Gräs-hö?
Kan man plocka gräs och lägga det på "tork", själv ?? Eller bildas det gifter i det ??
(Konstig fråga)
Hö är det enda du kan torka. Torkar du gräs så gäser det vilket kan ge kaninen trumsjuka.

#1 Torkar du gräs blir det ju hö :S ? eller ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#1 Men kan jag lägga gräset i en soptuna (Direkt när jag har plockat det)?? (soptunan är såklart ren!)

Däremot kan du väll inte lägga gräs i typ ett svalt rum eller så ? typ det måste ligga i solen eller i typ ett värmerum för att det ska bli ätligt hö (?) Annars blir de gifter ?
20 årig djurgalen moder*

#3 nej. Det måste ha sol.
20 årig djurgalen moder*

Gräs blir hö, men det måste torka på ett bra sätt. Du kan INTE lägga de i en tunna, då kommer det att förmultna. Lägg upp de antingen i en lada, utspritt så att det torkar, eller ute i solen utspritt på en större yta.
Hö behöver inte sol för att torka!

#6 om jag lägger det i stallet, kan jag då ge lite till kaninerna dagen efter/några dagar efter jag har plockat gräset (utan att det torkar)??
#2 Beror på om det är sådant gräs som växer på en gräsmatta eller inte. Det finns 9000 olika arter av gräs i Sverige och det som torkas till hö är sådant som odlas på en åker dvs tomotej osv.

hehe ok ;D då har man lärt sig något nytt ;D
20 årig djurgalen moder*

Putt

#7 Nej, de skulle jag inte göra. Ibland jäser gräset. Låt de torka innan du ger!