skit!
Det du kan göra är att byta vattnet flera gånger om dagen, vilket borde vara en självklarthet. Sedan kan du sätta en strumpa på vattenflaskan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Lill-Kotten]
0

jaha. Alla mina vänner som äger kanin ger snö..

#2 kaniner och människor är inte samma sak. Skulle du vilja äta pellets och gräs eller?

Zvintos
0

Använder plastskålar på vintern, funkar superbra!
Så fort vattnet fryst, knackar man lite i bottnen, och så trillar isen ur och man kan fylla på med vatten. =)

[Lill-Kotten]
0

#5 smart :)

aliciia
0

jag har 2st vatten flaskor, så har jag en ute, åså när jag byter så får den den som är inne, dvs. ofryst, åså då smälter jag den.. det är mkt lättare :)

[Lill-Kotten]
0

Hur gör ni andra på vintern då?

[Lill-Kotten]
0

pilutta dig

DodeN
0

Snö ska man inte ge eftersom det är kallt, äter kaninen det så kyls den ner. Det tar massa energi från kroppen för att smälta snö till vatten om man äter det.

Har man flaska till kaninen så finns det isoleringskydd att köpa eller göra själv. Ta tex. ett liggunderlag och gör till en cylinder och klä om, ev, kan man behöva lite tyg runt. Bara att använda fantasin. Fungerade jättebra för min kanin när den bodde utomhus på vintern. Vi hade flaskan inne i den isolerade bodelen, och det frös nog aldrig till is trots att det var väldigt kallt ute.

Jojsan
0

Jag byter vatten i skålarna flera gånger per dag på vintern.

Jag tror även att djur och människor bara bli törstigare av att äta snö. Ungefär som saltvatten, man blir bara törstigare av att dricka saltvatten.. Rätta mig om jag har fel.

thexclub
0

jag skulle aldrig ge snö istället för vatten. Det är massa bakterier och annat skit.

Det är la inte så svårt att byta vatten? Jag byter vatten tre gånger varje dag och ser till att kaninerna dricker ordentligt vid minusgrader.

the vanity, it becomes insanity

[Lill-Kotten]
0

hos oss är det väldigt kallt, så det fryser på någon minut, om ens det. Men jag får väl komma på något..

Clariiz
0

Jag har också plastskålar. Super bra!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MarHai
0

Ger vatten på vintern med. Att ge snö är närmast elakt, för isf måste kaninen äta väldigt mycket för att få i sig tillräckligt mycket vatten.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

emms
0

#4 jag tänker att kaninen ska få ha det som oss människor. Jag byter vatten typ 3-5ggr dag eftersom jag inte skulle vilja dricka vatten som var 1 dag gammal. Byter i toan ofta (inte nu för han har inte lärt sig att gå på toa än) för att jag inte skulle vilja kissa på en överfull toa… Kaninen ska väl få ha det lika bra som oss människor? Varför skulle vi vara så mycket bättre än dem? :P

Emma

Veero
0

Jag har vatten skålar men har även vatten flaska och det går att köpa på t.ex. djurmagazinet en vattenflask värmare i olika str. Jag har en och den funkar bra men pipan fryser ändå så det hjälper ändå inte lika mycket :/ Vatten skålar är mycket bätter lätt att få ut isen :)

MajaaR
0

Men ge kaninen ljummet (inte varmt) vatten, då fryser det inte lika snabbt !

Kristall
0

Testa att sätta in vattenflaskan/-skålen i bodelen, då borde det väl inte frysa lika lätt?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Jag är så j*vla trött på att massa folk ger SNÖ till kaninen för de inte orkar ge vatten ständigt -.- ALLA mina kompisar gör det!! >.< Kaninerna är asa törstiga och jag kanske säger "ge vatten" - De säger "Dom har snö" >.> Jag har alltid vatten till mina kaniner, jag har vatten skål det brukar inte frysa lika lätt tycker jag.. om man har vatten flaska finns det en "isolering" sak som man stoppar över flaskan, kostar 25-30kr i djurmagasinet. Bara att pipan lätt fryser endå.. men annars stoppar man en strumpa! Ge inte snö till kaninen det är nog heller inte så gott att "dricka" iskallt äckligt smutsigt snö när det är kyligt.

Mina får vatten jämt, de fryser jämt.. mina föräldrar byter när de är ute.. jag byter så frort jag går ut (rätt ofta). Gör det du också!

teddykaniner
0

det är ganska länge till vintern,

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Lill-Kotten]
0

#16. Jag har inte påstått att vi är bättre än kaniner. Jag byter i min kanins bur 2-3 ggr per vecka, men jag byter i bajslådan varje dag. Jag ger han nytt vatten 2 ggr per dag jag också.

#18 jasså, det har jag inte veta :)

#19 jag använder vattenflaska och det går inte att stoppa in i bodelen, finns inget nät. Och om jag stoppar dit en skål måste det "balansera" på allt hö och han kommer vicka den och blöta ner i sovrummet, då blir det för kallt..

EvelinaAndersson
0

jag har Jokerskålar i från Libraartic till våra kaniner.Men till sommaren får de vattenflaska

DodeN
0

Om man inte har något nät i bodelen så kanske det går att spika fast en krok så man kan trä en bit ståltråd eller liknande och hänga flaskan mot väggen.

Jag gjorde en egen lösning på det när jag hade kanin utomhus p åvintern, gick jättebra att fästa flaskan på en av väggarna i bodelen om man bara är lite påhittig.

Rafflan
0

Jag kör med vatten skål när flaskan fryser å flaska resten av året ;)

[Zoie]
0

Vinter: Du ska inte ge din kanin snö! Den kan få mask i magen. Jag brukar ha ett överdrag över vatten flaskan, antingen så kan man köpa i djuraffärer eller så kan man göra egna annars kan man bara ta en stor strumpa eller liknande. Jag brukar fylla på vattenflaskan med ljummet vatten på vintern. Och om din vattenflaska fryser så får man helt enkelt byta vatten flera gånger om dagen.

**Sommar:
**Om det är varmt ute brukar jag fylla vattenflaskan med jätte kallt vatten. Om det är normalt varmt ute brukar jag fylla på kallt vatten.

BuffaloHorizon
0

#1 Finns ingen mask i snö utan snö kan leda till mask.

Siggen
0

Jag kör med ljummet vatten :) Men det fryser inte så lätt, eftersom jag har dem i stallet på vintern :) Men jag ger dem lite ljummet, inte varmt.. :) (stallet är en gammal ladugård, som är typ, murad, så det är ganska kallt ibland :))

Mvh Sigrid

jessicaho
0

Jag har en vante på Vattenflaskan på vintern de håller värmen lite mer men de blir ju fryset efter ett tag men de går faktist bra

Mickis1994
0

Vatten i skål och flaska året runt. Punkt slut x)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.