NY BUR!
Idag fick jag ett impulsköp å köpte en ute bur som även skulle gå att använda på vinter så man kan ha kaninen som ute kanin. Men vilka mått är det som gäller för uteburar?
Det är först som en bolåda på ben, under den finns ett vindskydd å sen är det en stor Hage till det. Det är en stege till bo lådan ner till hagen/vindskyddet.
Men vad är det för mått som gäller för en sån här bur?
Vad är det för mått som gäller på bolådan?
har d ngn bild på buren :) ?
Kan gå ut å ta en nu, BRB ;)
#2: Även bolådornas minimått står på länken. :)
Men den minsta lådan för de minsta raserna är längd 35 cm x bredd 28 cm x höjd 20 cm.
#5 ja men detta är ju sov huset liksom, inte huset där hon ska få nå bebisar :P
Men samma mått borde ju duga som sov hus för en hona utan kull?
#5: Fast det gäller bara dräktiga honor.
Det hon menar som bolåda är nog mer ett större hus.
#0: Jag skulle tippa på att om det bara är en Hage och det där lilla huset, så räknas huset som bur.
Och då måste den följa reglerna för minsta mått.
Men väntar tills jag får se hur den ser ut innan jag svarar helt säkert.
Ser lite murket ut, men det beror på att det regnat hela dagen å den ståt ute :P
#6: Ja kaniner behöver ju egentligen ingen bolåda att sova i, men måtten bör ju isåfall vara tillräckliga för en kanin utan ungar också.
Enligt Jordbruksverket så är det förutom burmåtten egentligen bara krav nuförtiden inredningsmässigt att det ska finnas en hylla som kaninen kan sitta uppe på och under, men många väljer ju att ha taket på bolådan som hylla, vilket också godkänns och nämns. Mer om reglerna här.
Annars brukar man ju säga att kraven på en bur också är att den ska ha 3 sidor med tät vägg samt fast tak och golv.
Nät i golvet (som man ser många kaniner fortfarande gå på) är endast tillåtet i tillfälliga betesburar.
denna har nät i botten men det beror ju på att dom ska gå ute hela dagarna å sen kanske kaninen ska få gå ute dygnet runt ;)
Men det är SÄKERT så hon kan omöjligt fastna å skada sig ^^
#7: Ja du har rätt i att "buren" i detta fallet är bara själva lådan, det andra räknas bara som hage…
En utebur som kanin ska bo i permanent ska ju som sagt ha tre sidor med vägg och en sida med nät. Så det här är ju egentligen ingen bur alls om man ser det så, utan mer en Hage med bolåda, dvs inget man ska ha kaninen permanent i…
Men många har ju såna här burar å såna här burar säljs ju :P
#12: Som tillfällig betesbur/hage är den nog okej (fast jag skulle nog vilja ha tak på den också), men som permanent utomhusbur är den inte bra.
#14: Ja det finns massor av burar som inte håller måtten eller är underkända av andra skäl, både som säljs och byggs. Dels beror det på att reglerna har ändrats och det fortfarande finns många gamla burar kvar och dels beror det ju på att många inte känner till reglerna eller i vissa fall inte bryr sig om dom.
#15: Såg att den hade ett lock, det var ju bra.
men detta är inte tillåtet som vinter bur då eller?
#18: Jag skulle då inte använda den för vinterbruk.
Men på sommaren är den helt OK.
Just för att skulle något djur ta sig igenom nätet, så är kaninen chanslös tack vare att det inte finns någon dörr.
tänk då även på att ska den vara över vintern ska bo-huset fodras å sen ska det in massor med halm där ;)
#19 hur skulle nåt djur kunna ta sig in? :O
Hela taket är en lucka så man snabbt kan komma in till henne ifall nåt händer, kanten är så "hög" att jag med ett lätt kliv kan ta mig inte till henne. Ska mäte den imorgon, men den är väl ca 1 meter hög bara ^^
#21: Ingenting är omöjligt, någon/något kan ju ha sönder nätet, även om det där nätet iaf är starkare än hönsnät.
Det jag ville säga var att OM något skulle lyckas ta sig in i hagen, så är kaninen helt oskyddad tack vare att själva buren inte har någon dörr.
Jag skulle personligen aldrig använda en bur som inte hade minst 1 dörr.
Men alla gör ju som de vill i den frågan.
Har du mätt buren förresten, så den håller kraven på minsta mått?
Tycker buren ser lite liten ut, men bilden kan ju luras.
Men det är ju som att säga att ALLA ute burar är farliga :S
Dessutom bor vi mitt i stan så det enda som kan FÖRSÖKA ta sig en är grannens katt ^^,
Å en stor lucka i taket är ju bättre då jag lätt kan hoppa in på 1 sekund å dessutom stå rakt ;)
Den har ju ingen lucka då hela överdelen/taket är en lucka som går att ta bort :P
bilden luras mycket, kan mäta den imorgon så får ni måtten ;)
Funderar på att måla stommen vit, hur vet jag Vilken färg? jag kan använda ifall kaninen gnager på den :S

vinterburar ska väl stå på ben va? just för om det snöar mycket och det är vsårare o komma in i, eller är jag helt ute o cyklar nu?
#23: Lugn, jag sa inte att den var farlig.
Bara att den inte är tillräckligt säker för min smak.
Jag vill alltid ha dörrar på mina permanenta burar, och den där hade inte det.
Sen är det ju upp till dig hur du vill ha den, sade bara hur jag skulle gjort. =)
#24 luckan in är hel taket :P
å själva sov-delen är ju upplyft från marken ;)
#25 ja, men verkar inte som du fattade att jag hade min "dörr" i taket ist, det ser jag som säkrare, då finns ju ingen chans att tex en katt eller hund eller nåt kan smitta in mellan benen eller att djuren kan komma ut å sen kan jag ju stå raklång i buren å hålla på ;)
Funderar på att måla stommen vit, hur vet jag Vilken färg? jag kan använda ifall kaninen gnager på den :S
putt, ingen som vet ang färg?

327 ja sånt vill jag med veta, ska måla stommen i morrn, men nu kom ja p tänka på om färgen är giftig??
#28: Färger är svårt eftersom det i princip inte finns några helt giftfria färger och en kanin alltid kan få för sig att gnaga så är färg och kaniner helt enkelt ingen bra kombination.
Utomhusfärger är oftast lite giftigare än inomhusfärger så det förenklar ju heller inte saken.
Jag har målat mina burar invändigt med Ranch Stallfärg (som bl.a kan köpas på Granngården), men hur den färgen funkar ute i regn osv vet jag inte…
okey :/
vi får väl se vad vi får tag på :P