Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1719 ggr
DreamerOf
0

Havregryn

Läste här att ngn gav sina kaniner havregryn, så provade litegranna. Den ena av mina två kaniner goffade i sig på en gång.
Är det farlig att blanda ner 1-2 teskedar havregryn i pelletsen?

Svara gärna, söker även efter en tråd med hagar om någon känner till ngn bra att söka på!

emms
0

jag är inte säker men de sväller väl ganska mycket i magen (?) så det kanske inte är bra att ge i förstora mängder :P

Emma

botakt
0

är inte havregryn samma som krossad havre? man kan ju ge vanlig hel  havre så varför inte havregrun?

Zvintos
0

Havregryn går att ge, men sväller som sagt i magen.
Bättre att ge havregrynsgröt (osaltad såklart). =)
Mina älskar det! ^^
Brukar ge ibland, speciellt på vintern när det är som kallast.
Alltid välkommet med lite varm mat i magen.

DreamerOf
0

Okej :P tack för svraen!

[Wera]
0

Har iaf. gett mina kaniner havregryn, men har hört att man bör bara ge 1tsk varje gång max, för de sväller mkt.

Junii
0

jag ger mina kaniner typ någon gång i mpnaden.. väldigt lite. dem tycke rdet är jätte gott! ;D

DodeN
0

Antar att det är min bild du sett, jag ger mina någon gång ibland, dem får det som belöning. I det här fallet med bilden så snodde hon grynen men vi såg henne så hon fick inte så mycket i sig.

Har gett dem lite sådant och linfö när dem varit sjuka, eller när den ena kaninen varit sjuk. Då vägrade hon äta, inte ens majs eller ris som är en favorit gick ner, men lite havregrynsgröt med linfrö fick hon i sig. Pratade med vetrinären som sa att det var helt ok och linfröt kan göra att tarmarna fungerar bättre om dem är förstoppade, sa dem.

DreamerOf
0

Okej, ja, alltså inte riktigt varje dag e vad jag menar.
Lite granna då o då ;P