hjälp meej ?!
Hej, den 1 mars parade jag min kanin hona. Men det visade sig att den hade varit skendräktig?. Då parade vi om den mellan den 5-9 april. Nu den 8 maj fick hon EN bejbis, fast den var död. Troligen dödfödd. Fast dens fötter var helt blåa, men boet var jättevarmt så den kan inte ha frusit ihjäl. Efter kaninen fick bejbisen så kände jag på hons mage, och man känner att hon har minst en till bejbis i magen. Men det har dröjt 3 dagar utan att dom har kommit..
är det möjligt att det kan vara flera dagars mellanrum då bejbisarna kommer ut, eller kommer då bejbisarna som kommer vara döda?
HJÄÄLP MEJ DÅ? 

å herre gud , ja´g kan då inget om sånt så jag kan då inte hjälpa dig.. lycka till iallafall
okej tack :/
Hur vet du att hon har ungar kvar i magen?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
man känner det jätte tydligt.
Kan vara en tumör d känner eller helt enkelt magen. I vilket fall som skall d ta dig till veterinären så snabbt som möjligt eftersom ligger de döda ungar i hennes mage kommer hon dö inom en kort tid.
inte för att jag känner varken dig eller din kanin så hoppas jag värkligen inte att det är som #6 säger
men jag har en fundering på att eftersom ungen var döfödd så kanske den föddes tidigare men åk till veterinär iallafall vill inte att kaninen ska dö
hon har börjat dra hår från magen och hennes tuttar har växt, så det är ingen tumör. Men jag tror att hon kmr föda snart, om hon inte har fött till i morgon så får jag problem..
hur mkt kommer det kosta hos veterinären?
Ojj.. Jag har absolut ingen anning..
Men det bästa är att åka in så fort som möjligt..
Ungar kommer inte med flera dagars mellanrum.
Kan mycket väl vara döda ungar hon har i magen och om inte dessa kommer ut kan honan dö.
Jag skulle direkt åka till veterinären. Vet inte vad det kan kosta, runt tusenlappen kanske. Beror på vad som händer och sådär.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
okej, jag vet en som har fått levades ungar med dagars mellanrum.
kan det vara så att den döda ungen var för tidigt född så att den dog?

ingen aning… skulle säga att du ska ta kontakt med VET genast..
Hade en hona som fick 1 döds född bebis.. 5 dagr senare kom en uge till, men typ "påsen" där ungen låg i, och den hängde där och luktade, förfäligt.. kunde inte komma ut på lera timmar så vi åkte till akuten (veterinär) och så drog hon ut den och så fick hon medicin, spruta och röntgas om de fanns flera ungar. Veterinären sa iaf. om nte hon kunde få ut ungen skulle hon fått lov att avliva mamman :O SÅ RING VETTEN!!
Jo kostnaden var för all det där, 2000:-
Jag tycker att det är en onödig risk för dig om du inte vill ta din kanin till Vet, du kanske mister din kanin. Kanin ungar föds inte med mellan rum, hon har förmodligen döda ungar i sig och en "ploppade" ut (?). Det är min gissning.
snälla. 2000kr är ingenting mot ens älsklings liv. ;)
Lycka till!
Håller med.. #15 Vetten sa att om vi hade väntat ngon dag till var risken att hon skulle dött mkt stor för all infekion och massa sånt. Men nu mår hon utmärkt eter att tagit pencillin och antibiotika (vi fick jälva stoppa in sprutan någon gång om dagen). Så det är såklart det bästa om du åker till vetten för att hon ska röntgas. Vi väntade 4 dagar sedan åkte vi till vetten för de var då det började märkas att hon var sjuk och att hon hade en till unge.
Åk till veterinären.
Ja, åk till VETTEN!
// Michis
Jag bor i en jävligt liten ort där det inte finns en VET som är där jämt, men vi har bokat tid på onsdag , det är det närmaste tillfället då det är öppet. tror ni hon klarar sig till dess???
…… vi får väl hoppas det !
En till fråga. Om hon får döda ungar, går det att para hon igen?. För om det INTE går så ska jag mest troligt sälja hon, (efter jag har räddat hon, och om jag hittar en bra köpare förstås.) Och så ska jag börja föda upp fransk vädur……
#20 Ska du sälja henne bara för att hon inte kan få ungar :O
Jag ska ha en kanin som jag kan avla med, och om kotten inte kan få ungar måste jag sälja hon , om jag hittar något bra hem till hon då förstås. Men jag får se hur det blir.
Hejsan, idag är hon som vanligt. Fast hon är lite aggresivare än vanligt. Jag lät hon få springa runt lite idag på gården och sen hoppade hon in i sin bur, men jag tror hon klarar sej till i morgon. Jag kände även på hennes mage, jag har haft massa med gravida kaniner före hon och nu känner jag hur lätt som helst att det är minst en unge i magen, men ska ändå åka till VET i morgon och kolla om den lever åså.

Hej. Hoppas inte ni blir sura ifall en liten "häxa" gör ett inlägg?
Nåväl, detta hände min hona:
Hon byggde bo. Ingen unge kom. Trodde hon var skendräktig?. Efter någon månad slutade hon bajsa/kissa/äta. Tryckte ut illaluktande blodblandad vätska.
Åkte till vet. De röntgade henne & mycket riktigt: där låg EN unge som hade gasmoln runt sig. Detta tydde på likgas.
Bäbisen låg för långt upp i livmodern för att hon skulle kunna krysta ut den. Hade där varit fler bäbisar hade samtliga kunnat följa med ut av bara farten. Vet försökte dra ut ungen via slidan, det gick inte.
De fick operera. Ta bort livmoder, äggstockar mm.
Ungen var rutten & 20 cm lång.
Hon syddes ihop & fick antibiotika. Hade ingen försäkring så det hela kostade 9100:-
Med försäkring ca 3000:-
Min hona var då 5 år, hade aldrig förr fått ungar. Bäckenet hade stelnat. Därav orsaken.
Hon lever än 2 år senare. Mår jättebra!
Lycka till & KRAM
#24 , vad bra att allt gick bra med din kanin :D:D
// Michis
Wow :O Men gud vad tur att hon lever, vår hona hade samma problem men hon hade fått en kull tifdigare men då var hon ett år, så fick hon sin andra kull när hon var 3 det var då det hände. Veterinären sa att hon inte skulle kunna opereras av någon anledning men som tur var så kunde hon endå få ut den ruttnande ungen, men det var bara ca 4-5 dagar efter sin första unge.
okejokej, jag har ringt till veterinären nu. Hon sa att jag skulle avvakta till imorgon, då skulle jag ringa igen och sen komma med kaninen till hon. Men jag kände idag på magen igen, hon har en bejbis ! .. men död eller levande vet jag inte :/
Wera, hur mycket kostade veterinär besöket för dej?
Nu har jag varit hos VET, hon kände ingen bejbis.
Så vi ska para hon hon idag ! :D Hon hade tydligen bara fått en död bejbis. Menmen, tredje gången gillt(?)
#28 veterinär besöket kostade 2000:-
mitt vet besök var gratis , vet inte varför. Men hon kollade ju ändå bara om hon hade ungar i magen :) just nu så är min kanin hos en hane och dom parar om sig…

okej, så ska den döda ungen komma ut med dem andra bebisarna då elr? ..

Om kaninhonan har ungar kvar i magen så kan kaninen få likförgiftning och dö. Så du bör nog inte avla på henne, eftersom det var problem. Och detta var 3:e gången du parade henne?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
hon hade inga ungar i magen då jag parade om hon, alltså för nästan en månad sedan. #33, Ja det var 3:e gången.