Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 651 ggr
[Lill-Kotten]
0

pellets ett måste?

MÅSTE man ge pellets till én fransk vädur även fast dom får i övrigt frächt hö, vatten, gräs, grönsaker ?

jag ger självklart pellets till min kanin så ni vet, undrar bara om man måste.

[Lill-Kotten]
0

någon?

KvirrZ
0

beror på om kaninen kan hålla bra hull utan. just de stora raserna kan ju ha svårare att hålla hullet bra utan pellets(just för att de är så stora^^)
men en mindre kanin klarar sig utan.

- Mvh Emma

Zvintos
0

Man måste inte ge.
Men som KvirrZ säger, så har de stora raserna svårt att hålla hullet utan.
Min belgiska jätte måste ha minst 3dl pellets (förutom hö, vatten och grönsaker) för att hålla hullet.
De mindre skulle kunna vara utan, så länge de får ett näringsrikt hö.

Sashhi
0

Det finns ju faktiskt kaniner som inte kan äta pellets. Blir dåliga i magen & kanske andra orsaker. Min grannkanin tål inte pellets, utan äter bara grönsaker & havre, men lite lättare & hålla hullet på en dvv än frasse tror jag, men annars kan man ju blanda i lite andra saker, med frukt & grönsaker. Te.x havre, vete, 4-kornskross, solrosfrön & lite andra saker.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Tycker man borde ge pellets endå, men om kaninen lätt blir överviktig och tjock, även om man inte ger mkt pellets (som min systers hermeliner hane, han är jätte tjock och nu får han bara hö, gräs, grönsaker och vatten) så räcker det nog med hö, vatten, gräs och grönsaker.

[Lill-Kotten]
0

okej, just nu ger jag min frasse hane fri tillgång till pellets. Men då han blir 9 månader ska jag begränsa pelletsen och ge han ca 2 dl per dag tror jag, jag får se senare..