Tror ni?
Jag har pratat med en uppfödare om min ena kanin som blir jättedålig i magen av pellets, lös hela tiden och allting fastnar på henne.
Hon sa att jag skulle sluta upp med pelletsen eftersom det finns vissa kaniner som inte "tåler" pellets utan istället ge hö, grönsaker/frukter, grenar/pinnar och eventuellt lite havre/annat. Vad säger ni om det? :s
Jag har prövat två olika pellets, lottie och rabbfor..
Jag har också hört om kaniner som inte tål pellets… hur det egentligen är vet jag inte.
Men kaniner klarar sig ju bra utan pellets, iaf de flesta, så du kan ju testa utan. Havre kanske kan funka annars om vikten behöver stiga?
Samma sak med min grannkanin, hon klarar sig finfint på grönsaker, frukt, hö & havre. Fast ju större ras, desto svårare är det oftast att hålla uppe hullet.
Not your mom, not your milk.
Lär nog funka :) Det är en som bara ger en massa havre och hö och så gräs XD och dom kaninerna är feta.. Brukar ge dom pellets när jag åker förbi dom :)
hade själv en kanin förr som inte klarade pellets, så hon klarade sig bra utan :)
- Mvh Emma

Okej, tack alla :)
#4, vad gav du den kaninen? Gav du havre eller något eget ihopblandat? :)
eftersom om hon blir dålig i magen så kan du sluta med matpellets. Jag har läst att en kanin kan klara sig hela livet ut med hö och vatten. Fast frukter, gräs, grönsaker, pinnar, m.m kan du ge din kanin! :)
Veterinärer säger som uppfödarn du pratade med :)
#5 hon fick helt enkelt inget sånt, bara grönsaker, hö och sånt man ger kaniner som får pellets ^^
- Mvh Emma

#8, okej tack så mycket :) Då prövar jag det och hoppas min flicka blir bättre :)