Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1424 ggr
barabys
0

Avel!

Hej!

Om man vill föda upp kaniner för utställning bör man ju inte blanda alltför mycket med färger. Har hört att viltgrått går att para med alla färger eftersom det är "orginal färgen", Men vilka andra färger kan man para svart, vit, isabella, madagaskar och blått med?

MarHai
0

Helst ska man ha en sån ren Avel som möjligt. Jag rekomenderar INTE att blanda färger!
Och viltgrå ska man inte para med vilka färger som helst, då den kan förstöra flera färger.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

BuffaloHorizon
0

Om du ska avla fram utställningsvänliga kaniner skulle jag rekommendera dig att köra på färgavel dvs att inte blanda färgerna för att få bästa resultat med fina ungar.

[Wera]
0

Jag rekomenderar att inte blanda färger, isåfall t.ex. viltgrå med viltblå, viltgul eller någon vilt färg.

Vit blåögd bör man inte blanda med någon annan färg än vit blåögd för då blir det weiner teckning.

Zvintos
0

När du skriver "vit", menar du då vit rödögd eller vit blåögd.
Vit blåögd ska helst inte paras med någon annan färg än vit blåögd, om man inte har ett mål med det.
Jag ex har parat min vit blåögda med min viltgråa hona och får då wienertecknade ungar, som sen ska användas till vit blåögd aveln.
Då funkar det att para vit blåögd med annan färg.
Däremot kan man inte använda de wienertecknade ungarna i någon annan Avel, då wienerteckningen inte är godkänd och på så sätt förstör en hel del de andra färgerna.

Denna färgavelsguide kan vara bra att titta lite på.
Där står vilka färger man helst bör para med, vilka man kan para med, samt vilka man ska undvika.

[Wera]
0

#4 Det står vit blåögd ;D

Zvintos
0

#5: Läs en gång till i inlägg #0, det står bara vit. ;)
"Men vilka andra färger kan man para svart, vit, isabella, madagaskar och blått med?"

Om du trodde jag syftade på ditt inlägg ovanför mitt, så gör jag inte det.
Då hade jag skrivit #3.
Men eftersom jag inte skrev någonting, så är inlägget till trådskrivaren. =)

[Wera]
0

#6 Oj XD jag glömmde att det inte fanns #3 inbillade mig väl haha XD Sorry :)

Zvintos
0

#7: Lugnt. ^^

barabys
0

Tack så jättemykcet för alla svar!

Jag själv en svart hona och i hennes stamtavl afinns både svart, madagaskar och viltgrått och det är därför jag undrade :D Så jag bör alltså bara para henne med svart för att det ska bli bäst avkommor?

Zvintos
0

#9: Det beror helt på Vilken färg? du vill få fram.
Vill du ha fram svart, så ja. =)

barabys
0

Okej, tack! Men vilka färger skulle jag mer kunna para med och ändå få enfärgade ungar?

Zvintos
0

Parar du enfärgat med enfärgat, ska du bara få enfärgat.
Samma med viltfärgat; parar man viltfärg+viltfärg så kan det bara bli viltfärg.
Detta förutsätter att färgerna är helt renavlade, att det inte finns vilt i någon av de enfärgades stam och tvärtom.
Man kan aldrig få viltfärgat efter två enfärgade, om jag inte lärt mig helt fel. =)